2.3.47.2, 2017-10-10 18:26:25
Spar penger med elbil i Norge - Volkswagen

Så mye sparer du ved å kjøre elbil sammenlignet med bensin- eller dieselbiler.

I vårt eksempel under vil du spare 34 822 kroner i året på å kjøre en e-Golf elbil sammenlignet med en tradisjonell bensinbil – altså mer enn 100 000 kroner over tre år. Enten du velger å kjøpe en ren elbil som e-up! eller e-Golf, eller en ladbar plug in hybridbil som Golf GTE eller Passat GTE, er det så store besparelser å hente at mange ikke tror det før de ser tallene svart på hvitt.

Under ser du regnestykkene som danner grunnlagene for besparelse ved å kjøre elbil eller ladbar hybridbil. Under tabellen finnes grundig bakgrunnsinformasjon og forutsetninger for regnestykkene.

Drivstoff/strøm
Elbil
Ladbar hybridbil
Bensinbil
Årlig kjørelengde
15000 km
15000 km
15000 km
Forbruk, blandet
1,3 Wh/km 
1,3 Wh/km
0,7 liter per mil
Drivstoffpris
kr 1,10 øre per kWt
kr 1,10 øre per kWt
kr 16,93 per liter
Drivstoffkostnad per mil
kr 1,43
kr 1,43
kr 11,85
Sum drivstoffkostnad per år
kr 2 145
kr 2 145
kr 17 776
 
 
 
 
Bompenger
 
 
 
Bomring Bærum (hele døgnet)
kr 0
kr 18
kr 18
Bomring Oslo i rush (06:30 - 09:00 og 15:00 - 17:00)
kr 0
kr 55
kr 55
Antall passeringer per år (arbeidsdager pr år, fulltidsarbeid)
230
230
230
Sum Kostnad bompenger til Oslo
kr 0
kr 12 650
kr 12 650
Sum kostnad bompenger til Bærum og Oslo (hvis man kommer vestfra)
kr 0
kr 16 790
kr 16 790
 
 
 
 
Årsavgift
kr 464
kr 2 865
kr 2865
 
 
 
 
Total årlig kostnad
 
 
Ingen passering i bomring
kr 2 609  (-18 032)
kr 5 010  (-15 631)
kr 20 641
Daglig passering i bomring, Oslo
kr 2 609  (-30 682)
kr 17 660  (-15 631)
kr 33 291
Daglig passering i bomring, Bærum og Oslo
kr 2609  (-34 822)
kr 21 800  (-15 631)
kr 37 431
 
 
 
 

Bakgrunn og forutsetning for regnestykker.

Følgende grunnlag gjelder for regneeksemplene for elbil, ladbar hybridbil og bensinbil:

  • Årlig kjørelengde på 15 000 kilometer
  • Biler som er valgt til testen:
    • Elbil: Volkswagen e-Golf 136 hestekrefter med strømforbruk på 13,2 kWt/100 km
    • Ladbar hybridbil: Volkswagen Passat GTE stasjonsvogn 218 hestekrefter automatgir med strømforbruk på 13,2 kWt/100 km. Eksempelet er ved kjøring kun på strøm
    • Bensinbil: Ordinær familiebil i mellomklassen med automatgir og et forbruk på 7,0 liter/100 km
  • Bensinpris på 16,93 kroner per liter, som er gjennomsnitt i midten av september 2018
  • Strømpris på 110 øre per kWt, som er gjennomsnitt i midten av september 2018 inkludert nettleie og avgifter
  • Bompenger og årsavgift er gjeldende priser per 20. september 2018
  • Billigere forsikring, rabatt i bomringen, servicekostnader, lademuligheter på arbeidsplassen eller på kommunale parkeringsplasser er ikke medregnet, og vil gi ytterligere besparelser

Engangsavgift og moms på elbil.

Både elbiler og ladbare hydbridbiler er svært gunstige å kjøpe som nye biler. 

Volkswagen sine ladbare hybridbiler har ingen engangsavgift, mens elbilene verken har moms eller engangsavgift. Disse viktige insentivene gjør at ladbare biler i Norge kan ligge på omtrent samme prisnivå som tilsvarende bensin- og dieselbiler, selv om de ladbare bilene koster betydelig mer å produsere.

En tradisjonell bensin- eller dieselbil i mellomklassen, med et moderat CO2-utslipp på 120 gram per kilometer, kan ha en engangsavgift på mellom 80 000 til 100 000 kroner (avhengig av egenvekt). Momsen på tilsvarende bil kan eksempelvis utgjøre rundt 60 000 kroner (avhengig av listepris).

Les mer: Fordeler med elbil

Lavere driftskostnader med elbiler.

I tillegg til store summer i drivstoffbesparelser og billigere Kaskoforsikring, er elbilene rimeligere å vedlikeholde enn tradisjonelle biler med forbrenningsmotor. Dette er fordi en elbil verken har motorolje, tennplugger, drivstoffilter eller luftfilter som må skiftes jevnlig. I tillegg har elbiler færre bevegelige deler som kan slites, som girkasse, clutch, kamaksler eller registerreim. Dette betyr reduserte servicekostnader på sikt og et langt rimeligere bilhold enn for biler med forbrenningsmotor.

Les mer: Service på elbil

Snarveier.