Nettleseren din er utdatert!

For å gi deg den beste brukeropplevelsen ber vi deg om å bruke en annen nettleser. 

Følgende nettlesere støttes (laveste versjon installert):

Chrome (75)

Safari (12)

Firefox (68 - kun desktop) 

Edge (42 - kun desktop) 

Opera (55 - kun desktop)

Samsung IE (9.2 - kun mobil)

Besparelse ved å kjøre elbil fra Volkswagen

Så mye sparer du ved å kjøre elbil 

Så mye sparer du ved å kjøre elbil 

I vårt eksempel under vil du spare 34 366 kroner i året på å kjøre elbilen e-Golf sammenlignet med en tradisjonell bensinbil – altså mer enn 100 000 kroner over tre år. Enten du velger å kjøpe en ren elbil som e-up!e-Golf, eller en ladbar hybridbil som Passat GTE, er det så store besparelser å hente at mange ikke tror det før de ser tallene svart på hvitt.

Under ser du regnestykkene som danner grunnlagene for besparelse ved å kjøre elbil eller ladbar hybrid. Under tabellen finnes grundig bakgrunnsinformasjon og forutsetninger for regnestykkene.

Drivstoff/strøm

Elbil

Ladbar hybrid

Bensin

Årlig kjørelengde

15000 km

15000 km

15000 km

Forbruk, blandet

15,4 kWt/km

13,0 kWt/km

0,7 liter per mil

Drivstoffpris

kr 1,23 øre per kWt

kr 1,23 øre per kWt

kr 16,17 per liter

Drivstoffkostnad per mil

kr 1,96

kr 1,60

kr 11,31

Sum drivstoffkostnad per år

kr 2 940

kr 2 400

kr 16 965

Bomring Bærum i rush

kr 10

kr 28

kr 28

Bomring Oslo i rush morgen og ettermiddag (06:30 - 09:00 og 15:00 - 17:00)

kr 10

kr 56

kr 56

Antall passeringer per år (arbeidsdager pr år, fulltidsarbeid)

230

230

230

Sum Kostnad bompenger til Oslo

kr 2 300

kr 12 880

kr 12 880

Sum kostnad bompenger til Bærum og Oslo (vestfra)

kr 4 600

kr 19 320

kr 19 320

Årsavgift

kr 464

kr 2 865

kr 2 865

Ingen passering i bomring

kr 3 404 (-16 426)

kr 5 265 (-14 565)

kr 19 830

Daglig passering i bomring, Oslo

kr 5 704 (-27 006)

kr 18 145 (-14 565)

kr 32 710

Daglig passering i bomring, Bærum og Oslo

kr 8 004 (-31 146)

kr 24 585 (-14 565)

kr 39 150

Årlig kjørelengde

15000 km

Forbruk, blandet

15,4 kWt/km

Drivstoffpris

kr 1,23 øre per kWt

Drivstoffkostnad per mil

kr 1,96

Sum drivstoffkostnad per år

kr 2 940

Bomring Bærum i rush

kr 10

Bomring Oslo i rush morgen og ettermiddag (06:30 - 09:00 og 15:00 - 17:00)

kr 10

Antall passeringer per år (arbeidsdager pr år, fulltidsarbeid)

230

Sum Kostnad bompenger til Oslo

kr 2 300

Sum kostnad bompenger til Bærum og Oslo (vestfra)

kr 4 600

Årsavgift

kr 464

Ingen passering i bomring

kr 3 404 (-16 426)

Daglig passering i bomring, Oslo

kr 5 704 (-27 006)

Daglig passering i bomring, Bærum og Oslo

kr 8 004 (-31 146)

Bakgrunn og forutsetning for regnestykker

  • Årlig kjørelengde på 15 000 kilometer
  • Biler som er valgt til testen:
  • Elbil: Volkswagen e-Golf 136 hestekrefter med strømforbruk på 15,4 kWt/100 km 
  • Ladbar hybridbil: Volkswagen Passat GTE stasjonsvogn 218 hestekrefter automatgir med strømforbruk på 13,2 kWt/100 km. Eksempelet er ved kjøring kun på strøm
  • Bensinbil: Ordinær familiebil i mellomklassen med automatgir og et forbruk på 7,0 liter/100 km
  • Bensinpris på 16,17 kroner per liter inkl. mva
  • Strømpris på 123 øre per kWt
  • Bompenger og årsavgift er gjeldende priser per juni 2019
  • Billigere forsikring, rabatt i bomringen, servicekostnader, lademuligheter på arbeidsplassen eller på kommunale parkeringsplasser er ikke medregnet, og vil gi ytterligere besparelser

Engangsavgift og moms på elbil

Både elbiler og ladbare hydbridbiler er svært gunstige å kjøpe som nye biler. 

Volkswagen sine ladbare hybridbiler har ingen engangsavgift, mens elbilene verken har moms eller engangsavgift. Disse viktige insentivene gjør at ladbare biler i Norge kan ligge på omtrent samme prisnivå som tilsvarende bensin- og dieselbiler, selv om de ladbare bilene koster betydelig mer å produsere.

En tradisjonell bensin- eller dieselbil i mellomklassen, med et moderat CO2-utslipp på 120 gram per kilometer, kan ha en engangsavgift på mellom 80 000 til 100 000 kroner (avhengig av egenvekt). Momsen på tilsvarende bil kan eksempelvis utgjøre rundt 60 000 kroner (avhengig av listepris).

Lavere driftskostnader med elbiler

I tillegg til store summer i drivstoffbesparelser og billigere Kaskoforsikring, er elbilene rimeligere å vedlikeholde enn tradisjonelle biler med forbrenningsmotor. Dette er fordi en elbil verken har motorolje, tennplugger, drivstoffilter eller luftfilter som må skiftes jevnlig. I tillegg har elbiler færre bevegelige deler som kan slites, som girkasse, clutch, kamaksler eller registerreim. Dette betyr reduserte servicekostnader på sikt og et langt rimeligere bilhold enn for biler med forbrenningsmotor.