Nettleseren din er utdatert!

For å gi deg den beste brukeropplevelsen ber vi deg om å bruke en annen nettleser. 

Følgende nettlesere støttes (laveste versjon installert):

Chrome (75)

Safari (12)

Firefox (68 - kun desktop) 

Edge (42 - kun desktop) 

Opera (55 - kun desktop)

Samsung IE (9.2 - kun mobil)

Bearcubs og ID. (konseptbil).

Visions of now: 
Bearcubs

Visions of now: 
Bearcubs

Naturlig klang og digital beat.

Jack alias Bearcubs flyttet nylig fra London til Berlin. Fra én storby til den neste. «Jeg trengte en forandring. Ny inspirasjon, nye mennesker, nye erfaringer», sier han. Jack har vært i Berlin mange ganger før, og hver gang latt seg rive med av atmosfæren og energien i byen. Nå har han bodd her i to måneder og opptrådt på flere av de mest populære klubbene i hovedstaden. 

Inspirasjonen til sin unike stil finner Jack ofte i stemninger, som han prøver å fange i musikalsk form. Jack bruker hverdagslivet sitt i den kreative prosessen. Slik har det alltid vært. Han samler inntrykk og opplevelser, og lagrer dem i første omgang på smarttelefonen sin. Noen ganger er det ferdige tekster, andre ganger grunnideen eller oppbygningen til en ny låt. «Når jeg har samlet alle disse små ideene, går jeg i studio og lager noe av dem, vekker dem til live», sier han.

Selv om han skaper musikk digitalt, er Jack opptatt av at den skal ha en naturlig klang. «Jeg synger på låtene mine, fordi jeg liker å ha med et naturlig element.» Han elsker elektroniske klanger som er bearbeidet slik at de høres naturlige ut. Det fungerer også den andre veien, for eksempel regndråper som beat. Jack har latt seg inspirere av gråsonen mellom analoge og digitale toner og gjennomført et par eksperimenter. «Jeg har utviklet en laserharpe som man kan koble til en datamaskin, og en synth som utløses når lysstråler brytes», forteller han. Jack viser oss utstyret sitt, og hvordan sampleren fungerer. «Du kan bruke alle slags musikkstykker eller lyder, uansett om du lager dem selv på forhånd, tar dem opp eller laster dem ned», sier han.

Et orkester med et knappetrykk.

«Jeg har, helt alene, med mitt digitale utstyr, nesten de samme mulighetene som et helt orkester.» Han hadde altså ikke trengt å bruke mange år på å lære seg å spille instrumenter, som trommer, klaver og gitar, for å gjøre suksess som Bearcubs. Stadig smartere programvare gjør også at man ikke nødvendigvis trenger et dyrt studio for å produsere musikk på en profesjonell måte.
Jack er fascinert av disse nye mulighetene, og at det blir stadig enklere å sette ideer ut i praksis. Men han skulle gjerne forkortet den manuelle prosessen fra den første ideen til den ferdige låten enda mer.

Eksperimenter med klang.

«Det hadde vært kult å koble hodet mitt til en datamaskin, slik at den kunne lage musikk av ideene mine», sier han. Men fremtidsdrømmene hans ender ikke her. Han håper intelligent digitalisering ikke bare vil åpne opp for nye muligheter til å lage musikk. Jack ser for seg en fremtid der han kan forflytte seg lydløst i omgivelsene, og konsentrere seg fullt og helt om å omskape inntrykk og lyder til musikk med det samme, i stedet for å måtte konsentrere seg om å kjøre.

Bearcubs mikser en låt med knappene på sampleren sin.
Bearcubs sett gjennom vinduet på ID. (konseptbil).
Portrett av Bearcubs.
Jeg har utviklet en laserharpe som man kan koble til en datamaskin, og en synth som utløses når lysstråler brytes.
Bearcubs

BEARCUBS

Jack Ritchie er 26 år, kommer fra London og er sanger/låtskriver under navnet Bearcubs. I 2017 ga han ut singelen «Underwaterfall» som fikk mye rosende omtale og internasjonal oppmerksomhet. I begynnelsen av 2018 fulgte hans første album «Ultraviolet», der han skaper et helt unikt lydbilde med vokal i flere lag og ulike synther.

Portrett av Bearcubs.