Nettleseren din er utdatert!

For å gi deg den beste brukeropplevelsen ber vi deg om å bruke en annen nettleser. 

Følgende nettlesere støttes (laveste versjon installert):

Chrome (75)

Safari (12)

Firefox (68 - kun desktop) 

Edge (42 - kun desktop) 

Opera (55 - kun desktop)

Samsung IE (9.2 - kun mobil)

Sportselbilen NIO EP9
Livsstil

Verdens fem
mest uvanlige elbiler

 

Livsstil

Verdens fem
mest uvanlige elbiler

 

En sykkelbil, en sammenleggbar elbil som krever minimal parkeringsplass, og en elbil av sukker – det er bare tre av elbilene av det mer spesielle slaget. Her kan du se hva vi snakker om.

Her kan du lese mer om:

  • hvorfor noen elbiler aldri havner hos bilopphuggeren
  • hvor fort en elbil kan kjøre
  • hva en sykkelelbil er for noe
  • hvilke elbiler som kan kobles sammen

Nobe – retroelbilen på tre hjul


Elbilen Nobe 100 ser ut som en veteranbil

Det estiske firmaet Nobe satser på en vintagemodell på tre hjul med firehjulsdrift, tre seter og to dører. «Vi ønsket å lage en bil som får folk til å stoppe opp og se etter den, akkurat som når de ser etter en gammel Volkswagen Boble med et smil om munnen», sier produsenten. Denne godfølelsen vil eierne av elbilen alltid ha, for ifølge estlenderne kommer Nobe 100 aldri til å havne på et bilopphuggeri. Ved skader sender eierne bare gamle deler tilbake og bestiller nye, mens produsenten resirkulerer returnerte deler

Fra 2020 blir Nobe 100 serieprodusert med toppmoderne teknologi innpakket i retrodesign. Elbilen har et fastmontert og et mindre, mobilt batteri. De kan lades overalt, f.eks. når du er på besøk hos venner. Med begge batteriene veier Nobe 390 kg. Den har en rekkevidde på opptil 230 kilometer og en topphastighet på 110 km/t.

Noah – en resirkulerbar elbil av lin og sukker


Elbilen Noah består for det meste av plater av lin og sukker

Elbilen Noah fra det tekniske universitetet i Eindhoven i Nederland består av 90 prosent fornybare materialer. Linfibre og sukker danner basisen. Det betyr at elbilen kan resirkuleres miljøvennlig ved slutten av livssyklusen. Den effektive bybilen veier bare 350 kg pluss et batteri på 60 kg. Den lave vekten gir den 2-seters elbilen en rekkevidde på opptil 240 km med fulladet batteri og en topphastighet på 110 km/t. Noah er ikke bare miljøvennlig, den er også praktisk. Når batteriet er tomt, trenger du ikke ta en pause. Det er bare å bytte batterienheten. Det skal også være mulig å bytte ut de eksisterende batteriene med batterier med lengre rekkevidde når batteriteknologien videreutvikles. Noah vil foreløpig ikke bli satt i serieproduksjon. Den er konstruert av studenter ved TU Eindhoven som eksempel på en miljøvennlig elbil.

NIO EP9– 0–100 km/t på et blunk


Sportselbilen NIO EP9

Du ser straks at denne elbilen er ikke er praktisk bybil. Fire batterier som kan byttes ut, gir kinesiske NIO EP9 en effekt på til sammen 1 megawatt. Ved normal drift har denne elektriske toseteren en rekkevidde på 427 kilometer ifølge produsenten. Men dette er ikke bilen for småkjøring. På banen akselererer elbilen med firehjulsdrift fra 0 til 100 km/t på under 3 sekunder, og den bruker 7,1 sekunder fra 0–200 km/t. Topphastigheten til NIO EP9 er 313 km/t. I slike hastigheter er imidlertid kjøreturen ferdig etter ca. 20 minutter. Du sitter igjen med høy puls i en elbil til en skyhøy pris. Selv om produsenten omtaler NIO EP9 som en serieprodusert elbil, produseres den kun på bestilling for de få som har 1,3 millioner euro til overs.

PodRide – sykkelelbilen for syklister som ikke lar seg stoppe av været


PodRide startes ikke med tenningsnøkkel. Dette elkjøretøyet starter du ved å begynne å trå på pedalene. For PodRide er en helt spesiell hybridmodell – halvt sykkel og halvt elbil. Den svenske oppfinneren Mikael Kjellman har utstyrt den med et bilaktig understell, 250-watts motor, sykkelpedaler og pedalkraftforsterker. Det 70 kg tunge elkjøretøyet er 1,80 meter langt og 1,45 meter høyt, og ifølge Kjellman har det en rekkevidde på 6 mil og en topphastighet på 25 km/t. Et vannavvisende «karosseri» med frontrute beskytter mot vær og vind. Det har ikke en vanlig dør, i stedet du kommer deg inn og ut ved å vippe karosseriet forover.

Mikael Kjellman har samlet inn rundt 90 000 euro i startkapital, og ønsker å starte produksjon av kjøretøyet så raskt som mulig.

EO smart connecting car – den sammenleggbare elbilen


Av og til er det å finne en parkeringsplass i byen like vanskelig som å vinne i lotto. Det har nok forskerne i Robotics Innovation Center ved det tyske forskningssentret for kunstig intelligens (DFKI) opplevd selv. En ting er i alle fall sikkert, den robotlignende elbilen EO smart connecting car har en løsning på problemet. Den kan parkere sidelengs ved å snu hjulene sideveis, og den kan krympe karosseriet til det er bare rundt 1,80 meter langt. Dermed trenger du ikke lete lenge etter en parkeringsplass som er stor nok. Elbilen får plass i små parkeringsluker uten at eierne føler at de kjører rundt i en fyrstikkeske. Men DFKIs elbil har flere smarte løsninger. Flere biler kan kobles sammen etter hverandre i en kjede og spare strøm under kjøring. Hvis en av bilene i kjeden går tom for strøm, deler de andre strøm med den. Den sammenkoblbare elbilen har en topphastighet på 65 km/t og en rekkevidde (alene) på opptil 70 km. Dette er definitivt en bybil. Med mulighet til å være selvkjørende og med fleksible dokkingstasjoner til lading er EO smart connecting cars en av fremtidens elbiler – noe frem i tid foreløpig. For denne elbilen er en konseptbil til testing av selvkjørende funksjoner i elbiler i bytrafikk. Den skal gi innsikt i fremtidens bilbruk i de stadig voksende megabyene.

Meld deg på vårt nyhetsbrev og bli oppdatert på ID.

Bli regelmessig oppdatert på informasjon om ID.3 og resten av ID.-familien.