Ladeprosess
Ladeprosess
Ladeprosess
Ladeprosess
Teknologi

Tilbake til fremtiden

Teknologi

Tilbake til fremtiden

Starten på elektrisk mobilitet hos Volkswagen.

Starten på elektrisk mobilitet hos Volkswagen.

Vi er i dag nesten hele tiden omgitt av elektrisk mobilitet. Likevel er det ikke mye vi vet om starten på elbilens historie. Derfor har vi møtt en som fikk elbiler ut på veiene for hele 50 år siden: Dr. Adolf Kalberlah, en pioner innen elektrisk mobilitet.

Portrett av dr. Adolf Kalberlah
ADOLF KALBERLAH

Elektrokjemiker og spesialist innen batteriforskning.

  • Utstyrte Bulli T2 med elektrisk batteri
  • Utviklet den første Golfen med elektrisk drift
  • Startet serieproduksjon av et lite antall Golf I City-STROMer på 80-tallet

Da Volkswagen etablerte senteret for fremtidsforskning i 1970, var Kalberlahs oppgave å jobbe sammen med et team for å utvikle “fremtidens motor” for Volkswagen. Som elektrokjemiker og spesialist innen batteriforskning passet han perfekt til denne jobben. Den handlet først og fremst om å drive frem utviklingen av elektrisk mobilitet. Mens det for alle andre ble med forskningen, tok det ikke lang tid før pioneren gjorde sitt gjennombrudd. Med et team på ti personer lyktes det ham å utvikle et batterisystem. Han testet prosessorer som skulle styre motoren, og fikk allerede to år senere den første bilen ut på veien: Bulli T2 med elmotor.

Du lurer kanskje på hvorfor de startet på et så ambisiøst prosjekt allerede på 70-tallet? Svaret er enkelt: Man antok på den tiden at oljeressursene kom til å ta slutt i løpet av 1990-tallet. Det var derfor det på 70-tallet ble innført “bilfri søndag” i Vest-Tyskland.

Til tross for alle prognoser og bekymringer, ble det aldri noen oljemangel. Like fullt ble Bulli T2 med elmotor den perfekte bybilen: Med denne bilen kunne man kjøre 70 km på én lading, og det var heller ikke noe problem å få ladet igjen når den gikk tom. Den kunne ganske enkelt lades med en vanlig 220-volts stikkontakt. En revolusjonerende prestasjon. Den eneste ulempen var at batteriet veide nesten ett tonn, noe som gjorde regelmessig vedlikehold til en stor utfordring. Løsningen ble nemlig en teknologi for hurtigskifting av batterier, der det tomme kunne skiftes ut med et nytt.

Røntgenbilde av Bulli

Bulli T2 med elmotor

Toppfart: 70 km/t

Rekkevidde: ca. 70 km

Batterivekt fra blyakkumulatorer: 850 kg

Ladetid: ti timer

Egenvekt T2-elvarebil (1972): 2,2 tonn

Elvarebilens batteri: 850 kg - tyngre enn Bobla på den tiden

Med batteri: over 3 tonn

En sensasjon: den første Bulli med elmotor.

Men det sluttet ikke der. Kaberlah og teamet hans fortsatte å teste og gruble – de hadde nemlig tro på en fremtid med elmotorer. I 1976 ble Bulli T2 etterfulgt av den første elektrisk drevne Golfen. Og da Museum of Modern Art i New York utlyste en konkurranse for å finne fremtidens taxi samme året, ble Kaberlah berømt over natten med sin CityTaxi – en T2-el-varebil med hybridmotor. Da han kom tilbake til Tyskland, fikk han kultstatus som “elmotorens far”. Med sin gule e-Bulli kjørte han for åpent kamera inn i livestudioet til TV-programmet „Die aktuelle Schaubude“.

“Vi var stolte over el varebilen vår. Vi så på den som et perfekt alternativ på korte distanser: i kommunale bilparker, som servicebil eller til lokal varelevering."

Kalberlah med fotoalbum
Kongen av e-mobilitet har gode minner med sin e-Bulli.

Liten produksjonsserie for fremtiden.

Allerede i 1981 ble det produsert et lite antall Golf I City-STROMer. Den var i første omgang kun ment for testbruk. Kabelah brukte selv el-Golfen nesten daglig. Og enten det er historien om at elektro-hybridmotoren gikk tom eller at han manglet utslippsoblat på registreringsskiltet – opplevelsene med elbilen har gitt ham minner som han fortsatt smiler av i dag.

Sort/hvitt-bilde av en elbilparkering, elbilens historie.

Your browser is outdated!

Please get a decent browser here or there