ID. R Pikes Peak
Teknologi

Høyere, raskere, mer stillegående.

Teknologi

Høyere, raskere, mer stillegående.

ID. R Pikes Peak.

 

ID. R Pikes Peak.

 

Hvor god er egentlig den elektriske supersportsbilen ID. R fra Volkswagen, som sommeren 2018 vant det legendariske bakkeløpet Pikes Peak? God nok til å nå sitt 4302 meter høye mål på rekordtid – med elbilteknologien som også driver de andre Volkswagen ID.-modellene. 

1440 høydemeter, 156 krappe svinger og 19,99 kilometer på 7.57,148 minutter: Etter 31 års fravær og åtte måneder utviklingsarbeid, har Volkswagen drevet ytelsen til konsept-elbilen ID. R Pikes Peak bokstavelig talt til topps. Og da mener vi til toppen av Rocky Mountains – i verdens mest berømte bakkeløp: Race to the Clouds. Motorsportklassikeren i Colorado er legendarisk. Stadig skiftende vær, temperaturer under null, og den tynne luften, gjør den til en skikkelig styrkeprøve.

“Optimale forhold”, sier Dr. Frank Welsch entusiastisk. Han er styremedlem og ansvarlig for forretningsområdet for teknisk utvikling. For ham er et comeback som fjellklatrer også veien til elbiltoppen.

Fjellandskap i Rocky Mountains
Romain Dumas med pokalene sine
Skrev motorsporthistorie: den erfarne sjåføren Romain Dumas.

Mens forbrenningsmotorer begynner å harke i denne høyden, påvirkes ikke elbilene av den tynne luften i det hele tatt. Det er altså bare føreren som trenger å bekymre seg for høydesyke. Føreren heter Romain Dumas og er en franskmann på 40 år. Da Volkswagen i 1987 for første gang inntok Pikes Peak med en Golf, var Dumas bare en liten gutt med en stor drøm: Formel 1. Og han ble faktisk motorsportfører – og fabrikkfører for Porsche. Han kjører rally, deltar i veteranbilløp og har vunnet over åtte 24-timersløp, for eksempel i Le Mans, på Nürburgring og i Spa-Francorchamps. I 2016 lyktes det ham til og med å oppnå tredje beste tid noensinne i det 102 år gamle Pikes Peak-løpet. Til tross for dette, har Dumas fortsatt stor respekt for fjellet. “Bruken av elektromotorer er en utfordring”, sier han. Som fører må man endre hele kjørestilen, siden bilen reagerer på en helt annen måte. Det var likevel nettopp denne utfordringen og de ekstreme forholdene som tiltrakk ham. Hittil har han vunnet klassikeren tre ganger. Og pokalene fra Colorado er så å si de eneste han har stående i leiligheten, de fleste andre har han gitt bort. Men den historiske seieren i Pikes Peak kommer han ikke til å glemme. 

Med fremtidsrettet teknikk om bord: førerplassen i ID. R Pikes Peak.

Apropos historisk: Pikes Peak er det nest eldste løpet som fortsatt gjennomføres i USA. Da det startet i 1916, varte det i tre dager. Alle som ville, kunne være med så lenge de hadde en kjørbar bil eller motorsykkel. Dette førte blant annet til kuriøse seiere for hjemmesnekrede doninger, for eksempel i 1922, da vinneren kjørte et kjøretøy som var skrudd sammen av skrotede deler. Bilen står i dag på museet i Colorado Springs. I 1953 ble det også tillatt for sportsbiler å delta. Volkswagens datterselskaper Porsche og Audi sikret seg topplasseringer i de påfølgende årene, inntil Volkswagen selv inntok racet for å hente hjem seieren. I 2018 stilte 56 biler og 27 motorsykler opp i seks ulike klasser. ID. R Pikes Peak kjørte i klassen “Unlimited”. Den eneste forutsetningen i denne klassen er at kjøretøyet har fire hjul. Det høres fantastisk ut, og det er det også. For ellers er alt innen teknikk og motorisering tillatt. Med andre ord – en ideell arena for å kunne teste fremtidige teknologier som elektromotorer under ekstreme forhold.

Tilskuere på siden av banen

En slik styrkeprøve er spesielt krevende i motorsport: I motsetning til vanlige løpsbiler handler det ikke her om maksimal ytelse. Det handler om å finne den perfekte balansen – den gyldne middelvei mellom hurtighet og manøvrerbarhet, ytelser og vekt. Det er imidlertid ingen tvil om at bilen er rask: 500 kW tilsvarer 680 hk, og gir en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 2,25 sekunder, med et dreiemoment på 650 Nm. Nesten 20 prosent av den nødvendige energien genereres i løpet av kjøreturen. Bremseenergi kan nemlig delvis omdannes til strøm og lagres i batteriene – takket være litium-ion-lageret. De to elektromotorene virker dasom generatorer.

Dette er teknikk som kommer til å bli standard. “Vi håper at dette skal gi oss nye impulser i utviklingen av fremtidige modeller”, bekrefter Welsch. Allerede fra 2020 lanserer Volkswagen med ID.-familien en komplett rekke av serieproduserte helelektriske modeller – og det skal komme mer enn 20 til innen 2025. Med toppeffekten til ID. R Pikes Peak har vi allerede satt standarden, og er klare til å bestige nye høyder.

Your browser is outdated!

Please get a decent browser here or there