Nettleseren din er utdatert!

For å gi deg den beste brukeropplevelsen ber vi deg om å bruke en annen nettleser. 

Følgende nettlesere støttes (laveste versjon installert):

Chrome (75)

Safari (12)

Firefox (68 - kun desktop) 

Edge (42 - kun desktop) 

Opera (55 - kun desktop)

Samsung IE (9.2 - kun mobil)

ID. Vizzion sett forfra

Forut for fremtiden

Forut for fremtiden

ID. Vizzion

ID. Vizzion

Forestill deg at du har en bil som kan forstå det du sier og gjenkjenne bevegelsene dine. At den kan betjenes helt naturlig og intuitivt. Forestill deg at bilen din til og med kjører for deg – helt elektrisk. Da ville du hatt mer tid til å gjøre det du har lyst til. Med ID.-familien fra Volkswagen er denne visjonen snart en realitet. Flaggskipet til den nye generasjonen elbiler er konseptbilen ID. Vizzion.

Med den nye modulære plattformen, MEB, har Volkswagen utviklet en plattform som alle fremtidige elbiler fra merket skal bygges på. Og på verdenspremieren for ID. Vizzion på bilutstillingen i Geneve, så denne fremtiden svært lys ut: “Ved første øyekast viser ID. Vizzion tydelig at den modulære plattformen for elbiler MEB gir en helt ny frihet både når det gjelder utvendig og innvendig design”, sier Dr. Herbert Diess, styreleder i Volkswagen.

3D-modell av kupeen til ID. Vizzion

Konsept-elbilen ID. Vizzion handler om design. Og den gir passasjerene i bilen ubegrenset utsyn. Det har designerne sørget for ved å fjerne B-stolpen og sette inn store vinduer og panoramatak. ID.-modellens karakteristiske design fremhever sedanens elegante silhuett, som understrekes ytterligere av en rekke av LED-bånd som går fra grillen, forbi sidene og dørhåndtakene, og frem til den bakre støtfangeren. Et annet høydepunkt er at lysene reagerer ved å blinke når de registrerer kjente personer i nærheten av bilen. Dette fungerer ved hjelp av ansiktsgjenkjenning – for eksempel når ID. Vizzion “ser” at du kommer mot den på veien.

En annen nyhet er kupeen som minner om en lounge. Designernes visjon har nemlig alltid vært å skape en bil der alt handler om frihet – og som er så komfortabel at bilen blir en opplevelse i seg selv. Den skal være så generøs, at romfølelsen overgår premiumbiler av denne størrelsen. Det som møter deg når du åpner døren, er et dashbord uten ratt og instrumenter. Istedenfor å trykke på en knapp, kommuniserer du helt intuitivt med bilen, for eksempel med en håndbevegelse. Helt enkelt – og temmelig futuristisk. Akkurat som de virtuelle betjeningselementene og skjermene, som vises i kupeen ved hjelp av utvidet virkelighet. Disse betjenes med kjente bevegelser og sees gjennom “blandet virkelighet”-briller (HoloLens).

Fargestudie av ID. Vizzion, sett fra siden
Konsept-elbilen ID. Vizzion er ikke bare en visjon, men også en blåkopi på en serieprodusert bil. Den skal lanseres i 2022, men da foreløpig med vanlig betjening, ratt og pedaler. Den autonome kjøremodusen kommer først i et senere utviklingstrinn.

Kjør og bli kjørt.  

I 2022 skal Volkswagen ID. Vizzion gå i serieproduksjon. Med sin aktuelle konsept-elbil vil Volkswagen imidlertid allerede nå vise hva som kan være mulig i 2030 – for eksempel helautomatisert kjøring. Derfor er ID. Vizzion den første bilen fra Volkswagen uten ratt og pedaler. Isteden har den en “digital sjåfør” som kan navigere, og overtar styringen. Bilengjenkjenner deg og dine preferanser – en praktisk egenskap som gjør at for eksempel belysning eller temperatur tilpasses akkurat slik du vil ha det Dette skjer ved hjelp av flere sensorer: laserskanner, ultralydsensorer, radarsensorer foran og bak, i tillegg til kameraer med 360-graders perspektiv på omgivelsene. Også inne i bilen finner du noen av de mest avanserte teknologiene Volkswagen noen gang har utviklet. En av dem er den kunstige intelligensen til bilens hoveddatamaskin, som viser bilder av området rundt bilen i sanntid. Slik kan systemet reagere på farer, og kommunisere med andre på veien. Med de 8000 HD-Matrix-lysdioderne, som kan styres enkeltvis, kan man projisere grafikk foran konsept-elbilen – for eksempel hvite striper som viser fotgjengere hvor de kan krysse veien.

3D-modell av den virtuelle stemmeassistenten i ID. Vizzion
Med bevegelses- og stemmestyring betjener du underholdningssystemet helt intuitivt. Slik kan du enkelt stille inn reisemål eller kupétemperatur. Og takket være autopilot har du nok tid til deg selv – eller til jobb.

Velkommen inn i en ny verden.

Med to motorer på for- og bakakselen får konsept-elbilen ID. Vizzion en systemeffekt på 225 kW. Med dette kommer du så langt som 665 kilometer (NEDC testsyklus). Og takket være firehjulsdriften, kommer du frem dit du vil. "MEB sørger imidlertid også for at mange tekniske egenskaper og spesifikasjoner kan tilpasses kundenes behov", forklarer Dr. Frank Welsch. Han er styremedlem i Volkswagens avdeling for teknisk utvikling. “Det tekniske prinsippet for vår ID.-familie viser at størrelse, batteri og drivverk kan skaleres. På den måten kan vi dekke flere segmenter og oppfylle kundenes ønsker – helt opp til den store familiebilen.”

Det høres nesten for godt ut til å være sant, men dette blir snart en realitet. For nesten alle teknologiene i konsept-elbilen ID. Vizzion finnes enten allerede – eller er under utvikling av Volkswagen. “Vi planlegger allerede i 2025 å lage rundt én million helelektriske biler hvert år. Den kompakte ID. og SUV-en ID. Crozz setter i gang i 2020. Etter disse kommer i 2022 ID. Buzz og, som skissert, ID. Vizzion, som ble presentert som konseptbil i Geneve", sier Dr. Diess. For Volkswagen er fremtiden rett rundt hjørnet.