Teknologi

IQ. Light: Neste generasjon lys

Teknologi

IQ. Light: Neste generasjon lys

Lys lyser opp i mørket, lys gjør ting synlige, og lys kan kommunisere. Volkswagen gjør lys til et sentralt element på bilen og tester interaktiv teknologi og ny lysdesign ved sitt kompetansesenter for lys i Wolfsburg. De bidrar i stor grad til trafikksikkerheten.

I fremtiden skal lyset kunne enda mer. Med studiene som er gjort for den nye ID.-familien, vil lyskonsepter kunne kommunisere med føreren og andre trafikanter, uansett om disse sitter i en bil, på en motorsykkel, på en sykkel eller går til fots.

Volkswagen ID.3 fra siden i mørket
Volkswagen forbereder seg på fremtidens utfordringer i sitt kompetansesenter for lys. I lystunnelen testes dagens og morgendagens lyssystemer under virkelighetsnære betingelser. 
     

Lystunnel gir innsikt

Volkswagen er en pådriver innen utvikling av lysteknologi. En 100 meter lang, 15 meter bred og 5 meter høy tunnel brukes til å teste nye lyssystemer. Her på kompetansesenteret for lys i Wolfsburg er det bygd et testmiljø med veier, trafikkskilt, veimerking og veistolper. Testsituasjoner kan gjentas under nøyaktig like betingelser, slik at de ulike systemene kan sammenlignes og evalueres. En faktor som er minst like viktig for sikkerheten som synlighet, er lysoppfattelsen til medtrafikanter som møtende biler og fotgjengere. Testmiljøet kan også brukes til å gjøre nøyaktige målinger og sammenligninger med tanke på dette. I tillegg testes innvendige systemer som ambientebelysningen, head-up-displayer og infotainmentsystemer under reproduserbare betingelser.

I den 100 meter lange, 15 meter brede og 5 meter høye lystunnelen testes dagens og morgendagens lyssystemer i et virkelighetsnært testmiljø. Dette gjøres under nøyaktig like betingelser, slik at egenskapene til de ulike lyssystemene kan sammenlignes på best mulig måte.
Volkswagen Touareg sett bakfra i lys tunnel

IQ.Light gir mer presist lys

Under de nevnte ideelle testbetingelsene i lystunnelen ble også den nyeste generasjonen av IQ.Light-LED-Matrix-hovedlyktene i den nye Volkswagen Touareg utviklet. Disse har interaktiv lysregulering som gjør det enda mer komfortabelt og sikkert å kjøre i mørket. De vanlige lyspærene er byttet ut med lysdioder som kan aktiveres enkeltvis. Det er montert 75 lysdioder for nær- og fjernlys. I tillegg er det sju lysdioder for orienteringsbelysning (i fem reflektorkamre) og tre lysdioder for adaptivt lys. Alle aktiveres for ulike intelligente lysfunksjoner av elektronikken i Touareg. Aktiveringen er basert på signaler fra frontkameraet, digitale kartdata fra navigasjonssystemet, GPS-signaler, rattbevegelser og bilens hastighet. Det muliggjør presis aktivering av de enkelte lysdiodene på brøkdeler av et sekund, slik at lyset alltid blir best mulig. Med den dynamiske lysassistenten slår føreren på permanent automatisk fjernlys. Resten, som bytte mellom nær- og fjernlys, bylys, motorveilys og offroadlys, gjør Touareg selv.

Til tredje generasjon Volkswagen Touareg ble et av verdens beste lyktesystemer utviklet: IQ.Light-LED-Matrix-hovedlyktene. Den intelligente lysreguleringen gjør at veien lyses optimalt opp avhengig av situasjonen.
Volkswagen Touareg IQ.Light-LED-Matrix-hovedlykter

Strålende fremtid i HD

Lysteknologien som er under utvikling, monteres i en Touareg-seriemodell for å teste den under reelle betingelser. Et av de innovative prosjektene det arbeides med, er HD-LCD-hovedlykter som lyser opp veien på en helt ny måte. Dagens mest avanserte lykter har en oppløsning på 80 piksler. HD-LCD-hovedlyktene har opptil 30 000 piksler som lyser opp veien svært presist, og hindrer like presist at trafikanter som kommer imot, blendes. Det betyr betydelig høyere sikkerhet. Den nye lysteknologien gir også nye muligheter med henblikk på assistentsystemene. HD-LCD-hovedlyktene kan projisere ideelle kjørebaner eller avstandsmarkeringer på veibanen. 

Mikropiksel-LED-hovedlykten er et kompakt, energibesparende og høyoppløst lyssystem med mange funksjoner.
           

Tilpasset lys

Volkswagen Touareg lys oppbygning

Et annet utviklingsprosjekt hos Volkswagen er mikropiksel-LED-hovedlykter. Dette kompakte, energibesparende og høyoppløste lyssystemet har mange funksjoner: lysregulering tilpasset kjøresituasjonen, interaktiv projisering av lys på veibanen og funksjoner for tilpasning av lyset som kan styres med en app.

Mikropiksel-LED-hovedlykten er basert på tre mikropiksel-LED-brikker. Midt på hver brikke er det plassert 1024 piksler på en flate som måler bare 4 x 4 mm. Hver eneste av disse totalt 3027 pikslene kan aktiveres separat. Det gir enormt store muligheter til å tilpasse lyset.

Lykten består av en stor LED-lysmodul for statisk orienteringslys og tre ytre linser. Kompetansen som ligger skjult i disse tre linsene, danner grunnlaget for en helt ny, interaktiv lyktegenerasjon med høy ytelse. De 3072 pikslene er bare begynnelsen. Eksperter mener at det vil være teknisk mulig å utstyre mikropiksel-LED-hovedlykter med brikker som har opptil 30 000 piksler hver. Det vil gi de energibesparende mikropiksel-LED-hovedlyktene samme oppløsning som HD-LCD-hovedlyktene.

Deletegning av mikropiksel-LED-hovedlykt

Deletegning av mikropiksel-LED-hovedlykt: 

  1. Lykteglass
  2. Lysleder
  3. Hus
  4. Designdeksler
  5. Mikropiksel-LED
  6. Linseholder
  7. Linsesystem
  8. Designdeksler
  9. Nærlysmodul
  10. Mikropiksel-modulholder
  11. Kjølekomponent
"Klikk-klakk"-effekt: Ved bremsing byttes det fra vannrett baklyssignatur til loddrett bremselyssignatur. Byttet av signatur gjør det lettere å oppfatte at det bremses. Dette bidrar til økt sikkerhet i trafikken.
LED-baklys til Passat sedan

Egen baklyssignatur

Når du kjører bil, ser du ofte på baklysene til bilen foran deg. Utformingen av bakparten og baklysene er derfor viktig. Sistnevnte må vekke mest mulig oppmerksomhet. Siden 2014 kan Passat utstyres med LED-baklys som har ulik lyssignatur for bak- og bremselys (ekstrautstyr). Siden 2018 leveres disse også til Golf, Tiguan og Touareg. I tillegg tilbys baklyktene med "klikk-klakk"-effekt, der det byttes fra vannrett til loddrett lys ved bremsing. Det gjør det lettere å oppfatte at det bremses. Dette bidrar til økt sikkerhet i trafikken.

I tillegg til sikkerhetsaspektet skal bak-, blink-, bremse- og ryggelys i fremtiden kunne tilpasses. Føreren skal kunne velge mellom tre signaturer fra en smarttelefonapp eller fra infotainmentsystemet.

I fremtiden skal innovative Matrix bak-, blink-, bremse- og ryggelys ha enda flere funksjoner og også la bil og fører kommunisere med hverandre. Det vises et snøkrystall som advarer om glatt veibane, i lyssignaturen. Ved hjelp av car-to-car- og car-to-x-kommunikasjon kan baklysene varsle om at du nærmer deg en kø. Det kan bidra til å forhindre påkjørsler bakfra.

Volkswagen har også en visjon om å kunne utstyre bilene sine med holografiske bak-, blink-, bremse- og ryggelys en gang i fremtiden. Testingen er allerede i gang. Slike lys kan trekke lyset optisk ut av lykten. Blinklys eller for eksempel en GTI-logo kan dermed sveve fritt i baklykten.

Optisk parkeringsassistent er en ny lysfunksjon som bruker en såkalt mikrolinsematrise til å projisere informasjon og navigasjonshjelp på bakken bak, ved siden av eller foran bilen. Det kan for eksempel vises parkeringslinjer på bakken for å advare forbipasserende. Hvis bilen får driftsstans, lyser en sikkerhetssone rundt bilen.

Alle disse innovative lysteknologiene betyr ikke bare betydelig høyere sikkerhet. De gir også muligheter for å tilpasse utformingen av bilen i enda større grad og la førere, forbipasserende og andre trafikanter kommunisere med hverandre.

Ikke lenger science fiction: I nær fremtid vil det være mulig å bruke hologrammer i baklysene.
IQ. Light logo i en baklykt
Lysteknologi for alle

De siste tiårene har lysfunksjonene utviklet seg fra statiske lys på Bobla til avanserte, delvis interaktive lyssystemer. Hos Volkswagen har ikke disse innovasjonene være forbeholdt modellene i det øvre prissjiktet. Hver nye Golf-generasjon har gjenspeilet de tekniske fremskrittene. Det gjelder også lysutviklingen. Golf ble tidlig utstyrt med halgenhovedlykter, som med tiden fikk stadig høyere lysstyrke. Så kom de første xenon-hovedlyktene, LED-baklys, LED-kjørelys og med den første e-Golfen de første LED-hovedlyktene. IQ.Light og kommende innovative lyssystemer vil også bli å finne på Golf og andre Volkswagen-modeller.

Optisk parkeringsassistent bruker en såkalt mikrolinsematrise til å projisere informasjon og navigasjonshjelp på bakken bak, ved siden av eller foran bilen.
Volkswagen Touareg IQ.Light-LED-Matrix-baklykter

Publisert: Juni 2019

Your browser is outdated!

Please get a decent browser here or there