Nettleseren din er utdatert!

For å gi deg den beste brukeropplevelsen ber vi deg om å bruke en annen nettleser. 

Følgende nettlesere støttes (laveste versjon installert):

Chrome (75)

Safari (12)

Firefox (68 - kun desktop) 

Edge (42 - kun desktop) 

Opera (55 - kun desktop)

Samsung IE (9.2 - kun mobil)

Person kjører Volkswagen ID.3 1ST

Nye ID.3 1ST:
– Den innvendige plassen imponerte meg aller mest!

Ti heldige nordmenn fikk være med Volkswagen til Wolfsburg i Tyskland der verdens største bilprodusent har sitt hovedsete. De heldige utvalgte var de første til å oppleve den nye elbilen ID.3 1ST på nært hold.

Etter å ha testet både forseter og bakseter i ID.3 1ST, uttrykker samtlige av de ti at romfølelsen inne i kupeen er imponerende.

– Det som overrasket mest var at plassen innvendig var blitt større, mens bilens utvendige mål er litt mindre sammenlignet med dagens e-Golf, sier Håkon Fadnes. Han var en av de heldige som ble invitert med på en reise til Wolfsburg etter at Volkswagen holdt en quizkonkurranse om nye ID.3 1ST i begynnelsen av juni.

– Det er god plass i baksetet til å være en kompaktbil. Jeg tror mange blir overrasket over hvor gode baksetene er sammenlignet med andre biler i samme klasse, mener Kjell Gunnar Sønvisen. 

Heldige vinnere i Wolfsburg
Fra venstre: Arne-Johan Sagøy, Kjell Gunnar, Sønvinsen, Asbjørn Henry Sagøy, Håkon Fadnes, Terje Strøm, Haakon Bie Aalvik, Ronny Andersen, Terje Flaarønning, Anne Strøm, Stine Husa, Jan Tore Kopperud (Produktsjef ID.3) og Thomas Mietinen (Markedssjef). 

Inn i det aller «helligste»

Den norske delegasjonen fikk en eksklusiv presentasjon av Jürgen Stackmann, styremedlem og øverste leder for salg- og markedsføring i Volkswagen og sjefsdesigner Klaus Bischoff. På senteret for Design og Utvikling fikk de være med inn i det aller «helligste» der den splitter nye elbilen ID.3 1ST befinner seg - både med og uten kamuflasje. De fikk også sitte i en prototype av ID.3 1ST for å føle på plassen og sittestillingen.

Da jeg satte meg inn overrasket bilen meg med stor plass og høyt under taket
Anne Kjensli Strøm

Optimal kjørestilling

person ser mot kamera i Volkswagen ID.3 1ST

– Jeg tenkte først at bilen så litt butt ut foran, som en krysning mellom kompaktbilen Golf og Boble. På bildene jeg hadde sett virket den liten, men da jeg satte meg inn overrasket bilen meg med stor plass og høyt under taket, sier Anne Kjensli Strøm.

Hun satte stor pris på å kunne heise førersetet godt opp, og at rattet også kunne heises og justeres slik at kjørestillingen ble komfortabel for henne. En annen ting Anne var spent på var om søylene ved sidespeilene ville sperre for sikten.

– Jeg la ikke engang merke til dem etter at jeg hadde funnet en kjørestilling som passet min lave høyde, sier hun. 

Hvem passer ID.3 1ST for?

I etterkant av turen til Tyskland spurte vi deltagerne hvem de mente nye ID.3 1ST ville passe for etter å ha prøvesittet og tatt elbilen nærmere i ettersyn. Her var de fleste enige om at bilen er optimal for en liten familie som ikke har ambisjoner om hyppige bilferier, og som har parkert barnevogna for godt.

– Jeg mener ID.3 1ST passer for alle som ønsker en Golf-klasse elbil som har litt bedre løsninger og kvaliteter enn konkurrerende biler i dette segmentet. Det er først og fremst en praktisk bil, med god nok plass for de fleste. Avhengig av kjøremønster er dette fint en nummer-1 elbil for mange, sier Terje Flaarønning.

En verdig arvtager til Golfen i en elektrisk verden
Terje Flaarønning

Skeptikeren i gruppa

– Jeg er alltid skeptisk til nye ting, men synes VW treffer veldig bra med den nye MEB-plattformen som nå er i ferd med å bli virkelighet. Den virket gjennomtenkt og bra, og ikke minst: perfekt for oss gadget-fokuserte nordmenn. Designet på ID.3 1ST treffer i mine øyne godt med en snill front med spor fra VW-historie, og en litt mer ivrig hekk. Alt knyttes godt sammen av funksjonelle linjer. Jeg synes at dette ser ut til en verdig arvtager til Golfen i en elektrisk verden, sier Flaarønning.

Han er gruppas høyeste med sine 190 centimeter, og også han har gode ting å si om bilens baksete:

– Bakseteplassen var akkurat god nok for meg. Jeg slapp følelsen av å sitte med knærne under haka slik det har vært med andre biler med batteri i gulvet.

Meld deg på vårt nyhetsbrev og bli oppdatert på ID.3 1ST

4 synspunkter på interiøret

Gjengen fra Norge var de første som fikk muligheten til å vurdere interiøret i den nye elbilen, som fortsatt er en hemmelighet for offentligheten. Derfor var det en streng policy på at ingen mobiler var tillatt på visningen. Her er noen av tankene gruppen gjorde seg:

– Interiøret var som man forventer av en Volkswagen, men med nyere og litt sprekere designelementer. Det eneste jeg kunne ønsket meg annerledes var at midtkonsollen fortsatte litt oppover i framkant for å inkludere et par ekstra oppbevaringsrom, påpeker Ronny Andersen.

– Jeg var skeptisk til interiøret som jeg hadde sett på bilder før vi var i Wolfsburg, men etter visning av produksjonsklart interiør så er jeg positivt overrasket, innrømmer Terje Strøm.

– Interiøret var det aller mest positive for meg. Sammenlignet med e-Golf har de introdusert flere funksjoner på skjermen, og fjernet en del manuelle knapper. Ved å flytte girstangen vekk fra midtkonsollen og bak rattet får man frigjort mye plass mellom setene. Positivt med god plass til koppholdere, samt plass til mindre veske. Trådløs lading av telefon er også et stort pluss, mener Håkon Fadnes.

– Interiøret var preget av stilig og klassisk design uten for mye fjas. Jeg likte godt lyssettingen i frontpanelet, sier Anne Kjensli Strøm.

Fornøyde konkurransevinnere i Wolfsburg

Nysgjerrige og interesserte

Gjengen på ti fikk seg en spennende bilopplevelse det er få forunt. Ingen av dem jobber med bil, og alle stilte med nysgjerrighet og interesse som sine viktigste vurderingsverktøy. De hadde de samme spørsmålene som mannen i gata, og satte pris på å få detaljene forklart av Volkswagens sjefsdesigner. 

– Samlet sett så oppfattes det som en meget attraktiv ny elbil! 
Haakon Bie Aalvik
Fronten på ID.3 1ST

Forhåndsbestill ID.3 1ST

Sikre deg en begrenset spesialutgave med eksklusive designelementer
1 års lading inkludert (inntil 2000 kWh)
Få levert din ID.3 1ST i løpet av 2020, uansett kønummer
Rekkevidde ID.3 1ST: inntil 420 km elektrisk rekkevidde (WLTP)