Nettleseren din er utdatert!

For å gi deg den beste brukeropplevelsen ber vi deg om å bruke en annen nettleser. 

Følgende nettlesere støttes (laveste versjon installert):

Chrome (75)

Safari (12)

Firefox (68 - kun desktop) 

Edge (42 - kun desktop) 

Opera (55 - kun desktop)

Samsung IE (9.2 - kun mobil)

Volkswagen ID.3 parkert ved rød trapp

Fremtiden er her, og den heter Volkswagen ID.3

Frem til nå har elbiler fra Volkswagen vært strukturert som en tradisjonell bil, der man har modifisert en plass til batteriet. Nye ID.3 er den første bilen som bygges på elektriske premisser, og dermed revolusjonerer den både brukervennlighet, komfort og vektfordeling. ID.3 er den første elbilen fra Volkswagen som er bygget på den splitter nye MEB-plattformen.

Viktigere centimeter - Stor Plass

Jan Tore Kopperud

En av fordelene du vil merke umiddelbart er en romsligere kupé.

– Den nye teknologien gir god plass til batteriet i bunnen av bilen, og hjulene er trukket langt ut i hvert hjørne. Avstanden mellom forhjul og bakhjul, også kalt akselavstanden, er hele 13 centimeter lenger enn på e-Golfen, forklarer Jan Tore Kopperud, produktsjef hos Volkswagen.

I tillegg er panseret mye kortere ettersom det ikke skal romme en forbrenningsmotor. Disse grepene gir langt bedre plass innvendig, noe du vil sette pris på hvis du skal ha plass til barnesete bak, eller om du bare ønsker å strekke på bena under kjøreturen.

Elektrisk sjel

En annen fordel er at bilen er klar for fremtiden. Den er optimalisert med tanke på ladehastighet og rekkevidde, og med førsteutgaven ID.3 1ST kan du kjøre inntil 420 km på fulladet batteri. Det vil si at du kan kjøre strekningen Oslo – Røros uten å føle på rekkeviddeangst. Når du vil lade bilen, kan du enten gjøre det hjemme, på jobb eller på en av de mange ladestasjonene rundt om i landet. Her vil du virkelig oppleve ID.3s elektriske sjel, for bilen kan hurtiglades med en kapasitet på inntil 260 km på en halvtime. 

Personer i Volkswagen ID.3 1ST ser på infotainmentskjermen

Valgmuligheter

– Den elektriske teknologien har gjort store fremskritt de siste årene, og det samme skjer på ladestasjonene. Frem til årsskiftet betydde hurtiglading at man ladet med 50kW. Nå har nye lynladere en langt høyere kapasitet, og utviklingen vil fortsette. Derfor er det viktig å ha en moderne elbil som er i stand til å ta imot fremtidens ladepotensiale, sier Kopperud.

ID.3 leveres med tre ulike batteristørrelser. Det minste kan håndtere en ladeeffekt på 50kW, det mellomstore som sitter i førsteutgaven 100kW, og det største kan lades med lynlader med en effekt på 125 kW. Disse tre batteristørrelsene vil ha en rekkevidde på inntil 330, 420 og 550 km, så her må du velge ut ifra ditt kjøremønster. Den første ID.3 som bli tilgjengelig er ID.3 1ST med inntil 420 km rekkevidde etter den nye målesyklusen WLTP

Den første av mange

Volkswagen ID.3 sett ovenfra

ID.-familiens førstefødte heter ID.3. Bokstavene står for «inspirerende dimensjoner» og «ikonisk design», mens tretallet sier noe om bilens størrelse. ID.3 er en kompaktbil på størrelse med en e-Golf, også ofte kalt en C-klassebil. Etterhvert vil den førstefødte få en hel søskenflokk av større og mindre ID.-modeller.

– Fabrikken har ambisjoner om å lansere en ny elektrisk bil hvert halvår fremover, så det er ingen tvil om at ID.-familien er Volkswagens nye satsingsområde, sier produktsjefen.

Men tretallet sier også noe om at dette er den tredje store milepælen i Volkswagens historie. Det er rett og slett den tredje generasjonen folkevogn etter Bobla og Golfen. Slike signaturbiler har til felles at de fort blir til folkefavoritter som vil leve i mange år fremover. 

Meld deg på vårt nyhetsbrev og bli oppdatert på ID.3 1ST

Bli regelmessig oppdatert på informasjon om ID.3 og resten av ID.-familien.

Hva med norske forhold?

Volkswagen e-Golf på vinterføre i Norge

Teknologien bak ID.3 er utviklet i Tyskland, men bilene som leveres i Norge vil være spesifisert for norske forhold. Du har kanskje hørt at batterier ikke presterer så godt i kulda? Det stemmer. Kalde batterier har lavere virkningsgrad, og har du kjørt på langtur og batteriet er for varmt, så vil det ta lenger tid å lade. Rekkevidden vil også forkortes.

– Mange spør oss om batteriets prestasjon i vinterhalvåret. Svaret er at med den nye varmepumpeteknologien i ID.3 trenger man ikke vie batteritemperaturen en tanke. Bilen optimaliserer temperaturen helt av seg selv, sier Kopperud. Han legger til at ID.3 leveres med en batterigaranti på åtte år eller 160 000 kilometer, avhengig av hva som først inntreffer. 

Fronten på ID.3 1ST

Forhåndsbestill ID.3 1ST

Sikre deg en begrenset spesialutgave med eksklusive designelementer
1 års lading inkludert (inntil 2000 kWh)
Få levert din ID.3 1ST i løpet av 2020, uansett kønummer
Rekkevidde ID.3 1ST: inntil 420 km elektrisk rekkevidde (WLTP)

Nyskapende og trygt

Er du førstegangskjøper av elbil, vil det oppleves trygt å gå til verdens største bilprodusent. Volkswagen har en posisjon i markedet som garanterer bilens kvalitet, og det vil aldri være en utfordring å få tak i reservedeler. I tillegg har de sertifiserte Volkswagen-mekanikerne som skal vedlikeholde bilen din lang erfaring med elektriske biler etter å ha håndtert e-up! siden 2013 og e-Golf siden 2014. Det gir en trygghet for nye elbil sjåfører.