#challengeacceptID
Volkswagen ID.R

Ambassadør for fremtiden

ID.R er den første helelektriske racerbilen fra Volkswagen og den sportslige flaggskipmodellen for ID.-familien, en helt ny generasjon elbiler. Det gikk bare 250 dager fra den første tegningen til presentasjonen av prototypen. I 2018 vant ID.R det berømte bakkeløpet Pikes Peak International Hill Climb i USA med franskmannen Romain Dumas bak rattet. Etter dette ble den høyteknologiske racerbilen videreutviklet, og satte flere banebrytende rekorder.

Pioneren i ID.-familien

I løpet av drøyt ett år har elbilen ID.R ikke bare satt fire viktige rekorder som går inn i Volkswagens motorsporthistorie. Prototypen med 680 hk (500 kW) har også gitt verdifulle erfaringer som har kommet til god nytte i produksjonen av ID.-modellene.

Teknologiske løsninger som viste seg å fungere godt i rekordløpene med ID.R, er tatt i bruk i de andre modellene. Som sportslig flaggskipmodell for ID.-familien er ID.R en del av lanseringen av ID.3 og  ID.4, de to første serieproduserte ID.-modellene fra Volkswagen. Målet er å produsere 1,5 millioner elbiler innen 2025. Volkswagen viser dermed tydelig at de har ambisjoner om å være verdensledende innen biler med elektrisk drift.

ID.R er et laboratorium på hjul for forskning og utvikling.
Sven Smeets
Sjef for Volkswagen Motorsport
Sjef for Volkswagen Motorsport Sven Smeets
Volkswagens ID.-familie (designskisser)

Teknologisk flaggskipmodell for ID.-familien

Volkswagen ID.R imponerer ikke bare på racerbanen. Den er også en teknologisk flaggskipmodell for de nye, helelektriske ID.-modellene. Under utviklingen av ID.R dro både motorsport- og serieproduksjonen fordel av kunnskapsoverføring mellom seg. «Da vi startet ID.R-prosjektet i 2017 med mål om å ha bilen ferdig på bare ni måneder, dro vi stor nytte av støtten fra forsknings- og utviklingsavdelingen. Etter hvert har vi også gitt mye tilbake, blant annet i form av vår kompetanse innen batteri- og energistyring. ID.R er et laboratorium på hjul for forskning og utvikling», sier sjefen for Volkswagen Motorsport, Sven Smeets.

Suksessfaktoren aerodynamikk

En mest mulig aerodynamisk utforming av karosseriet er viktig både innen motorsport og for serieproduserte biler. Jo lavere luftmotstand (cW-verdi), desto mindre luftmotstand får elbilen i fart. De aerodynamiske egenskapene til Volkswagen ID.R ble optimert ved hjelp av omfattende tester i vindtunnel og datasimulering.

Design formet av vinden

Reduksjon av luftmotstanden på elbiler er viktig for å spare strøm. Her brukes ikke fleksible aerodynamiske systemer, men hovedmålet er det samme, nemlig best mulig energiutnyttelse for å få lengst mulig rekkevidde. Det aller viktigste er at karosseriet er strømlinjeformet. Som i motorsporten brukes både myke overganger og skarpe kanter. Målet er at luften skal strømme så tett inntil bilen som mulig før luftstrømmen brytes presist – som om bilen var formet av vinden.

Design-overføring: aero-felgene

Da utviklingen av ID.R begynte i 2017, var ID.3 bare en konseptbil. Allerede da hadde modellen aerodynamisk utformede felger. Felgene med navnet Sanya er blitt et kjennemerke for ID.-familien. Felgdesignet brukes også på ID.R, selv om det stilles helt andre krav til felger på en racerbil. De har likevel én ting felles: den såkalte «aero-leppen» på innsiden av felgkanten. «Under testing i vindtunnel har vi fastslått at dette forbedrer luftmotstanden», sier Hervé Dechipre, ansvarlig for aerodynamikk hos Volkswagen Motorsport. «Luftstrømningen rundt hjulhusene blir bedre, luftmotstanden og forbruket blir lavere. 

Sammenlignbart med seriemodellen.
Dr. Hervé Dechipre
Ansvarlig ingeniør for aerodynamikk hos Volkswagen Motorsport

Batteriteknologi

Også når det gjelder batteriteknologi er det paralleller mellom motorsport- og seriemodellene. Generelt trenger den elektriske løpsbilen ID.R vesentlig mindre kjøleluft enn løpsbiler med forbrenningsmotor. Akkurat som elbilene i ID.-familien. De har heller ikke den typiske grillen, og får en glatt front som gir en helhetlig design.

På elbiler er det viktigste riktig batteritemperatur og kjøling av elektronikken og elektromotorene. For Volkswagen ID.R betyr dette at det monteres batterier med ulik kapasitet avhengig av hvor den skal kjøre. Siden dette ikke er mulig for vanlige elbiler, tilbys disse med ulike batteristørrelser for å imøtekomme ulike behov for ytelse og rekkevidde.

Mer om teknologien i ID.R

Dobbel kraft, ingen utslipp: To kraftige elektromotorer med en effekt på 680 hk (500 kW) gjør at Volkswagen ID.R akselererer fra 0 til 100 km/t på under 2 sekunder. Det er raskere enn en Formel 1-bil.

Drivlinjen med en elektromotor på hver aksel og litiumionbatteriene i bunn har ID.R tilsvarende teknologi som den Volkswagen bruker i de serieproduserte elbilene i ID.-familien. Konstruksjonen med to elektromotorer og firehjulstrekk vil snart være å finne i en serieprodusert modell i ID.-familien. Også designen med den typiske lyssignaturen kjennetegner ID.R som en sportslig flaggskipmodell for ID.-familien.

Rattet i Volkswagen VW ID.R

Tekniske data ID.R

  • Drift: 2 elektromotorer, permanent firehjulsdrift
  • Motor: 680 hk (500 kW)
  • Dreiemoment: 650 Nm
  • Batteri: litiumion, 8 moduler med 56 celler hver
  • Maks ladeeffekt: Inntil 90 kW
  • Ladetid: 20 minutter
  • Vekt: < 1100 kg
  • Akselerasjon: 0–100 km/t på < 2 sekunder
  • Topphastighet: 270 km/t
Volkswagen ID.R, testkjøring på Bilster Berg i 2020

Rekorder

Seier i Pikes Peak International Hill Climb

Elektromotor slår forbrenningsmotor: 24. juni 2018, etter bare 250 dagers utvikling, kjørte Romain Dumas ID.R Pikes Peak den 19,99 kilometer lange strekningen på Pikes Peak i den amerikanske delstaten Colorado på 7 minutter og 57,148 sekunder – og slo dermed den tidligere rekorden på denne strekningen, satt av en løpsbil med forbrenningsmotor, med over 16 sekunder. Aldri før i bakkeløpets historie, som går helt tilbake til 1906, har en fører kjørt opp på den 4302 meter høye toppen på under åtte minutter.

Ny elbilrekord i det «grønne helvetet»

Den raskeste runden en elbil noensinne har kjørt i nordsløyfen på Nürburgring, ble kjørt 3. juni 2019. På 6 minutter og 5,336 sekunder fullførte ID.R, som var blitt videreutviklet for dette rekordforsøket, den 20,8 kilometer lange sløyfen, som anses å være den mest krevende i verden. Dumas slo den tidligere rekorden til Peter Dumbreck (GB, NIO EP9) fra 2017 med 40,564 sekunder. Med en gjennomsnittshastighet på 204,96 km/t fremhevet ID.R nok en gang den høye ytelsen til den elektriske plattformen fra Volkswagen.

Imponerende prestasjoner på Goodwood Festival of Speed

Goodwood Festival of Speed i Storbritannia er blant de mest tradisjonsrike og anerkjente motorsportarrangementene i verden. Volkswagen og ID.R har allerede imponert det store publikummet på festivalen ved to anledninger. I 2018, bare noen uker etter seieren på Pikes Peak, gjorde Romain Dumas unna den korte løypa på 1,86 kilometer på 43,86 sekunder og satte dermed ny bestetid for elbiler. Det holdt også til sammenlagtseier i konkurransen. I juli 2019 ble det seier igjen med ny bestetid på 39,90 sekunder, 1,7 sekunder raskere enn den tidligere rekorden. Den ble satt i 1999 av Nick Heidfeld med en Formel 1-løpsbil med nesten 800 hk.

Veien til «Himmelporten»

Fjellet Tianmen, som ligger rundt 1300 kilometer i luftlinje fra Kinas hovedstad, Beijing, er ifølge kinesisk folketro forbindelsen mellom himmelen og jorden. Den såkalte «Himmelporten» er en åpning i fjellet på ca. 7000 kvadratmeter som er dannet på naturlig vis. En av Kinas mest spektakulære veier fører opp til Himmelporten. Den har 99 hårnålssvinger og en høydeforskjell på rundt 1000 meter. 2. september 2019 raste Romain Dumas gjennom de 99 krappe svingene opp til Tianmen på 7 minutter og 38,585 sekunder. Ingen har noensinne kommet seg raskere opp til toppen.

2020: ID.R vendte tilbake

Til tross for at en del arrangementer er ble avlyst eller utsatt på grunn av koronapandemien satte Volkswagen ID.R en rekord også i 2020. Under testkjøring på racerbanen Bilster Berg satte test- og utviklingsfører Dieter Depping ny bestetid på den 4,2 kilometer lange banen i Ostwestfalen. Volkswagen ID.3 var også med på denne testkjøringen. For første gang kjørte den teknologiske flaggskipmodellen og den ferdigutviklede seriemodellen noen kilometer sammen. Den nye rekorden beviser nok en gang det enorme potensialet til den elektriske drivteknologien med tanke på kommende modeller i serien.

Meld deg på vårt nyhetsbrev og bli oppdatert på ID.

Bli regelmessig oppdatert på modellene i ID.-familien.