IONITY er framtidens lynlader-nettverk

Lad elbilen lynkjapt på langtur. 

IONITY lynlade-nettverk for elbil

Framtidens lynlader-nettverk fra Volkswagen i samarbeid med IONITY tilbyr hastigheter opptil 350 kW. 400 lynladestasjoner i Europa skal være på plass innen utgangen av 2020.

Lynlade-nettverket IONITY

IONITY er et samarbeid mellom Volkswagen Group mellom Audi, Porsche, BMW, Mercedes og Ford. Ladenettverket skal i første omgang dekke hovedveiene med 20 ulike stasjoner, hver bestående av fire til seks lynladere og flere lynladestasjoner er allerede åpnet i Norge. Men dette er bare starten, skal vi tro Jan Haugen Ihle, regionsdirektør for Ionity Nord-Europa. – Når vi er ferdige med å bygge de 400 første lynladestasjonene i Europa vil jeg tro at det er behov for enda flere. Da vil vi fortsette utbyggingen av nettverket.

Elbilen Volkswagen VW ID. Buzz og IONITY

Hvor vil lynladestasjonene plasseres? 

Ladenettverket skal på sikt plasseres langs hovedveiene med 120 kilometer fra hverandre. 

Se oversikt over alle lynlade-nettverket i Norge og Europa her

Betalingsløsninger

Ved lading på en av IONITY sine ladestasjoner kan du velge mellom flere betalingsløsninger. Du kan blant annet bruke IONITY sin egen app eller registrere ladebrikken fra elbilforeningen  hos Circle K  ved lading hos IONITY. 

Les mer: Lad batteriet hos IONITY på farten med We Charge

Last ned IONITY-appen til din smarttelefon

Last ned App i App Store for iPhone

Last ned App i Google Play for Android

IONITY lynlade-nettverk stasjoner for elbil

Problemfri kjøring

– Det vil bli nok lynstasjoner til at du kan kjøre helt problemfritt rundt i Norge, Sverige og Danmark med en bil som kan lade i høyhastighet. Målet er at når man kjører fra Oslo til Trondheim og starter med fulladet batteri, vil du kun trenge en ca 20 minutters lading ved en IONITY lynladestasjon for å nå frem til Trondheim, forteller Haugen Ihle. De nye lynladerne har en kapasitet på maks. 350 kW. Det er ventet at lynladestasjonene fra IONITY vil revolusjonere elbilenes effektivitet og rekkevidde, og bidra til å eliminere de begrensningene som elbiler tidligere har hatt med tanke på langdistansekjøring.

VW Volkswagen ID.3 kjørende i fart på Aker Brygge

Bilferie utenfor Norge

– Hoveddelen av ladingen vil skje hjemme, på arbeidsplasser eller offentlige ladestasjoner, men ved lange turer på mer enn 300 km er det nyttig å ha lynladenettverket som gjør det enkelt å reise også lengre avstander, forklarer regionsdirektøren. Framtidens eiere av ID.-familien vil altså kunne reise på en helelektrisk langtur? – Vårt mål er at man skal kunne kjøre mellom de store byene i Norge. Etter hvert vil dette også gjelde mellom større byer i Skandinavia og resten av Europa. 

Oi sann! Nettleseren du bruker støttes ikke eller er utdatert

Vi kan ikke vise deg innholdet på denne nettsiden fordi din nettleser enten er utdatert eller ikke støttes. Nettsiden fungerer best med Firefox eller Google Chrome. Les mer og last ned Firefox nettleser her eller Google Chorme nettleser her