Hvordan lade elbil om vinteren? 

Lave temperaturer påvirker ytelsen til batteriet i en elbil. Derfor kan du oppleve at elbilen din har begrenset ladeeffekt om vinteren. Her får du vite hvorfor dette skjer, og hva du som kjører en elbil fra Volkswagen, bør passe på når temperaturen kryper under null.

En kvinne går mot en VW ID.3 som står til lading i et snøkledd fjellandskap

Batteriets oppgitte ladeeffekt

Har du en elbil fra Volkswagen som ikke har like høy ladeeffekt om vinteren som ellers i året, er det ingen grunn til bekymring. Full ladeeffekt forutsetter nemlig at visse fysiske betingelser er oppfylt. Den oppgitte verdien for maksimal ladeeffekt er målt ved lading under WLTP-betingelser med en temperatur på ca. 23 °C og et ladenivå på 5 %. Dersom en eller flere av variablene endrer seg, kan det påvirke ladeeffekten.

Batteritemperaturens betydning 

Batterisystemet lader mest effektivt når temperaturen er over 20 °C. Elektromotorer har en høy energiutnyttelse sammenlignet med forbrenningsmotorer. Kombinert med kjøleeffekten som skapes av vinden under kjøring, gjør dette at temperaturen i det elektriske drivsystemet stiger lite eller ikke i det hele tatt når det er minusgrader, selv ikke på lange kjøreturer. Derfor er elbilene fra Volkswagen utstyrt med aktiv varmepumpesystem som balanserer energiutnyttelse og ytelse når det er behov for ekstra oppvarming.

Les mer om varmepumpe

Eksempel: Dersom en ID.3 (netto batterikapasitet 58 kWt) lades når batteritemperaturen er 20 °C og ladenivået er 10%, oppnås full ladeeffekt på 100 kW. Er ladenivået fortsatt 10%, men temperaturen 0 °C, vil effekten være bare ca. 40 kW idet ladingen starter, og stige etter hvert som batteriet blir varmere. Også her bidrar den aktive varmestyringen. 

Ladenivåets betydning

Batteriets ladenivå påvirker ladeeffekten under lading. Battericellene er nemlig i stand til å ta imot mer energi når ladenivået er lavt. Dermed kan det forekomme at to identiske biler som lades på to identiske ladepunkter, har ulik ladeeffekt fordi de har ulikt ladenivå. En tommelfingerregel er at et lavt ladenivå fra start kan gi høyere ladeeffekt og kortere ladetid.

Eksempel: Er batteriet varmt nok og et ladenivå på 5% når ID.3 settes til lading, vil ladeeffekten ligge på 100 kW fram til ca. 30%.  Er ladenivået 50% når ladingen starter, vil ladeeffekten komme opp i maksimalt 70 kW.

Slik oppnår din elbil høyest mulig ladeeffekt om vinteren.

  • Forvarm batteriet: Planlegger du å hurtigladinge batteriet om vinteren, bør du forvarme batteriet ved hjelp av klimaanlegget, slik at kupeen og batteriet er varmt når kjøreturen starter.
  • Parker elbilen i en oppvarmet garasje: På kalde dager lønner det seg å parkere elbilen på et sted beskyttet mot vær og vind, for eksempel i en garasje eller en parkeringskjeller.
  • Følg med på ladenivået: Batterinivået bør være så lavt som mulig når du starter lading ved en hurtigladestasjon, og du bør avslutte ladingen når batterinivået er 50% eller maks. 80%. Det reduserer ladetiden, skåner batteriet og er billigere for lommeboka.

Les mer om hurtiglading og lynlading av elbil