Lading og rekkevidde

Lade elbil hjemme

Lad elbilen trygt og riktig hjemme. 

Elbil lader hjemme med vanlig stikkontakt hjemmelading

Hvordan lade elbil hjemme

Du kan lade elbil hjemme og ute med normallading, også kalt AC-lading. Normallading benytter vekselstrøm (AC) og lading av batteriet skjer via bilens innebygde "onboard-lader" inntil 111 kW. Med elbilen leveres begge nødvendige ladekabler på 6 meters lengde som standard:

  • Mode 2-ladekabel (elbilkontakten) med en kontrollenhet på kabelen kan brukes i vanlig stikkontakt.  
  • Mode 3-ladekabel med Type 2-kontakt i begge ender som benyttes på offentlig eller privat ladestasjon. (Ved hjemmelading velger de fleste veggboks med fastmontert ladekabel.). 

Volkswagen benytter "Type 2-kontakt" i alle våre ladbare biler, som nå er den etablerte europeiske standarden. Ladekabel med betjeningsenhet med både husholdningsstøpsel (inntil 2,31 kW, 10A) og type 2-ladekabel for offentlige ladestasjoner medfølger ved kjøp av våre elbiler. Ladeeffekt inntil 7,21 kW ved 230V og inntil 111 kW ved 400V.

Ladeeffekter og forutsetninger

 

<b>&nbsp;</b>

Bilmodell

Ombordlader

Mode 2 ladekabel
(husholdningskontakt)

Mode 3 ladekabel
(Type 2) 230V IT2

Mode 3 ladekabel
(Type 2) 400V TN3

Mode 4
(DC hurtiglading)

e-up!

3,61 kW

Inntil 2,31 kW (10A)

Inntil 3,61 kW (16A)

Inntil 3,61 kW (16A)

Inntil 401 kW

e-up! Range 

7,21 kW

Inntil 2,31 kW (10A)

Inntil 7,21 kW
(forutsatt 1x32A kurs)
Lading på flere faser er ikke tillatt

Inntil 7,21 kW
(1x32A eler 2x16A)

Inntil 401 kW

e-Golf 190

3,61 kW

Inntil 2,31 kW (10A)

Inntil 3,61 kW (16A)

Inntil 3,61 kW (16A)

Inntil 401 kW

e-Golf 300/e-Crafter

7,21 kW

Inntil 2,31 kW (10A)

Inntil 7,21 kW
(Forutsatt 1x32A kurs)
Lading på flere faser er ikke tillatt

Inntil 7,21 kW
(1x32A el. 2x16A)

Inntil 401 kW

ID.3

7,21 kW
111 kW

Inntil 2,31 kW (10A)

Inntil 7,21 kW (1x32A kurs)

Pure Performance 45 kWt inntil 7,21 kW (1x32A kurs)
Pro/Pro Performance/Pro S 58/77 kWt inntil 111 kW (3x16A)

Pure 45 kWt: Inntil 501 kW (1101, kW)
Pro/Pro Performance 58 kWt: Inntil 1201 kW
Pro S 77 kWt: Inntil 1251 kW

ID.4

7,21  kW
111 kW

Inntil 2,31 kW (10A)

Inntil 7,21 kW (1x32A kurs)

Pure 52 kWt inntil 7,21 kW (1x32A kurs)
Pro 77 kWt inntil 111 kW (3x16A)

Pure 52 kWt inntil 501 kW (1101, kW)
Pro 77 kWt inntil 1251 kW

ID.4 GTX

111 kW

Inntil 2,31 kW (10A)

Inntil 7,21 kW (1x32A kurs)

Inntil 111 kW (3x16A)

Inntil 1251 kW

Golf GTE /eTSI/eHybrid (2015->)

3,61 kW

Inntil 2,31 kW (10A)

Inntil 3,61 kW (16A)

Inntil 3,61 kW (16A)

DC hurtiglading ikke tilgjengelig

Tiguan eHybrid

3,61 kW

Inntil 2,31 kW (10A)

Inntil 3,61 kW (16A)

Inntil 3,61 kW (16A)

DC hurtiglading ikke tilgjengelig

Passat GTE (2016->)

3,61 kW

Inntil 2,31 kW (10A)

Inntil 3,61 kW (16A)

Inntil 3,61 kW (16A)

DC hurtiglading ikke tilgjengelig

Touareg eHybrid/R

3,61 kW

Inntil 2,31 kW (10A)

Inntil 3,61 kW (16A)

Inntil 7,21 kW (32A)

DC hurtiglading ikke tilgjengelig

Ombordlader

3,61 kW

Mode 2 ladekabel
(husholdningskontakt)

Inntil 2,31 kW (10A)

Mode 3 ladekabel
(Type 2) 230V IT2

Inntil 3,61 kW (16A)

Mode 3 ladekabel
(Type 2) 400V TN3

Inntil 3,61 kW (16A)

Mode 4
(DC hurtiglading)

Inntil 401 kW

4.
Ekstrautstyr.

Lading av elbil med vanlig stikkontakt (saktelading)

Syv av ti eiere av elbil lader elbilen sin gjennom vanlig stikkontakt hjemme viser undersøkelser. Da er det viktig at du er klar over farene ved slik lading av elbil, som for eksempel brannfare. 
Sikkerhetsrisikoen ved å lading av elbil i vanlig stikkontakt hjemme har ikke å gjøre med våre elbiler, ladekabler eller annet utstyr som leveres med elbilen. Derimot handler det om de elektriske anleggene i private hjem, som kan ha varierende alder og tilstand. Til og med i ganske nye boliger, er ofte strømkursen som er lagt opp til garasjen ikke beregnet på det belastningsmønsteret som elbillading har - nemlig høy belastning over lang tid, uten pause. Da er det fare for varmgang og i verste fall brann. 

Bruk stikkontakt kun til nødlading!

Lading av elbil på vanlig stikkontakt bør kun benyttes til nødlading, og strømkursen må være innlagt i henhold til gjeldende regelverk (norm NEK 400:2014):

  • Maks 10A sikring
  • Jordfeilvern Type B

Ingen andre laset på kursen (dvs ingen andre forbrukere på samme strømkurs, som stikkontakter, lys, portåpnere e.l.)

  • Ladekabelen skal ikke henge i kontakten
  • Det anbefales overspenningsvern

Bruk av skjøteledning frarådes på det sterkeste. Skjøteledning skal kun brukes ved «nødlading.

Volkswagen VW ID.3 lader i regnvær

Tenk sikkerhet ved lading av elbil

Det er ikke noe generelt forbud mot å lade elbilen eller plug in hybridbilen i vanlig stikkontakt (Schuko-plugg). Men det er strenge krav til det elektriske anlegget i boligen som det er viktig å vite om. Å kjøpe en miljøvennlig bil skal være et enkelt og bekymringsfritt valg for alle, og vi har et fantastisk modellutvalg. Men det er samtidig viktig å spre kunnskap om gode og trygge ladeløsninger selv om det kan innebære en ekstra kostnad i forbindelse med bilkjøpet.

Som Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) skriver: «… Lading av elbil vil innebære en vesentlig endring i belastningsmønster og type belastning. Selv om en vanlig kontakt kan tilkobles med 16A er den ikke laget for denne høye belastingen over tid. DSB erfarer ofte varmgang og smelteskader ved tilsyn. Slike skader er en stor risiko for brann.»

Som en sikkerhetsfunksjon på Volkswagen sine ladbare biler, vil Mode 2 ladekabelen som brukes i vanlig stikkontakt aldri lade bilen på mer enn 10 Ampere strømstyrke.  

Ladeboks til elbil

Lad elbilen trygt hjemme med en ladeboks fra DEFA. Se vårt utvalg og velg den laboksen som passer best for deg og din elbil.