2.3.47.2, 2017-10-10 18:26:25
Ionity hurtigladenettverk

Ionity er framtidens lynlader-nettverk

Framtidens lynlader-nettverk fra Volkswagen i samarbeid Ionity tilbyr hastigheter opptil 350KW. 400 lynladestasjoner i Europa skal være på plass innen 2020.

Hva er Ionity?

Ionity er et samarbeid mellom Volkswagen Group med Audi og Porsche, BMW, Mercedes og Ford. Ladenettverket skal i første omgang dekke hovedveiene med 20 ulike stasjoner, hver bestående av seks lynladere og Norge er tidlig ut i prosjektet. Men dette er bare starten, skal vi tro Jan Haugen Ihle, regionsdirektør for Ionity Nord-Europa. – Når vi er ferdige med å bygge de 400 første lynladestasjonene i Europa vil jeg tro at det er behov for enda flere. Da vil vi fortsette utbyggingen av nettverket.

Hvor vil lynladestasjonene plasseres? 

Ionity hurtig ladestasjon

Ladenettverket skal på sikt plasseres langs hovedveiene med 120 kilometer fra hverandre mellom Kristiansand i sør til Narvik i Nord. De første ladestasjonene er planlagt å bli plassert i Rygge i Østfold (E6), Dal nord for Gardermoen (E6) og i Kjerlingland i Aust-Agder (E18). Disse skal være i drift senest i løpet av første kvartal 2018. Resten bygges ut i 2019 og 2020. 

Problemfri kjøring 

Problemfri bilkjøring med Ionity ladenettverk

– Det vil bli nok lynstasjoner til at du kan kjøre helt problemfritt rundt i Norge, Sverige og Danmark med en bil som kan lade i høyhastighet. Målet er at når man kjører fra Oslo til Trondheim og starter med fulladet batteri, vil du kun trenge en ca 20 minutters lading ved en Ionity lynladestasjon for å nå frem til Trondheim, forteller Haugen Ihle. De nye lynladerne har en kapasitet på maks. 350 kW. Det er ventet at lynladestasjonene fra Ionity vil revolusjonere elbilenes effektivitet og rekkevidde, og bidra til å eliminere de begrensningene som elbiler tidligere har hatt med tanke på langdistansekjøring.

Bilferie utenfor Norge

Elbil ferie med I.D Crozz i europa med Ionity ladenettverk

– Hoveddelen av ladingen vil skje hjemme, på arbeidsplasser eller offentlige ladestasjoner, men ved lange turer på mer enn 300 km er det nyttig å ha lynladenettverket som gjør det enkelt å reise også lengre avstander, forklarer regionsdirektøren. Framtidens elbil eiere vil altså kunne reise på en helelektrisk langtur? – Vårt mål er at man skal kunne kjøre mellom de store byene i Norge. Etter hvert vil dette også gjelde mellom større byer i skandinavia og resten av Europa. 

Snarveier