2.3.47.2, 2017-10-10 18:26:25
Lade elbil hjemme ladestasjon

Hva er normallading?

Normallading, også kalt AC-lading, benytter vekselstrøm (AC) og lading av batteriet skjer via bilens innebygde "onboard-lader". Med elbilen leveres begge nødvendige ladekabler som standard:

  • Mode 2-ladekabel med en kontrollenhet på kabelen kan brukes i vanlig stikkontakt 
  • Mode 3-ladekabel med Type 2-kontakt i begge ender som benyttes på offentlig eller privat ladestasjon. (Ved bruk av ladestasjon hjemme velger de fleste veggboks med fastmontert ladekabel.) 

Volkswagen benytter "Type 2-kontakt" i alle våre ladbare biler, som nå er den etablerte europeiske standarden. Våre ladbare biler kan lade på inntil 3,6 kW ladeeffekt ved normallading, med unntak av den nye e-Golf som kan ta imot inntil 7,2 kW.  

Lading av elbil med ladestasjon hjemme

Velg trygg og sikker lading med tilpasset ladestasjon for elbil hjemme. Volkswagen tilbyr komplett og landsdekkende pakkeløsning for ladestasjon hjemme som inkluderer installasjon. Dette er en enkel og prisgunstig investering for å sove godt om natten og i tillegg øke verdien på boligen.

Ladetider for våre to elbiler og to hybridbiler med en typisk hjemmeladestasjon med 3,6 kW ladeeffekt: 
e-up!: 6 t* | e-Golf: 10 t 50 min* (5 t 20 min**) | Golf GTE: 2 t 15 min* | Passat GTE: 2 t 30 min*

*Ladetid fra 0 til 100 % batterikapasitet, AC vekselstrøm, 3,6 kW ladeeffekt (sikres med 20A i sikringsskapet). **Dersom du har mulighet for 32 Ampere strømkurs i boligen (krever godkjenning av netteier), kan den nye e-Golf ta imot 7,2 kW ladeeffekt. Ladetiden reduseres da til 5 t 20 min.

Priser og bestilling av ladestasjon

Under ser du priser per november 2017. Bestilling og betaling gjøres hos din Volkswagen bilforhandler og du vil umiddelbart få en bestillingsbekreftelse på e-post fra vår samarbeidspartner EDA Elektro Data AS. En kvalitetssikret installatør kontakter deg innen kort tid. Eventuelle behov for tilleggsarbeid og materiell avklares med installatør og faktureres i tillegg. 

Pakkepriser på ladestasjon hjemme

Lading av elbil med vanlig stikkontakt

Syv av ti eiere av elbil lader elbilen sin gjennom vanlig stikkontakt hjemme viser undersøkelser. Da er det viktig at du er klar over farene ved slik lading av elbil, som for eksempel brannfare. 
Sikkerhetsrisikoen ved å lade en elbil i vanlig stikkontakt hjemme har ikke å gjøre med våre elbiler, ladekabler eller annet utstyr som leveres med elbilen. Derimot handler det om de elektriske anleggene i private hjem, som kan ha varierende alder og tilstand. Til og med i ganske nye boliger, er ofte strømkursen som er lagt opp til garasjen ikke beregnet på det belastningsmønsteret som elbillading har - nemlig høy belastning over lang tid, uten pause. Da er det fare for varmgang og i verste fall brann. 

Ladetider for våre to elbiler og to hybridbiler med vanlig stikkontakt (2,3 kWh ladeeffekt):
e-up!: 9 t | e-Golf: 17 t | Golf GTE: 3 t 45 min | Passat GTE: 4 t 15 min

Bruk stikkontakt kun til nødlading
Lading på vanlig stikkontakt bør kun benyttes til nødlading, og strømkursen må være innlagt i henhold til gjeldende regelverk (norm NEK 400:2014):

  • Maks 10A sikring
  • Jordfeilvern Type B
  • Ingen andre laset på kursen (dvs ingen andre forbrukere på samme strømkurs, som stikkontakter, lys, portåpnere e.l.)
  • Ladekabelen skal ikke henge i kontakten
  • Det anbefales overspenningsvern
  • Bruk av skjøteledning frarådes på det sterkeste. Skjøteledning skal kun brukes ved «nødlading»

Tenk sikkerhet når du lader elbilen
Det er ikke noe generelt forbud mot å lade elbilen eller plug in hybridbilen i vanlig stikkontakt (Schuko-plugg). Men det er strenge krav til det elektriske anlegget i boligen som det er viktig å vite om. Å kjøpe en miljøvennlig bil skal være et enkelt og bekymringsfritt valg for alle, og vi har et fantastisk modellutvalg. Men det er samtidig viktig å spre kunnskap om gode og trygge ladeløsninger selv om det kan innebære en ekstra kostnad i forbindelse med bilkjøpet.

Som Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) skriver: «… Lading av elbil vil innebære en vesentlig endring i belastningsmønster og type belastning. Selv om en vanlig kontakt kan tilkobles med 16A er den ikke laget for denne høye belastingen over tid. DSB erfarer ofte varmgang og smelteskader ved tilsyn. Slike skader er en stor risiko for brann.»

Som en sikkerhetsfunksjon på Volkswagen sine ladbare biler, vil Mode 2 ladekabelen som brukes i vanlig stikkontakt aldri lade bilen på mer enn 10 Ampere strømstyrke.