Kamuflert Volkswagen VW ID.4 sett forfra i studio
Kamuflert Volkswagen VW ID.4 sett forfra i studio
Kamuflert Volkswagen VW ID.4 sett forfra i studio
Kamuflert Volkswagen VW ID.4 sett forfra i studio

ID.4 blir den første helelektriske SUV-en
fra Volkswagen

ID.4 blir den første helelektriske SUV-en
fra Volkswagen

03.03.2020

Det neste steget mot bærekraftig mobilitet heter ID.4. Den elektriske SUV-en med rommelig interiør og lang rekkevidde er som skapt for norske forhold og bilpreferanser. Og dette er bare starten på den storstilte elektrifiseringsstrategien til Volkswagen

03.03.2020

Det neste steget mot bærekraftig mobilitet heter ID.4. Den elektriske SUV-en med rommelig interiør og lang rekkevidde er som skapt for norske forhold og bilpreferanser. Og dette er bare starten på den storstilte elektrifiseringsstrategien til Volkswagen

Volkswagen VW ID.4 sett skrått forfra

ID.4 vil bli den første bilen i verdens mest populære bilklasse – kompakte SUV-er – som er karbonnøytral, både i produksjon og bruk. Akkurat som ID.3 er den basert på den modulære plattformen for elektrisk drift (MEB), og har alle de sterke egenskapene til ID.-familien: Kompakte dimensjoner, rommelig interiør, sportslig karakter, intuitiv betjening og full tilkopling til internett.

Konseptbilen ID. CROZZ er nå blitt til ID.4. Prototypen av ID.4 skulle blitt vist på bilutstillingen i Genève. (Utstillingen ble som kjent kansellert.) ID.4 skal lanseres i Europa mot slutten av 2020. Alle som er interessert kan melde seg på nyhetsbrevet  og vil få muligheten til å forhåndsreserve ID.4 så snart løsningen er åpen.

Navnet plasserer bilen tydelig: 4-tallet indikerer at den nye modellen er et nytt tilskudd til ID.-familien etter ID.3 – bilen som åpnet det tredje hovedkapittelet i Volkswagens historie, etter Bobla og Golf. Forkortelsen ID. står for intelligent design, identitet og visjonære teknologier.

Generøse romforhold i «Open Space»

Det aerodynamisk finslipte eksteriøret til ID.4 er en perfekt innramming for den revolusjonerende MEB-arkitekturen: Fronten er kort, akselavstanden er lang, noe som gir suverene plassforhold innvendig. Fører og passasjerer i ID.4 tar plass i et luftig og lyst interiør, som kalles «Open Space».

I første omgang kommer ID.4 med bakhjulstrekk, men senere også som en kraftfull elektrisk firehjulstrekker. Høyvoltbatteriet er plassert under kupéen, noe som sikrer et lavt tyngdepunkt og en jevn vektfordeling mellom akslene.

Batteriet kan lades med trefaset vekselstrøm som standard (AC), og hurtiglades med likestrøm (DC). Avhengig av batteristørrelse vil rekkevidde på inntil 500 km være mulig. 

 

VW Volkswagen ID.4 sett ovenfra foran

Enkel betjening

Cockpiten i ID.4 har en klar struktur, og betjenes nesten utelukkende med touch-funksjoner og intelligent, naturlig stemmestyring. Volkswagens første elektriske SUV vil ha et høyt nivå av sikkerhetsteknologier, og den vil være fullt tilkoplet til internett.

Bilen skal som ID.3 produseres i Zwickau-fabrikken, og blir karbonnøytral gjennom hele verdikjeden.

Volkswagens strategi: elektrisk for alle

Den elektriske strategien til Volkswagen har startet som planlagt. I 2019 nådde selskapet viktige milepæler, for eksempel med verdenspremiere og produksjonsstart av ID.3. Markedslanseringen av ID.-familien er Volkswagens øverste prioritet i 2020, og de første ID.3 1ST vil bli å finne på norske veier i sommer. 

Front lystene på Volkswagen ID.4 SUV
Volkswagen VW ID.3 1ST sett forfra

Store investeringer for et viktig mål

I de kommende årene sikter Volkswagen mot å bli verdensledende innen elektrisk mobilitet. For å nå det målet, investerer selskapet 33 milliarder euro fordelt på hele Volkswagengruppen innen 2024. 11 milliarder av disse er øremerket Volkswagen.

Fra 2021 vil fabrikken i Zwickau produsere 330 000 biler årlig, noe som gjør den til Europas største og mest effektive elbilfabrikk. Forberedelsene til internasjonal lansering av ID.-familien er også i full gang, i både Kina og USA. Forserieproduksjonen er allerede startet i den kinesiske fabrikken i Anting.

Volkswagens strategi for elektrifisering er allerede suksessfull. Etter de oppdaterte planene vil opptil 1,5 millioner elektriske biler ha rullet av produksjonslinjene så tidlig som 2025 – betydelig mer enn tidligere planlagt.

Les mer om bærekraftighet

Batteriproduksjon fra starten av 2024

Også innen utvikling, testing og produksjon av battericeller har Volkswagen tatt viktige initiativ. Fra starten av 2021 bygges en batterifabrikk i Salzgitter med årlig kapasitet på 16 GWh. Produksjonsstart er planlagt i begynnelsen av 2024. Til dette prosjektet har Volkswagen opprettet et fellesforetak sammen med det svenske selskapet Northvolt.

Volkswagen VW sitt produksjonsanlegg i Tyskland

Oi sann! Nettleseren du bruker støttes ikke eller er utdatert

Vi kan ikke vise deg innholdet på denne nettsiden fordi din nettleser enten er utdatert eller ikke støttes. Nettsiden fungerer best med Firefox eller Google Chrome. Les mer og last ned Firefox nettleser her eller Google Chorme nettleser her