Reduser rekkeviddetapet med varmepumpe
Aktivt varmepumpesystem sørger for energiøkonomisk oppvarming av kupeen i elbilene ID.3 og ID.4. Det krever mindre strøm fra batteriet og reduserer rekkeviddetapet med inntil 30%, spesielt på kalde dager.
Hvordan virker en varmepumpe?
I en elbil gir drivkomponentene fra seg mindre spillvarme som kan brukes til å varme opp kupeen, enn i en bil med forbrenningsmotor.
En aktiv varmepumpe som komprimerer kjølemiddel under høyt trykk, løser dette problemet. Varmen den danner, brukes til å varme opp kald luft utenfra.
Høyvoltvarmeren bruker dermed mindre strøm fra batteriet. Elbiler med varmepumpe har derfor lengre rekkevidde enn elbiler uten varmepumpe, spesielt på kalde dager om vinteren.
Lavere strømforbruk, lengre rekkevidde
Varmepumpen i ID.3 og ID.4 har flere fordeler: Kjølemiddelet som brukes til å varme opp luften, er klimanøytral. Det forbrukes ca. 3–4 kWh mindre batteristrøm per 100 km. Det krever mindre strøm fra batteriet og reduserer rekkeviddetapet med inntil 30%, spesielt på kalde dager ved temperaturer på inntil -25 °C. Det gagner både føreren og miljøet. Den aller største nytten av varmepumpa oppnår man ved kjøring i temperaturer mellom -15 °C og 0 °C. Testresultatene foreligger ved kjøring med klimaanlegget i Auto på 22 °C, navigasjonssystemet påslått, setevarmen påslått og med tent kjørelys.
Det er derfor liten tvil om at det nye aktive varmepumpesystemet i ID.-familien er svært effektivt og bidrar til en solid rekkevidde også under norske vinterforhold!
Bærekraftighet har førsteprioritet
Produksjonen av ID.3 og ID.4 er CO2-nøytral, og kjølemiddelet som brukes i varmepumpen, er det naturlige og klimanøytrale middelet R744.
Dette er den første aktive varmepumpen i verden som bruker dette kjølemiddelet. Den høye virkningsgraden gjør at dette er den mest energiøkonomiske måten å varme opp en elbil på ved lave utetemperaturer.