Komfort og rekkevidde med varmepumpe

Aktivt varmepumpesystem sørger for energiøkonomisk oppvarming av kupeen i elbilene i ID.-familien. Det krever mindre strøm fra batteriet og reduserer rekkeviddetapet, spesielt på kalde dager.

Illustrasjon: Volkswagen VW ID.3 elbil med aktiv varmepumpe

Hvordan virker en varmepumpe?

I en elbil gir drivkomponentene fra seg mindre spillvarme som kan brukes til å varme opp kupeen, enn i en bil med forbrenningsmotor.

Et aktivt varmepumpesystem med aktiv batterioppvarming og -kjøling som komprimerer kjølemiddel under høyt trykk, løser dette problemet. Varmen den danner, brukes til å varme opp kald luft utenfra.

Høyvoltvarmeren bruker dermed mindre strøm fra batteriet. Elbiler med varmepumpe har derfor lengre rekkevidde enn elbiler uten varmepumpe, spesielt på kalde dager om vinteren.

I Volkswagen VW ID.3 elbil blir kald uteluft til varm inneluft
Kald uteluft blir til varm inneluft.

Lavt strømforbruk på norske vinterveier

Varmepumpen i ID.3, ID.4 og ID.4 GTX har flere fordeler: Kjølemiddelet som brukes til å varme opp luften, er klimanøytral. Varmepumpen reduserer forbruket av batteristrøm og reduserer rekkeviddetap, spesielt på kalde dager ved temperaturer ved -15 °C til 10°C. Det gagner både føreren og miljøet. Systemet bidrar også til effektiv oppvarming av kupéen på de kalde dagene. Den aller største nytten av varmepumpa oppnår man ved kjøring i temperaturer mellom -15 °C og 0 °C. 

Bærekraftighet har førsteprioritet

Produksjonen av ID.3, ID.4 og ID.4 GTX er CO2-nøytral, og kjølemiddelet som brukes i varmepumpen, er det naturlige og klimanøytrale middelet R744.

Dette er den første aktive varmepumpen i verden som bruker dette kjølemiddelet. 

Familie med Volkswagen VW ID.3 elbil i naturen