2.3.47.2, 2017-10-10 18:26:25
Slik fungerer en elbil teknologi

Våre elbiler nå | Våre elbiler i fremtiden | Beste elbil | Fordeler | Lading | Elbiltjenester | Plug in hybridbiler | Spørsmål og svar (FAQ)

Rekuperasjon og økonomisk kjøring

Hva er forskjellen på en elbil og en konvensjonell bil? Forstå teknologien i en elbil.

Sett fra utsiden er det fint lite som skiller Volkswagens elbiler fra en bil med forbrenningsmotor. Det er på innsiden alt skjer. Her ser du hvordan elbilen e-up! (strømforbruk i kWh/100 km: 11,7; CO2-utslipp i g/km: 0; effektivitetsklasse: A+*) ser ut på innsiden.

Sjekk rekkevidden: Rekkeviddekalkulator for e-Golf elbil

Slik fungerer teknologien i en elbil

Hva er forskjellen mellom en elbil og en konvensjonell bil med forbrenningsmotor?
Teknologi i en elbil og den elektriske motor

1. Elbilens strømkontakt
e-up har en sikkerhetskontakt for «påfylling» av strøm der tanklokket vanligvis befinner seg.

2. BMS (Battery Management System); batteristyringssystem
Batterisystemet overvåkes kontinuerlig av denne styreenheten, som utgjør grensesnittet mellom bilen og batteriet. Du kan kontrollere status for elbilen og batteriet eksternt via BMS og en mobiltelefonapp.

3. Oppvarming av elbilen
Setevarme og oppvarmet frontrute sikrer at kupévarmen utnyttes så effektivt som mulig ved behov.

4. Høyvoltsledning
Det går en høyvoltsledning fra ladekontakten og til batteriet, og strømmen går deretter gjennom en kabel med spenning på 324 volt frem til motorrommet.

5. Oppladbare batteripakker til elbilen
Det oppladbare litiumionbatteriet er plassert under benkesetet bak og i midttunnelene i understellet. Batteriet har en kapasitet på 18,7 kilowattimer og en rekkevidde på opptil 160 km (NEDC)***.

6. Effektelektronikk
Effektelektronikken er avgjørende for ytelsen til elektromotorer. Denne styrer energistrømmen (fra det oppladbare batteriet til elektromotoren og tilbake igjen fra elektromotoren og til det oppladbare batteriet) og gir også 12-volts strøm via en DC/DC-omformer.

7. Energigjenvinning og rekuperasjon
Når bilen bremser og triller uten gasspådrag, konverterer bilen bevegelsesenergi til strøm, som senere kan brukes til kjøring. Hvor mye energi som gjenvinnes, kan styres med tre trinn på girspaken. Mer rekuperasjon betyr større energigjenvinning og samtidig høyere bremseeffekt. 

Les mer: Slik fungerer rekuperasjon på en elbil

8. Motorrom i Volkswagens elbiler
I motorrommet finner vi de viktigste komponentene i drivlinjen. Elektromotoren utgjør sammen med girkassen, differensialen og effektelektronikken selve hjertet i bilen.

***Spesifisert rekkevidde er rekkevidden etter å ha kjørt gjennom syklusene spesifisert i NEDC-standarden (New European Driving Cycle) på rullende landevei. Faktisk rekkevidde vil variere. Under typiske kjøreforhold gjennom året vil den gjennomsnittlig ligge på rundt 200 km avhengig av kjørestil, hastighet, bruk av komfortinnstillinger og ekstrautstyr, utetemperatur, antall passasjerer / nyttelast, valg av kjøreprofil (normal, ECO eller ECO+) og topografi.

Snarveier.