2.3.47.2, 2017-10-10 18:26:25
Startskudded for Volkswagen I.D har startet

Veien til Volkswagen ID. har startet. 

Volkswagen ID. vist for første gang i Norge mens forløperen til ID., prototypen ID.R Pikes Peak setter elbilrekord med teknologi som kan komme produksjonsmodellene til gode.

Norge blir nøkkelmarked for ID.

I juni var mer enn 130 internasjonale gjester fra 30 land på studietur i Oslo og besøk hos den norske Volkswagen-importøren, Harald A. Møller AS. Formålet med besøket var å lære av erfaringene fra elbilsuksessen i Norge. Toppsjef for salg, markedsføring og servicemarked, Jürgen Stackmann, uttalte da at Norge blir nøkkelmarkedet for den nye fullelektriske ID. familien til Volkswagen.
Volkswagen ID vist i Oslo

*Konseptbil.

– Norge er det mest besøkte markedet i verden nå og vi har mye å lære av elbilsuksessen i Norge, sa Jürgen Stackmann til journalistene som møtte toppsjefen til intervjuer under Norges-besøket. Stackmann og de øvrige representantene fra Volkswagen hadde med seg konseptbilen ID. til Norge. Volkswagen ID. blir første modell i rekken av ID. familien, med planlagt lansering fra 2020. ID. blir en topp moderne og tilkoblet bil, med utvendig størrelse som en Golf-modell og innvendig romslighet som en Passat. Den vil få en skalerbar rekkevidde fra 400-600 km og Volkswagen har store forventninger til nye ID.

– Norge blir nøkkelmarkedet for produksjonsstarten av ID. og vi planlegger nå hvordan vi skal få den på markedet, sa Volkswagen-toppen til Dagens Næringsliv under besøket.

Innen 2025 skal Volkswagen produsere 1,5 millioner elbiler årlig. Ingen annen bilprodusent er i nærheten av å ha så ambisiøse planer.

Etter lanseringen av ID. står SUVen ID. CROZZ for tur, før flerbruksbilen ID. BUZZ og senere en stor sedan vist som kom konseptbilen ID. VIZZION. Volkswagen Group har planer om å investere 34 milliarder euro de neste fem årene innen fremtidens mobilitet og skal innen 2025 levere 50 ulike elbiler og 30 ladbare hybrider.

Volkswagen skriver historie med elbilen ID.R Pikes Peak.

Volkswagen og ID. R Pikes Peak har skrevet historie i Pikes Peak bakkeløp i Colorado, USA. Således slo Volkswagen ikke bare den forrige rekorden for elbiler, men forbedret også Sébastien Loebs (Frankrike) samlede rekord fra 2013 - med totalt 16 sekunder
Volkswagen I.D.R Pikes Peak elbil skriver historie

Den helelektriske løpsbilen ID. R Pikes Peak er forløper til Volkswagens kommende ID. familie. Fabrikken tester ut ny teknologi via prototypen som kan komme produksjonsmodellene til gode. "ID. R Pikes Peak er den sportslige forgjengeren til Volkswagens fullelektriske ID.-familie. Vi har nå sett hva denne teknikken kan skape", sa Frank Welsch, øverste leder for teknisk utvikling innen Volkswagen.

- "Hver Volkswagen-medarbeider kan være ekstremt stolt over dagens resultat. Jeg gratulerer laget av hele mitt hjerte. Med en kombinasjon av svært høy teknisk kompetanse, lidenskap og dedikasjon har teamet klart å skape en fantastisk løpsbil på bare åtte måneder. Volkswagen ID. R Pikes Peak har nå satt den raskeste tiden noensinne i dette bakkeløpet som har en historie på over 100 år - det er et godt signal for elektrisk mobilitet", sa Welsch.

19,99 kilometer, 156 svinger, bare et forsøk - og et godt resultat: Romain Dumas tok sin fjerde seier i det ikoniske bakkeløpet Pikes Peak International Hill Climb, også kalt "Race to the clouds", som nå har blitt holdt 96 ganger siden 1916. Med ID. R Pikes Peak har Volkswagen laget en ekstraordinær løpsbil, som er skreddersydd til kravene i verdens mest berømte bakkeløp: en kombinasjon av lav vekt, så høyt marktrykk som mulig og maksimal kraft for å oppnå best mulige ytelser. Inklusive batteripakken veier ID. R Pikes Peak mindre enn 1 100 kilo.

Evaluering av ytelsene ble på forhånd gjort i Volkswagens simuleringsprogram. Dette for å beregne optimalt strømforbruk og ytelser i rekordforsøket på Pikes Peak. Den aerodynamiske formen var nøkkelen for å kompensere for tapet av bakketrykk som følge av den tynne luften ved Pikes Peak. Resultatet av dette eksperimentet kunne ses fra avstand: det flate, strømlinjeformede chassiset og den store bakvingen.

Med hensyn til ladeteknologi var målet å lade bilen så raskt som mulig med minimal miljøpåvirkning. Tiden ble definert av regelverket: Hvis løpet skulle bli utsatt, må det være mulig å lade bilen helt i 20 minutter. Strømforbruket var levert av generatorer ved foten av Pikes Peak. Glyserol, som er en kjemisk sukkeralkohol, ble valgt som drivstoff. Glyserol kan for eksempel være et biprodukt av biodieselproduksjon og forbrenner så godt som ingen skadelige eksosgasser. Glyserol i seg selv er giftfri og tillates selv som tilsetningsstoff i nærings- og kosmetikkindustrien.

Bare 250 dager gikk mellom kunngjøringen av oppstart av Pikes Peak prosjektet den 18. oktober 2017 og rekordforsøket på Pikes Peak den 24. juni 2018. Dette var en ekstrem utfordring for utviklingen av en helt ny prototype, inkludert alle innovasjoner knyttet til teknologi, spesifikke krav til batterier, aerodynamikk og chassis. Dette arbeidet og innsatsen fra Volkswagens mekanikere, ingeniører og mange flere ansatte i Wolfsburg og Volkswagen Motorsport hovedkvarter i Hannover og sist men ikke minst, i denne ukens forberedelser i Colorado Springs, har nå blitt belønnet med en ny rekord på Pikes Peak.

Volkswagen har hatt noen sterke partnere i rekordforsøket til Pikes Peak, i form av Volkswagen R, ANSYS, Michelin, Integral e-drive og OMP. Med Volkswagen R fikk ID. R Pikes Peak helt fra begynnelsen av et sporty kvalitetsstempel. ANSYS har også gitt et betydelig bidrag til prosjektets suksess ved å støtte programvaresimuleringer. En annen viktig faktor var dekkprodusenten Michelin, med sin lange erfaring fra Pikes Peak, noe som gjorde at de kunne levere dekkteknologi som passer perfekt til kravene. ID. R Pikes Peaks elektriske motorer, som sammen genererte 680 hk, ble utviklet i samarbeid med partneren Integral e-drive. OMP leverte løpsdressen til Romain Dumas.

Plattformen til ID. familien er lansert.

Moduluar Electrification Toolkit

Den nye elektriske Modular Electrification Toolkit (MEB) plattformen til ID. familien er lansert. Få oversikt over hvilke muligheter som ligger i den fremtidige plattformen som skal være basen for framtidige elbiler fra Volkswagen. 

Få oppdateringer på ID.

Volkswagen ID. konseptbil

Vi oppdaterer deg når vi har mer informasjon.

Snarveier.