2.11.78.2, 2018-12-05 18:30:44
Volkswagen elektrisk for alle med MEB plattformen

Alt om Modular Electrification Toolkit (MEB). 

Hvilke muligheter ligger i den nye modulære plattformen for elbiler, MEB (Modular Electrification Toolkit)? Og hvorfor er den nøkkelen til å lykkes med Volkswagens visjon om «ELBIL FOR ALLE»?

Produksjonen av ID. vil starte i slutten av 2019, men Volkswagen presenterer allerede nå understellet til den nye ID.-modellserien, som er det viktigste elementet i Volkswagens visjon om «ELBIL FOR ALLE». Dette vil gjøre elbiler til attraktive og rimelige bestselgere i mange land. For det norske markedet betyr dette større utvalg og tilgjengelighet av elbiler fra Volkswagen. Nøkkelen til å lykkes ligger i den modulære plattformen for elbiler (MEB). Men hva ligger egentlig bak?

Volkswagen MEB plattform
Presentert for første gang: understellet til Volkswagens elbilserie produsert på basis av MEB.

MEB har særlig to helt unike fortrinn. For det første er det ikke en plattform for biler med forbrenningsmotor som har blitt modifisert i ettertid. Plattformen er helt ny og konstruert for å være 100 % elektrisk helt fra start og uten kompromisser. Volkswagen kan derfor få mest mulig ut av mulighetene som ligger i teknologien. For det andre er fleksibiliteten når det gjelder tilpassing av bilkonsept og design større enn noensinne. Utvalget av biler strekker seg fra kompaktbiler til SUV-er og varebiler.  «Den modulære plattformen for elbiler (MEB) er etter vår mening det viktigste prosjektet i Volkswagens historie og kan sammenlignes med overgangen fra Beetle til Golf», sier Thomas Ulbrich, øverste leder for elbilenheten og medlem av ledergruppen til Volkswagen.

På innsiden av Volkswagens MEB plattform
Takket være MEB passer ID.-understellet et uvanlig stort utvalg biler, fra kompaktklassen og SUV-er til personbiler og varebiler.

Med MEB vil Volkswagen oppnå større rekkevidde, få bedre plass og sikre at hele bilen har full digital tilkobling – alt på én gang. «MEB omdefinerer måten biler bygges på og forbedrer virkelig følelsen av romslighet. I tillegg er alle ID.-modellene konstruert for rask lading», sier Christian Senger, leder for elbil produktlinjen hos Volkswagen. MEB er også utviklet med sikte på rask og effektiv produksjon takket være dens unike produksjonsdesign. Dette vil sette konsernet i stand til å oppnå store økonomiske besparelser, som igjen vil gjøre elbilene rimeligere og dermed tilgjengelige for mange mennesker.

Utvalget MEB-modeller vil derfor være omtrent like stort som det nåværende utvalget av biler basert på den modulbaserte plattformen (MQB), som mange vil mene er den mest vellykkede bilarkitekturen i bruk i dag: Ca. 55 millioner konsernbiler har blitt produsert på basis av den første generasjonen MQB. Utvalget MQB-baserte biler spenner for tiden fra Polo og fremtidige T-Cross til nylanserte Touareg.

Volkswagen ladehastigheter med MEB plattformen
Fremtiden møter fortiden. ID. Buzz konseptbil og Bulli.

Plattformstrategien er basis for mer enn 10 millioner biler, og Volkswagen tar nå den nå med seg inn i elbilens tidsalder. Toppmodellene basert på den globalt anvendte modulbaserte plattformen for elbiler (MEB) kommer til å bli store B-segmentmodeller med opptil sju seter. En SUV med null utslipp og med den samme stilen som konseptbilen ID. CROZZ vil bli lansert i 2020, det vil si samme år som den kompakte ID.-modellen. Konseptbilen ID. BUZZ legger i mellomtiden grunnlaget for en Volkswagen-varebil med null utslipp. Designen til denne bygger sterkt på legendariske «Bulli», og en versjon for serieproduksjon vil bli lansert i 2022. Hypermoderne ID. VIZZION gir et glimt av fremtidens personbiler. En serieprodusert versjon av personbilen forventes i 2022.

MEB skal ikke bare være den tekniske plattformen for alle bilene i Volkswagen ID.-modellserien, men også for fremtidige elbiler fra Volkswagen Nyttekjøretøy. Plattformen kommer til å dekke hele spekteret fra kompaktbiler til varebilen ID. BUZZ Cargo og vil utgjøre den teknologiske ryggraden til mer enn 10 millioner konsernbiler bare i den første produksjonsbølgen. Plattformstrategien gir Volkswagen et unikt utgangspunkt for et høyt elbilsalg og viser hvor bestemt det Wolfsburg-baserte selskapet er på å lykkes med elbiler.

Volkswagen MEB plattform

MEB-modellene vil kunne konfigureres med ulik batterikapasitet for rekkevidder på mer enn 550 kilometer (WLTP). For å oppnå dette har komponentavdelingen i Volkswagen-konsernet utviklet et helt nytt batterisystem, som er mindre komplekst, men betraktelig mer effektivt enn nåværende løsninger. MEB-systemet har flere fordeler sammenlignet med batteriene som har blitt brukt frem til i dag, blant annet at de er skalerbare. Hvis for eksempel en eier av en ID. legger mindre vekt på at bilen skal ha stor rekkevidde, kanskje fordi vedkommende hovedsakelig kjører i og rundt byen og derfor bare kjører korte avstander, kan et batteri med lavere energikapasitet være tilstrekkelig. Dette vil gjøre bilen rimeligere. De som regelmessig bruker bilen over lengre avstander, vil imidlertid velge et større batteri. Dette gir bileierne større fleksibilitet. Det nye batterisystemet har nettopp disse mulighetene for tilpasning.

En annen fordel er vektoptimalisering (når det gjelder kassen i aluminium), er tilpasningsmulighet for forskjellige battericelletyper og et integrert kjølesystem. Batteriet kan derfor brukes til å drive én aksel eller begge. Ettersom oppsettet av cellemoduler er organisert på lignende måte som en sjokoladeplate, er batteriet også enkelt å installere. Volkswagen har også klart å øke ladekapasiteten til 125 kW – et nivå som aldri tidligere er oppnådd i ID.-segmentet, noe som øker ladehastigheten betraktelig og korter ned tiden for ladestopp.

Volkswagen ID. familien
Volkswagens ID. konseptbiler

Volkswagen tar ledelsen ved et viktig vendepunkt for bilindustrien. Elektriske motorer og digitalisering er begynnelsen på den mest dyptgripende endringsprosessen for biler siden bilen ble oppfunnet for mer enn 100 år siden. Bilteknologi og infrastruktur kommer som et resultat av dette til å gjennomgå radikale endringer, og verdikjeder kommer også til å omorganiseres. Dynamikken er ekstremt tydelig: Det globale salget av rene elbiler (batteridrevne elbiler – BEV) økte med mer enn 60 % i fjor. I 2018 ble grensen på én million nylig registrerte elbiler nådd for første gang.

Disse tallene vil på nytt skyte i været fra 2020, ettersom Volkswagen da vil lansere de første bilene i den nye ID.-modellserien. Først ut blir den kompakte ID.-en og en ID.-SUV vil følge etter kort tid, to elbiler med lang rekkevidde. Thomas Ulbrich, øverste leder for elbilenheten og medlem av ledergruppen til Volkswagen sier: – Vi planlegger å selge ca. 150 000 elbiler innen 2020, medregnet 100 000 ID. og ID.- SUV-modeller. Det raske skiftet i retning elbiler hjelper oss også med å oppnå svært ambisiøse CO2-mål i Europa, Kina og USA. Salg av biler i ID.-modellserien forventes å øke hvert år til mer enn én million innen 2025.

Hold deg oppdatert på ID.