2.11.78.2, 2018-12-05 18:30:44

Motorer

Passat er en økonomisk bil, som bruker lite, men kan mye. Enten du velger en TSI-bensinmotor eller en TDI-dieselmotor med common rail, kan du være sikker på at du får en svært økonomisk og kraftig motor. Under finner du mer informasjon om de ulike motorvalgene til Volkswagen Passat og Passat GTE. 

TDI-dieselmotor

TDI-dieselmotorene fra Volkswagen har turbolading og direkteinnsprøytning. De kjennetegnes ved at de er drivstofføkonomiske samtidig som de har mye kraft og fremragende ytelse. I tillegg er de svært stillegående. Høyt dreiemoment gjør imidlertid at du er sikret sportslige kjøreegenskaper.

Et annet høydepunkt er Volkswagens hittil kraftigste firesylindrede dieselmotor. Til tross for hele 240 hk (176 kW), forbruker TDI SCR 4MOTION** kun drøyt 5 liter per 100 kilometer ved blandet kjøring.

TSI-bensinmotor

TSI-bensinmotorene kombinerer høy ytelse og drivstofføkonomi på en optimal måte. Du får maksimalt dreiemoment selv på lave turtall. Kombinasjonen av liten motorstørrelse, direkteinnsprøytning og turbolading gir jevn kraftoverføring. Volkswagens plassbesparende teknologi er brukt, slik at motoren har høy ytelse til tross for relativt liten motorkapasitet.

 

Plug-in-hybridbildrift

Passat GTE, den første Passat med plug-in hybriddrift, har en elmotor på 115 hk (85 kW) og en 1,4-liters TSI-bensinmotor som utfyller hverandre på en fremragende måte. Med et drivstofforbruk på 1,7 liter per 100 kilometer og 12,8 kWh per 100 kilometer egner Passat GTE seg både til bykjøring og lengre kjøreturer, ikke minst takket være CO2-utslippet som er helt nede i 39 gram per kilometer ved blandet kjøring. Den turboladede motoren med direkteinnsprøytning har 156 hk (115 kW) kombinert med et dreiemoment på 400 Nm. I hybriddrift ligger topphastigheten på over 220 km/t.

* Drivstofforbruk i l / 100 km ved blandet kjøring: 1,7; strømforbruk i kWh / 100 km ved blandet kjøring: 12,8; CO2-utslipp i g/km ved blandet kjøring: 39.
** Drivstofforbruk i l / 100 km: bykjøring 6,4; landeveiskjøring 4,6; blandet kjøring 5,3; CO2-utslipp i g/km ved blandet kjøring: 139.