2.14.88.2, 2019-04-17 12:17:15
Volkswagen ID. elbil pioner

Klimanøytral produksjon av kommende ID.

Volkswagens elbiloffensiv med omlegging til bærekraftig mobilitet har startet for alvor. Volkswagen har nå forpliktet seg til Paris Climate Agreement, og Volkswagen ID. blir første seriemodell som blir produsert klimanøytralt. 

Volkswagens ID. konsept modeller

Volkswagen er i gang med omfattende investeringer for å gjøre Volkswagen ID. til den første serieproduserte modellen som vil bli produsert klimanøytralt. 

– Klimaendringene er vår tids største utfordring, sier Thomas Ulbrich, styremedlem med ansvar for e-mobilitet i Volkswagen. Klimaavtrykket fra produksjonen av ID. vil reduseres med over en million CO2 per år - tilsvarende 300 000 hustander med elektrisitet fra et kullkraftverk. 

Hele livsløpet til ID. vil bli ladet med vannkraft, eller andre fornybare energikilder som gjør den til den første CO2-nøytrale elbilen fra Volkswagen. Volkswagen jobber også med et omfattende karbonreduksjonsprogram for andre modeller i tillegg til nye ID., og Volkswagen vil innen 2025 lansere mer en 20 rene elektrisk biler.  

Volkswagen ID. konseptbil i dresden
ID. konseptbil sammen med Christian Senger, leder for elektrisk drivlinje i Volkswagen.

Tar ansvar.

– Som verdens største bilprodusent tar Volkswagen ansvar. Nye ID. blir konsernets første seriemodell som er produsert klimanøytralt. For at også bruken skal bli utslippsfri, vil vi sørge for mange muligheter for å lade med grønn strøm. Virkelig bærekraftig mobilitet er mulig hvis alle vil det, og arbeider med det som felles mål, forsetter Ulbrich.

Volkswagens offensive strategi 2025

Rådmann for Volkswagens råd for bærekraftig utvikling, Georg Keller er talsmann for rådet og en av direktørene som grunnla FNs Global Compact. 

– De menneskeskapte CO2-utslippene må reduseres så raskt som mulig. Volkswagens råd for bærekraftig utvikling har siden opprettelsen engasjert seg sterkt for at klimahensyn blir en av de strategiske prioriteringene til konsernet. Med elbiloffensiven og ID. har Volkswagen tatt et riktig veivalg. Nå gjelder det å sikre en konsekvent gjennomføring av dette veivalget. 

Grønn strøm.

Volkswagen innretter hele verdikjeden i produksjonen av ID. for å unngå eller redusere utslipp. Batteriene blir produsert i Europa, og nødvendig energi kommer fra grønne energikilder. Videre vurderer Volkswagen innsparingspotensial direkte og indirekte leverandører, i hele leveringskjeden, helt tilbake til utvinningen av råstoff. 

Uungåelig utslipp i produksjonen blir kompensert for gjennom sertifiserte klimaprosjekt slik at hele produksjonen av ID. vil være CO2-nøytral ved lanseringen.

Produksjon av batterier

Elli.

Elli er Volkswagens nyeste datterselskap, Elli skal levere bærekraftige energi- og ladeløsninger under merkenavnet Volkswagen Naturstrom®. Volkswagen er også en av partnerne bak hurtigladenettverket IONITY, som skal gi grønn strøm til rundt 400 ladestasjoner langs motorveier i Europa. Eierne av ID. vil med bruk av fornybar energi bidra til at ID. forblir klimanøytral gjennom livsløpet.

Harald Edvardsen-Eibak
Harald Edvardsen-Eibak.

Norsk pionerrolle.

Avgiftsfritaket for elektriske biler i Norge, og en energiforsyning som i stor grad er basert på fornybar vannkraft, et i særstilling godt grunnlag for Volkswagens store satsing på elektriske biler:

– Den storstilte omleggingen til elektrisk mobilitet vi står overfor, forutsetter at vi samarbeider tett med politisk ledelse, ikke minst når det gjelder utbygging av ladeinfrastruktur. At Volkswagen vil kunne levere elektriske biler som er bærekraftige både i produksjon og bruk, vil være et betydelig bidrag i kampen mot klimaendringene, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Volkswagen i Norge.

Volkswagen vil gjøre elektriske biler attraktive og oppnåelige for flest mulig. Fra slutten av 2019 vil den kompakte ID. rulle ut av produksjonslinjen i Zwickau-fabrikken og markedsintroduksjonen blir i 2020. Kort tid etter følger SUV-en ID. CROZZ, ID. BUZZ og sedanen ID. VIZZION. Innen 2023 vil Volkswagen alene investere rundt ni milliarder euro i elektrisk mobilitet.