Fordeler med elbil i Norge (2022)

I Norge finnes det fortsatt flere fordeler med elbil som du ikke får med biler med forbrenningsmotor. I tillegg reduserer elbilene fra Volkswagen blant annet utslipp, lokal forurensing og støy i trafikken. Når bytter du til elbil?

Pekefinger på på-startknapp

Fordeler med elbiler du kan nyte godt av (pr 2022):

  1. Det er ingen moms og engangsavgift ved kjøp og leasing av elbil,også på tilleggsutstyr kjøpt sammen med bilen. (Momsfritaket og fritak for engangsavgift er garantert av regjeringen ut 2022).
  2. 25 prosent av full omregistreringsavgift ved kjøp av brukt elbil. 
  3. Hvis du som skatteyter kjører elbil som firmabil, reduseres bilens skattemessige listepris med 20 prosent. 
  4. Med elbil kan du parkere gratis eller betaler maks halv pris på kommunale parkeringsplasser i mange kommuner (opp til hver enkelt kommune).
  5. Du kjører gratis eller med redusert takst gjennom alle bompasseringer.
  6. Med elbil har du adgang til å kjøre i kollektivfeltet enkelte steder i landet (Følg skiltningen for unntak og begrensinger).
  7. Du kan lade elbilen gratis ved mange offentlige parkeringsplasser og ladestasjoner.
  8. Halv pris for elbiler på de fleste ferger i Norge, også på verdikort. Du betaler ellers kun for sjåfør og passasjerer.
Regjeringens elbilpolitikk i Norge

Elbilene sto for 64,5% av totalmarkedet for bil i 2022 og fortsetter å øke. Elbilforeningen antyder at elbilene i 2022 vil passere 80%. Regjeringens elbilpolitikk har til nå vært den beste på verdensbasis, som har gjort Norge til et av de fremste i verden på elbiler og infrastruktur som ivaretar nettopp dette. 

Eiere av elbil nyter fortsatt godt av regjeringens videreføring av bompengefordel og parkeringsfordel, samt de ikke ubetydelige moms- og avgiftsfordelene for elbiler. 

Vi i Volkswagen mener at den vellykkede elbilpolitikken i Norge bør videreføres. Dette for å sikre at elbiler fortsatt vil være et reellt alternativ for alle bilkjøpere, inntil elbilene blir rimeligere å produsere og dermed blir konkurransedyktige mot tradisjonelle bensin- og dieselbiler uten hjelp av insentiver. Dette er svært viktig for at vi sammen skal nå klimamålene, som blant annet innebærer at alle nye biler skal være nullutslippsbiler innen år 2025.

VW ID.3 sett forfra i en park

Elbiler er energieffektive og billige i drift

Årsaken til at elbiler bruker kun en tredjedel av energien sammenlignet med forbrenningsmotorer er den elektriske motoren som er svært energieffektiv og billig i drift. Dessuten har elbiler færre bevegelige deler som kan slites, som girkasse, clutch, kamaksler eller registerreim. Service- og vedlikeholdskostnadene er lavere enn bensin- og dieselbiler fordi man ikke trenger motorolje, tennplugger eller drivstoffilter for å nevne noe.

Les mer: Service på elbil

Elbiler produseres med omfattende batteripakker, som gjør at de er dyrere å produsere enn andre biler. Hos Volkswagen jobber bilfabrikken med ny teknologi som skal bidra til å redusere denne produksjonskostnaden.

Nyttige snarveier

Vilkår Volkswagen

  • Priser og utstyr: Avbildede bilmodeller vist på denne nettsiden kan avvike fra bilmodellutvalget som tilbys i Norge. Bilene kan også være avbildet med utstyr som medfører ekstra kostnader eller med lakkfarger/utstyr som ikke er tilgjengelig for visse bilmodeller/utstyrsversjoner som tilbys i Norge. Alle bilmodell- og utstyrspriser, med unntak av priser på våre helelektriske biler/varebiler (som har mva.-fritak), er oppgitt i norske kroner inkludert mva., frakt- og leveringsomkostninger levert Oslo. Frakt til forhandler utenfor Oslo og årsavgift kommer i tillegg. Beregnet bilavgift er mva.-fri og oppgitt uten mva. Informasjon om priser, spesifikasjoner, standardutstyr, ekstrautstyr, setetrekk og farger kan endres uten forvarsel. Sjekk derfor alltid med din lokale Volkswagen forhandler at bil med ønskede spesifikasjoner faktisk kan leveres med det utstyret du ønsker. Vær oppmerksom på at alle tilvalg av ekstrautstyr øker totalvekten på kjøretøyet som igjen påvirker WLTP-utslippsberegning, eventuell rekkevidde og endelig pris på bilen.

    Rekkevidde: Oppgitt rekkevidde for våre hybrid og helelektriske bilmodeller er den maksimale rekkevidden oppnådd målt etter WLTP-testprosedyre. Rekkevidden påvirkes av ulike faktorer slik som; valgt ekstrautstyr, nyttelast, taklast, bagasje, tilhengervekt, drivlinje og antall passasjerer da dette er med på å øke vekten på elbilen/elvarebilen. Rekkevidden vil også kunne påvirkes ytterligere av alt fra kjørestil, hastighet, felgstørrelse og kjøreforhold til utetemperatur og bruk av komfort- og funksjonsutstyr under kjøring. Ladeeffekt: Alle oppgitte verdier for ladeeffekt er maksimalverdier. Hvilken ladeeffekt som oppnås avhenger av flere faktorer; batteritemperatur og batteriprosent ved ladestart og/eller antall brukere i en ladestruktur kan også begrense ladeeffekten. For DC lading er det helt normalt at ladeeffekten vil stige raskt for så å starte en gradvis reduksjon i ladeeffekten. For både AC og DC lading vil ladeeffekten reduseres betydelig når man overstiger 80 % SOC (batteriets ladenivå).

    Finansiering: All privat finansiering forutsetter minst 30% egenkapital og finansiering gjennom vårt finansieringsselskap Volkswagen Financial Services. Renten er flytende. Det tas til enhver tid forbehold om skrivefeil, feil i priser og bilder på nettsiden.