Hvordan lade elbil om vinteren? 

Lave temperaturer påvirker ytelsen til batteriet i en elbil. Derfor kan du oppleve at elbilen din har begrenset ladeeffekt om vinteren. Her får du vite hvorfor dette skjer, og hva du som kjører en elbil fra Volkswagen, bør passe på når temperaturen kryper under null.

En kvinne går mot en VW ID.3 som står til lading i et snøkledd fjellandskap

Batteriets oppgitte ladeeffekt

Har du en elbil fra Volkswagen som ikke har like høy ladeeffekt om vinteren som ellers i året, er det ingen grunn til bekymring. Full ladeeffekt forutsetter nemlig at visse fysiske betingelser er oppfylt. Den oppgitte verdien for maksimal ladeeffekt er målt ved lading under WLTP-betingelser med en temperatur på ca. 23 °C og et batterinivå på 5 %. Dersom en eller flere av variablene endrer seg, kan det påvirke ladeeffekten og ladetiden.

Batteritemperaturens betydning 

Batteriet lader mest effektivt når temperaturen er over 20 °C. Elektromotorer har en høy energiutnyttelse sammenlignet med forbrenningsmotorer. Kombinert med kjøleeffekten som skapes av vinden under kjøring, gjør dette at temperaturen i det elektriske drivsystemet stiger lite eller ikke i det hele tatt når det er minusgrader, selv ikke på lange kjøreturer. Derfor er elbilene fra Volkswagen utstyrt med aktiv varmepumpesystem som balanserer energiutnyttelse og ytelse når det er behov for ekstra oppvarming.

Les mer om varmepumpe

Eksempel: Starter ladingen når batteritemperaturen er 20 °C og batterinivået er 10%, oppnås full ladeeffekt fra start. Er ladenivået fortsatt 10%, men temperaturen 0 °C, vil effekten være kraftig redusert idet ladingen starter, og stige etter hvert som batteriet blir varmere ved hjelp av den aktive varmestyringen. 

Batterinivåets betydning

Batteriets ladenivå påvirker ladeeffekten under lading. Battericellene er nemlig i stand til å ta imot mer energi når batterinivået er lavt. Dermed kan det forekomme at to identiske biler som lades på to identiske ladepunkter, har ulik ladeeffekt fordi de har ulikt batterinivå. En tommelfingerregel er at et lavt batterinivå fra start kan gi høyere ladeeffekt og kortere ladetid.

Eksempel: Er batteriet varmt nok og batterinivået er på 5% når ladingen startes, vil ladeeffekten være maksimal fram til ca. 30%.  Er batterinivået 50% når ladingen starter, vil ladeeffekten reduseres. 

Slik oppnår din elbil høyest mulig ladeeffekt om vinteren.

  • Forvarm batteriet: Planlegger du å hurtiglade batteriet om vinteren, bør du forvarme batteriet ved hjelp av klimaanlegget, slik at kupeen og batteriet er varmt når kjøreturen starter. 
  • Parker elbilen i en oppvarmet garasje: På kalde dager lønner det seg å parkere elbilen på et sted beskyttet mot vær og vind, for eksempel i en garasje eller en parkeringskjeller.
  • Følg med på batterinivået: Batterinivået bør være så lavt som mulig når du starter lading ved en hurtigladestasjon, og du bør avslutte ladingen når batterinivået er 50% eller maks. 80%. Det reduserer ladetiden, reisetiden, skåner batteriet og er billigere for lommeboka.

Nyttige snarveier

Vilkår Volkswagen

  • Priser og utstyr: Avbildede bilmodeller vist på denne nettsiden kan avvike fra bilmodellutvalget som tilbys i Norge. Bilene kan også være avbildet med utstyr som medfører ekstra kostnader eller med lakkfarger/utstyr som ikke er tilgjengelig for visse bilmodeller/utstyrsversjoner som tilbys i Norge. Alle bilmodell- og utstyrspriser, med unntak av priser på våre helelektriske biler/varebiler (som har mva.-fritak), er oppgitt i norske kroner inkludert mva., frakt- og leveringsomkostninger levert Oslo. Frakt til forhandler utenfor Oslo og årsavgift kommer i tillegg. Beregnet bilavgift er mva.-fri og oppgitt uten mva. Informasjon om priser, spesifikasjoner, standardutstyr, ekstrautstyr, setetrekk og farger kan endres uten forvarsel. Sjekk derfor alltid med din lokale Volkswagen forhandler at bil med ønskede spesifikasjoner faktisk kan leveres med det utstyret du ønsker. Vær oppmerksom på at alle tilvalg av ekstrautstyr øker totalvekten på kjøretøyet som igjen påvirker WLTP-utslippsberegning, eventuell rekkevidde og endelig pris på bilen.

    Rekkevidde: Oppgitt rekkevidde for våre hybrid og helelektriske bilmodeller er den maksimale rekkevidden oppnådd målt etter WLTP-testprosedyre. Rekkevidden påvirkes av ulike faktorer slik som; valgt ekstrautstyr, nyttelast, taklast, bagasje, tilhengervekt, drivlinje og antall passasjerer da dette er med på å øke vekten på elbilen/elvarebilen. Rekkevidden vil også kunne påvirkes ytterligere av alt fra kjørestil, hastighet, felgstørrelse og kjøreforhold til utetemperatur og bruk av komfort- og funksjonsutstyr under kjøring. Ladeeffekt: Alle oppgitte verdier for ladeeffekt er maksimalverdier. Hvilken ladeeffekt som oppnås avhenger av flere faktorer; batteritemperatur og batteriprosent ved ladestart og/eller antall brukere i en ladestruktur kan også begrense ladeeffekten. For DC lading er det helt normalt at ladeeffekten vil stige raskt for så å starte en gradvis reduksjon i ladeeffekten. For både AC og DC lading vil ladeeffekten reduseres betydelig når man overstiger 80 % SOC (batteriets ladenivå).

    Finansiering: All privat finansiering forutsetter minst 30% egenkapital og finansiering gjennom vårt finansieringsselskap Volkswagen Financial Services. Renten er flytende. Det tas til enhver tid forbehold om skrivefeil, feil i priser og bilder på nettsiden.