Lading av elbil

Slik lader du din elbil eller ladbar hybrid fra Volkswagen trygt, raskt og effektivt.

Elbil lader hjemme med vanlig stikkontakt hjemmelading

Volkswagens elbiler kan lades hjemme og på offentlige ladestasjoner med normallading, også kalt AC-lading. Normallading benytter vekselstrøm (AC) og lading av batteriet skjer via bilens innebygde "onboard-lader". Elbilene fra Volkswagen skal kun lades på 1-fase ved bruk av 230V IT-nett. På TN nett støttes flerfaselading og alle elbilene fra Volkswagen er kompatibel med inntil 3 faser. Volkswagen benytter "Type 2-kontakt" i alle våre elektriske og ladbare biler, som er den etablerte europeiske standarden.

  • vw elbil mode 2 ladekabel

    Mode 2-ladekabel

    Mode 2-ladekabel (elbilkontakten) med en kontrollenhet på kabelen kan brukes i vanlig stikkontakt (inntil 2,3 kW, 10A). Ladekabel med betjeningsenhet med husholdningsstøpsel medfølger ved kjøp av våre elbiler og skal kun brukes til nødlading.

  • vw elbil mode 3 ladekabel

    Mode 3-ladekabel

    Type 2-kontakt i begge ender med en ladeeffekt på inntil 7,2 kW ved 230V og inntil 11 kW ved 400V. Type 2-ladekabel medfølger ved kjøp av våre elbiler. Mode 3-ladekabelen benyttes ved lading fra en ladeboks privat, eller ved AC-lading på en offentlig ladestasjon. 

Ladeeffekter og forutsetninger (AC-lading)

Hvor raskt elbilene og de ladbare hybridene fra Volkswagen lader ved AC-ladig avhenger av flere faktorer. Her får du full oversikt over ladehastighetene ved lading hjemme eller på offentlige ladestasjoner ved bruk av normallading (AC-lading). 

Se ladeeffekter ved hurtiglading (DC-lading)

 

 

Bilmodell

Ladetid AC (0%-100% SOC)

Ombordlader

Mode 2 ladekabel
(husholdningskontakt)

Mode 3 ladekabel
(Type 2) 230V IT1

Mode 3 ladekabel
(Type 2) 400V TN2

ID.3

6 t (58 kWt), 8 t (77 kWt) (11 kW)

11 kW

Inntil 2,3 kW (10A)

Inntil 7,2 kW (1x32A kurs)

inntil 11 kW (3x16A)

ID.4

7 timer og 30 min (11 kW)

11 kW

Inntil 2,3 kW (10A)

Inntil 7,2 kW (1x32A kurs)

inntil 11 kW (3x16A)

ID.4 GTX 4MOTION

7 timer og 30 min (11 kW)

11 kW

Inntil 2,3 kW (10A)

Inntil 7,2 kW (1x32A kurs)

Inntil 11 kW (3x16A)

ID.5

7 timer og 30 min (11 kW)

11 kW

Inntil 2,3 kW (10A)

Inntil 7,2 kW (1x32A kurs)

Inntil 11 kW (3x16A)

ID.5 GTX 4MOTION

7 timer og 30 min (11 kW)

11 kW

Inntil 2,3 kW (10A)

Inntil 7,2 kW (1x32A kurs)

Inntil 11 kW (3x16A)

ID. Buzz

7 timer og 30 min (11 kW)

11 kW

Inntil 2,3 kW (10A)

Inntil 7,2 kW (1x32A kurs)

Inntil 11 kW (3x16A)

Golf GTE /eTSI/eHybrid

3 timer og 40 min (3,6 kW)

3,6 kW

Inntil 2,3 kW (10A)

Inntil 3,6 kW (16A)

Inntil 3,6 kW (16A)

Tiguan eHybrid

3 timer og 40 min (3,6 kW)

3,6 kW

Inntil 2,3 kW (10A)

Inntil 3,6 kW (16A)

Inntil 3,6 kW (16A)

Touareg eHybrid/R

2 timer og 30 min (7,2 kW)

3,6 kW

Inntil 2,3 kW (10A)

Inntil 3,6 kW (16A)

Inntil 7,2 kW (32A)

Ladetid AC (0%-100% SOC)

6 t (58 kWt), 8 t (77 kWt) (11 kW)

Ombordlader

11 kW

Mode 2 ladekabel
(husholdningskontakt)

Inntil 2,3 kW (10A)

Mode 3 ladekabel
(Type 2) 230V IT1

Inntil 7,2 kW (1x32A kurs)

Mode 3 ladekabel
(Type 2) 400V TN2

inntil 11 kW (3x16A)

Kan du de nye reglene for hjemmelading av elbil?

De fleste nordmenn lader elbilen sin hjemme, og gjerne om natta. Er du en av dem, da bør du være klar over de nye ladereglende som nå har trått i kraft. Her kan du lese om de nye reglene.

1. Juli trådte nye regler for hjemmelading av elbillading i kraft. Det er den såkalte installasjonsnormen NEK 400 som er blitt endret.

I korte trekk betyr det at dersom du skal sette opp et nytt ladepunkt som du skal bruke til å lade elbilen, må du installere ladeboks. Det holder altså ikke å sette opp en ny stikkontakt som du skal bruke til regelmessig lading av elbil.

Formålet med de nye reglene er tryggere og bedre lading. De fleste nordmenn lader bilen hjemme, og naturlignok på natten når strømmen er billigst.

Det er verdt å merke seg at de nye reglene ikke har tilbakevirkende kraft, noe som betyr at dersom du har en godkjent installasjon med stikkontakt for lading av elbil så er denne fortsatt lovlig å bruke.

Er du også en av de som er mye på farten og lader bilen på hurtigladere og lynladere, bør du skaffe deg We Charge-kort fra Volkswagen. Med dette kortet kan du hurtiglade hos våre samarbeidpartnere over hele Europa, og få alt på en regning. We Charge-kortet bestiller du i We Charge-appen. Du kan lese mer om We Charge og se priser her.

Ladeboks er det tryggeste valget

elbil lading stikkontakt

Sikkerhetsrisikoen ved å lading av elbil i vanlig stikkontakt hjemme har ikke å gjøre med våre elbiler, ladekabler eller annet utstyr som leveres med elbilen. Derimot handler det om de elektriske anleggene i private hjem, som kan ha varierende alder og tilstand. Til og med i ganske nye boliger, er ofte strømkursen som er lagt opp til garasjen ikke beregnet på det belastningsmønsteret som elbillading har - nemlig høy belastning over lang tid, uten pause. Da er det fare for varmgang og i verste fall brann. 

Som Norges Automobil-Forbund skriver: «En riktig installert ladestasjon er en mye sikrere ladeløsning enn en stikkontakt. Både fordi den tåler mye mer strøm, og fordi det har mange ekstra sikkerhetsfunksjoner som gjør ladingen tryggere uten at den som lader behøver å tenke på sikkerheten. Alle nødvendige sikkerhetsfunksjoner er innebygd i systemet.»

Bruk av skjøteledning frarådes på det sterkeste. Skjøteledning øker faren for brann.

Ladebokser

Med ladeboksene fra Easee og DEFA lader du bilen raskt, lovlig og trygt uten at det går utover sikkerheten.

Huskeliste ved valg av ladeboks

  1. Smart ladeboks?
    Fordelen er at en smart ladeboks kommuniserer med AMS-strømmåleren i huset ditt, og prioriterer å lade bilen din når strømmen er billigst. Med ny nettleiemodell er en ladeboks med smartstyring et ekstra smart valg. 
  2. Ladeboks med appstyring?
    Det gir deg full kontroll over ladingen via telefonen, og du kan for eksempel få logg av strømforbruket til firmabilen. Det får du ved å velge  eRange IQ eller DUO.Kapasitet
  3. Kapasitet?
    Om du tenker elbil frem i tid, er svaret enkelt: Velg maksimal kapasitet ut fra hva som er mulig med din strømtilførsel. Når elbilbatteriene blir stadig større, vil det ta lenger tid å fullade dem med lav effekt. 

Pristilbud på ladeboks med installering

Finn og kontakt din Volkswagen-forhandler i dag.

Nyttige snarveier

Vilkår Volkswagen

1.
IT nett: 230V linjespenning. Tillater kun lading på 1 fase under normale omstendigheter. Mest utbredt i Norge.
2.
TN nett: 400V linjespenning, men 230V mellom fase og nøytralleder (det er fase-nøytral som benyttes i husholdning). Mulig gjør lading på flere faser (avhenger av ombordlader).
  • Priser og utstyr: Avbildede bilmodeller vist på denne nettsiden kan avvike fra bilmodellutvalget som tilbys i Norge. Bilene kan også være avbildet med utstyr som medfører ekstra kostnader eller med lakkfarger/utstyr som ikke er tilgjengelig for visse bilmodeller/utstyrsversjoner som tilbys i Norge. Alle bilmodell- og utstyrspriser, med unntak av priser på våre helelektriske biler/varebiler (som har mva.-fritak), er oppgitt i norske kroner inkludert mva., frakt- og leveringsomkostninger levert Oslo. Frakt til forhandler utenfor Oslo og årsavgift kommer i tillegg. Beregnet bilavgift er mva.-fri og oppgitt uten mva. Informasjon om priser, spesifikasjoner, standardutstyr, ekstrautstyr, setetrekk og farger kan endres uten forvarsel. Sjekk derfor alltid med din lokale Volkswagen forhandler at bil med ønskede spesifikasjoner faktisk kan leveres med det utstyret du ønsker. Vær oppmerksom på at alle tilvalg av ekstrautstyr øker totalvekten på kjøretøyet som igjen påvirker WLTP-utslippsberegning, eventuell rekkevidde og endelig pris på bilen.

    Rekkevidde: Oppgitt rekkevidde for våre hybrid og helelektriske bilmodeller er den maksimale rekkevidden oppnådd målt etter WLTP-testprosedyre. Rekkevidden påvirkes av ulike faktorer slik som; valgt ekstrautstyr, nyttelast, taklast, bagasje, tilhengervekt, drivlinje og antall passasjerer da dette er med på å øke vekten på elbilen/elvarebilen. Rekkevidden vil også kunne påvirkes ytterligere av alt fra kjørestil, hastighet, felgstørrelse og kjøreforhold til utetemperatur og bruk av komfort- og funksjonsutstyr under kjøring. Ladeeffekt: Alle oppgitte verdier for ladeeffekt er maksimalverdier. Hvilken ladeeffekt som oppnås avhenger av flere faktorer; batteritemperatur og batteriprosent ved ladestart og/eller antall brukere i en ladestruktur kan også begrense ladeeffekten. For DC lading er det helt normalt at ladeeffekten vil stige raskt for så å starte en gradvis reduksjon i ladeeffekten. For både AC og DC lading vil ladeeffekten reduseres betydelig når man overstiger 80 % SOC (batteriets ladenivå).

    Finansiering: All privat finansiering forutsetter minst 30% egenkapital og finansiering gjennom vårt finansieringsselskap Volkswagen Financial Services. Renten er flytende. Det tas til enhver tid forbehold om skrivefeil, feil i priser og bilder på nettsiden.