Normallading hjemme (AC-lading)

Slik lader du din elbil eller ladbar hybrid fra Volkswagen trygt, raskt og effektivt hjemme eller på farten.

Elbil lader hjemme med vanlig stikkontakt hjemmelading

Volkswagens elbiler kan lades hjemme og på offentlige ladestasjoner med normallading, også kalt AC-lading. Normallading benytter vekselstrøm (AC) og lading av batteriet skjer via bilens innebygde "onboard-lader". Elbilene fra Volkswagen skal kun lades på 1-fase ved bruk av 230V IT-nett. På TN nett støttes flerfaselading og alle elbilene fra Volkswagen er kompatibel med inntil 3 faser. Volkswagen benytter "Type 2-kontakt" i alle våre elektriske og ladbare biler, som er den etablerte europeiske standarden.

  • vw elbil mode 2 ladekabel

    Mode 2-ladekabel

    Mode 2-ladekabel (elbilkontakten) med en kontrollenhet på kabelen kan brukes i vanlig stikkontakt (inntil 2,3 kW, 10A). Ladekabel med betjeningsenhet med husholdningsstøpsel medfølger ved kjøp av våre elbiler og skal kun brukes til nødlading.

  • vw elbil mode 3 ladekabel

    Mode 3-ladekabel

    Type 2-kontakt i begge ender med en ladeeffekt på inntil 7,2 kW ved 230V og inntil 11 kW ved 400V. Type 2-ladekabel medfølger ved kjøp av våre elbiler. Mode 3-ladekabelen benyttes ved lading fra en ladeboks privat, eller ved AC-lading på en offentlig ladestasjon. 

Ladeeffekter og forutsetninger (AC-lading)

Hvor raskt elbilene og de ladbare hybridene fra Volkswagen lader ved AC-ladig avhenger av flere faktorer. Her får du full oversikt over ladehastighetene ved lading hjemme eller på offentlige ladestasjoner ved bruk av normallading (AC-lading). 

Se ladeeffekter ved hurtiglading (DC-lading)

 

 

Bilmodell

Ombordlader

Mode 2 ladekabel
(husholdningskontakt)

Mode 3 ladekabel
(Type 2) 230V IT1

Mode 3 ladekabel
(Type 2) 400V TN2

Ladetid AC (0%-100% SOC)

ID.3

11 kW

Inntil 2,3 kW (10A)

Inntil 7,2 kW (1x32A kurs)

inntil 11 kW (3x16A)

6 timer og 35 min (11 kW)

ID.4

11 kW

Inntil 2,3 kW (10A)

Inntil 7,2 kW (1x32A kurs)

inntil 11 kW (3x16A)

7 timer og 30 min (11 kW)

ID.4 GTX

11 kW

Inntil 2,3 kW (10A)

Inntil 7,2 kW (1x32A kurs)

Inntil 11 kW (3x16A)

7 timer og 30 min (11 kW)

ID.5

11 kW

Inntil 2,3 kW (10A)

Inntil 7,2 kW (1x32A kurs)

Inntil 11 kW (3x16A)

7 timer og 30 min (11 kW)

ID.5 GTX

11 kW

Inntil 2,3 kW (10A)

Inntil 7,2 kW (1x32A kurs)

Inntil 11 kW (3x16A)

7 timer og 30 min (11 kW)

Golf GTE /eTSI/eHybrid

3,6 kW

Inntil 2,3 kW (10A)

Inntil 3,6 kW (16A)

Inntil 3,6 kW (16A)

3 timer og 40 min (3,6 kW)

Tiguan eHybrid

3,6 kW

Inntil 2,3 kW (10A)

Inntil 3,6 kW (16A)

Inntil 3,6 kW (16A)

3 timer og 40 min (3,6 kW)

Passat GTE

3,6 kW

Inntil 2,3 kW (10A)

Inntil 3,6 kW (16A)

Inntil 3,6 kW (16A)

3 timer og 40 min (3,6 kW)

Touareg eHybrid/R

3,6 kW

Inntil 2,3 kW (10A)

Inntil 3,6 kW (16A)

Inntil 7,2 kW (32A)

2 timer og 30 min (7,2 kW)

Ombordlader

11 kW

Mode 2 ladekabel
(husholdningskontakt)

Inntil 2,3 kW (10A)

Mode 3 ladekabel
(Type 2) 230V IT1

Inntil 7,2 kW (1x32A kurs)

Mode 3 ladekabel
(Type 2) 400V TN2

inntil 11 kW (3x16A)

Ladetid AC (0%-100% SOC)

6 timer og 35 min (11 kW)

Tenk sikkerhet ved lading av elbil

I dag lader 9 av 10 elbilen sin hjemme. Og en del gjør dette gjennom vanlig stikkontakt. Da er det viktig at du er klar over farene ved slik lading av elbil, som for eksempel brannfare. Det er ikke noe generelt forbud mot å lade elbilen eller en ladbar hybrid i vanlig stikkontakt (Schuko-plugg). Men det er strenge krav til det elektriske anlegget i boligen som det er viktig å vite om. 

Som Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) skriver: «… Lading av elbil vil innebære en vesentlig endring i belastningsmønster og type belastning. Selv om en vanlig kontakt kan tilkobles med 16A er den ikke laget for denne høye belastingen over tid. DSB erfarer ofte varmgang og smelteskader ved tilsyn. Slike skader er en stor risiko for brann.»

Å kjøpe en miljøvennlig bil skal være et enkelt og bekymringsfritt valg for alle, og vi har et fantastisk utvalg av elektriske og ladbare modeller. Men det er samtidig viktig å spre kunnskap om gode og trygge ladeløsninger selv om det kan innebære en ekstra kostnad i forbindelse med bilkjøpet. Vi anbefaler derfor at du installerer en ladeboks for lading av din nye elbil eller ladbar hybrid. 

Bruk stikkontakt kun til nødlading!

elbil lading stikkontakt

Sikkerhetsrisikoen ved å lading av elbil i vanlig stikkontakt hjemme har ikke å gjøre med våre elbiler, ladekabler eller annet utstyr som leveres med elbilen. Derimot handler det om de elektriske anleggene i private hjem, som kan ha varierende alder og tilstand. Til og med i ganske nye boliger, er ofte strømkursen som er lagt opp til garasjen ikke beregnet på det belastningsmønsteret som elbillading har - nemlig høy belastning over lang tid, uten pause. Da er det fare for varmgang og i verste fall brann. 

Lading av elbil på vanlig stikkontakt bør kun benyttes til nødlading, og strømkursen må være innlagt i henhold til gjeldende regelverk (norm NEK 400:2014):

  • Maks 10A sikring.
  • Jordfeilvern Type B.
  • Ingen andre laser på kursen (dvs ingen andre forbrukere på samme strømkurs, som stikkontakter, lys, portåpnere e.l.).
  • Overspenningsvern anbefales.
  • Ladekabelen må ikke henge i kontakten.

Bruk av skjøteledning frarådes på det sterkeste. Skjøteledning skal kun brukes ved «nødlading» og øker faren for brann.

Ladeboks for lading hjemme

vw elbil lading fra ladeboks

Med en ladeboks fra Easee eller DEFA lader du bilen trygt og sikkert hjemme uten at det går utover sikkerheten. Se vårt utvalg og bestill ønsket ladeboks hos en av våre forhandlere.

Finn og kontakt forhandlerOpens an external link

Nyttige snarveier

Vilkår Volkswagen

1.
IT nett: 230V linjespenning. Tillater kun lading på 1 fase under normale omstendigheter. Mest utbredt i Norge.
2.
TN nett: 400V linjespenning, men 230V mellom fase og nøytralleder (det er fase-nøytral som benyttes i husholdning). Mulig gjør lading på flere faser (avhenger av ombordlader).
  • Priser og utstyr: Avbildede bilmodeller vist på denne nettsiden kan avvike fra bilmodellutvalget som tilbys i Norge. Bilene kan også være avbildet med utstyr som medfører ekstra kostnader eller med lakkfarger/utstyr som ikke er tilgjengelig for visse bilmodeller/utstyrsversjoner som tilbys i Norge. Alle bilmodell- og utstyrspriser, med unntak av priser på våre helelektriske biler/varebiler (som har mva.-fritak), er oppgitt i norske kroner inkludert mva., frakt- og leveringsomkostninger levert Oslo. Frakt til forhandler utenfor Oslo og årsavgift kommer i tillegg. Beregnet bilavgift er mva.-fri og oppgitt uten mva. Informasjon om priser, spesifikasjoner, standardutstyr, ekstrautstyr, setetrekk og farger kan endres uten forvarsel. Sjekk derfor alltid med din lokale Volkswagen forhandler at bil med ønskede spesifikasjoner faktisk kan leveres med det utstyret du ønsker. Vær oppmerksom på at alle tilvalg av ekstrautstyr øker totalvekten på kjøretøyet som igjen påvirker WLTP-utslippsberegning, eventuell rekkevidde og endelig pris på bilen.

    Rekkevidde: Oppgitt rekkevidde for våre hybrid og helelektriske bilmodeller er den maksimale rekkevidden oppnådd målt etter WLTP-testprosedyre. Rekkevidden påvirkes av ulike faktorer slik som; valgt ekstrautstyr, nyttelast, taklast, bagasje, tilhengervekt, drivlinje og antall passasjerer da dette er med på å øke vekten på elbilen/elvarebilen. Rekkevidden vil også kunne påvirkes ytterligere av alt fra kjørestil, hastighet, felgstørrelse og kjøreforhold til utetemperatur og bruk av komfort- og funksjonsutstyr under kjøring. Ladeeffekt: Alle oppgitte verdier for ladeeffekt er maksimalverdier. Hvilken ladeeffekt som oppnås avhenger av flere faktorer; batteritemperatur og batteriprosent ved ladestart og/eller antall brukere i en ladestruktur kan også begrense ladeeffekten. For DC lading er det helt normalt at ladeeffekten vil stige raskt for så å starte en gradvis reduksjon i ladeeffekten. For både AC og DC lading vil ladeeffekten reduseres betydelig når man overstiger 80 % SOC (batteriets ladenivå).

    Finansiering: All privat finansiering forutsetter minst 30% egenkapital og finansiering gjennom vårt finansieringsselskap Volkswagen Financial Services. Renten er flytende. Det tas til enhver tid forbehold om skrivefeil, feil i priser og bilder på nettsiden.