Unormal slitasje på leasingbil

Dette regnes som unormal slitasje

Det er satt felles standard i norsk bilbransje for hva som regnes for å være normal og unormal slitasje på en bil ved taksering. Normal slitasje defineres som slitasje som må kunne forventes etter en gitt alder og kjørelengde, mens unormal slitasje er det motsatte.

Husk at som leasingkunde av oss er du pliktig til å gjennomføre service i leasingperioden, så gjør det enkelt for deg selv - inkluder kostnaden i månedsleien.

Volkswagen følger NAF sin standard for slitasje på leasingbil

Våre takstmenn gjøre sin vurdering av bilen etter NAF sin veiledning for hva som defineres som normal og unormal slitasje. 

Er du uenig med din bilforhandler om takst på din leasingbil anbefaler vi at en nøytral tredjepart/takstmann (eks NAF) vurderer saken. Det vil da være taksten etter fremstilling for nøytral tredjepart som gjøres gjeldende. Kostnader knyttet til fremstilling for takstmann faktureres leasingtaker.

Slitasje på eksteriør

Unormal slitasje på eksteriør

Med eksteriør på en bil menes lakk, speil, ruter, lykter og lignende. Følgende skader regnes som unormal slitasje på eksteriør:

  • Lett synlige riper som må lakkeres og som ikke kan poleres bort
  • Riper som har skadet lakk gjennom til metall og/eller hvor rust er synlig
  • Frontruteskade med steinsprut eller riper, som medfører at ruten må repareres eller skiftes
  • Skade på frontlysglass, blinklysglass, bremselysglass, eventuelt kurvetåkelysglass
  • Bulker som er lett synlig på 1-1,5 meters avstand- oppskrapinger på støtfanger og/eller deformasjon av støtfangere vurderes skjønnsmessig

Bremseklosser blir fulgt opp under vanlig service hos din bilforhandler, men leveres bilen inn med utslitte bremser faktureres dette leasingtaker. 

Slitasje på interiør

Unormal slitasje på interiør

Med interiør i en bil menes inventar. Følgende slitasje på interiør regnes som unormal slitasje:

  • Hull i dashbord etter mobiltelefonholder, navigasjonsutstyr eller lignende montert utstyr
  • Revner eller hull i setetrekk og tepper
  • Rifter eller hulll på paneler. Eksempelvis dør- og bagasjeromspaneler
  • Skader i taktrekk
  • Skitne sete- eller taktrekk som ikke kan rengjøres på vanlig måte, og som må renses eller skiftes
  • Skader på sikkerhetsbelter eller beltenes festeanordning
  • Lukt som ikke lar seg fjerne uten en omfattende rensing av interiøret (røyk, hund o.l.)
Unormal slitasje på felger

Dekk og felg

Følgende regnes som unormal slitasje på dekk og felg:

  • Skader på dekk, felg/hjulkapsler forårsaket av sammenstøt med fortauskant eller lignende
  • Sommerdekk, samt reservehjul, tilbakelevert med mindre dybde enn kravet til mønsterdybde (minimum 1,6 mm)
  • Vinterdekk tilbakelevert med mindre dybde enn kravet til mønsterdybde (minimum 3 mm)

Øvrig slitasje

Alt utstyr som fulgte med bilen da du fikk den skal leveres tilbake. 

  • Skader på eventuelt annet tilleggsutstyr eller andre deler av bilen
  • Mekaniske defekter utover normal tilstand, samt manglende utført service og vedlikehold
  • Manglende utstyr som tilhørte bilen, som f.eks tilhengerfeste, takboks, skipose, nøkkelsett og lignende

Dersom du har spørsmål om privatleasing er det fint å kontakte våre forhandlere som kan alt om dette. 

Nyttige snarveier

Vilkår Volkswagen

  • Priser og utstyr: Avbildede bilmodeller vist på denne nettsiden kan avvike fra bilmodellutvalget som tilbys i Norge. Bilene kan også være avbildet med utstyr som medfører ekstra kostnader eller med lakkfarger/utstyr som ikke er tilgjengelig for visse bilmodeller/utstyrsversjoner som tilbys i Norge. Alle bilmodell- og utstyrspriser, med unntak av priser på våre helelektriske biler/varebiler (som har mva.-fritak), er oppgitt i norske kroner inkludert mva., frakt- og leveringsomkostninger levert Oslo. Frakt til forhandler utenfor Oslo og årsavgift kommer i tillegg. Beregnet bilavgift er mva.-fri og oppgitt uten mva. Informasjon om priser, spesifikasjoner, standardutstyr, ekstrautstyr, setetrekk og farger kan endres uten forvarsel. Sjekk derfor alltid med din lokale Volkswagen forhandler at bil med ønskede spesifikasjoner faktisk kan leveres med det utstyret du ønsker. Vær oppmerksom på at alle tilvalg av ekstrautstyr øker totalvekten på kjøretøyet som igjen påvirker WLTP-utslippsberegning, eventuell rekkevidde og endelig pris på bilen.

    Rekkevidde: Oppgitt rekkevidde for våre hybrid og helelektriske bilmodeller er den maksimale rekkevidden oppnådd målt etter WLTP-testprosedyre. Rekkevidden påvirkes av ulike faktorer slik som; valgt ekstrautstyr, nyttelast, taklast, bagasje, tilhengervekt, drivlinje og antall passasjerer da dette er med på å øke vekten på elbilen/elvarebilen. Rekkevidden vil også kunne påvirkes ytterligere av alt fra kjørestil, hastighet, felgstørrelse og kjøreforhold til utetemperatur og bruk av komfort- og funksjonsutstyr under kjøring. Ladeeffekt: Alle oppgitte verdier for ladeeffekt er maksimalverdier. Hvilken ladeeffekt som oppnås avhenger av flere faktorer; batteritemperatur og batteriprosent ved ladestart og/eller antall brukere i en ladestruktur kan også begrense ladeeffekten. For DC lading er det helt normalt at ladeeffekten vil stige raskt for så å starte en gradvis reduksjon i ladeeffekten. For både AC og DC lading vil ladeeffekten reduseres betydelig når man overstiger 80 % SOC (batteriets ladenivå).

    Finansiering: All privat finansiering forutsetter minst 30% egenkapital og finansiering gjennom vårt finansieringsselskap Volkswagen Financial Services. Renten er flytende. Det tas til enhver tid forbehold om skrivefeil, feil i priser og bilder på nettsiden.