En familie står ved siden av Volkswagen Passat GTE ladbar hybrid som lader utenfor en bolig
En familie står ved siden av Volkswagen Passat GTE ladbar hybrid som lader utenfor en bolig
En familie står ved siden av Volkswagen Passat GTE ladbar hybrid som lader utenfor en bolig

Ladbar hybrid

Fordeler med ladbar hybrid

  1. Teknologien bak ladbar hybrid kombinerer bensin og elektrisk motor, som gir effektive løsninger og solide krefter
  2. I en ladbar hybrid får du både ren elektrisk drift i det daglige og hybridteknologi med full rekkevidde til de lange kjøreturene
  3. Ladbar hybrid er både økonomiske og svært komfortable å kjøre

Volkswagen har i dag en ladbar hybrid bilmodell, Passat GTE. Den ladbare hybriden akselererer fra 0-100 km/t på 7,6 sekunder og har en elektrisk rekkevidde på inntil 55 kilometer (WLTP). Bilmodellen har en 1.4 liters turbobensinmotor på 156 hk og en turtallsvillig elektromotor på 115 hk med tilsammen 218 hestekrefter. Sommeren 2020 lanseres en ny utgave av Golf GTE ladbar hybrid med sportslige ambisjoner. 

Les mer om den nye Golf GTE

Dobbel drivline, dobbel kjøreglede, ulike moduser

GTE-modus og e-modus i Volkswagen Passat GTE ladbar hybrid

En ladbar hybrid kan kjøres i ulike moduser, og i Volkswagens hybridbiler kan du for eksempel velge «e-mode» for ren elektrisk drift, og hvis du trykker på knappen merket «GTE» får du frem de mest sportslige kjøreegenskapene til hybridbilen. Da henter bilen ut kraften fra begge motorer, og gir et godt fraspark med ekstra høyt dreiemoment. Ved å kombinere elektromotoren og TSI-motoren får du maksimal effekt – og ikke minst maksimal kjøreglede. Du kan bruke de to motorene på ulike måter, slik at motordriften alltid er perfekt tilpasset kjøresituasjonen.

Hvordan lade en ladbar hybridbil?

Et barn kobler til ladekabelen til Volkswagen Passat GTE ladbar hybrid

Du kan lade batteriet i elmotoren med en ladestasjon hjemme eller ved en privat eller offentlig ladestasjon med vekselstrøm (AC). Vi anbefaler ikke lading i stikkontakt på grunn av sikkerhetsårsaker.  

Les mer: Ladebokser fra DEFA

Vår ladbare hybrid har et annerledes system enn konvensjonelle hybrider som ikke er ladbare. Passat GTE lader ved hjelp av rekuperasjon av bremsekraft og ved retardasjon. Det betyr at når føreren bruker bremsepedalen vil mye av bremsekraften omgjøres til elektrisitet ved at elmotoren fungerer som en dynamo. I tillegg kan føreren selv dra girspaken til seg og da skape maksimal rekuperasjon. Våre ladbare hybrider lader ikke kun under vanlig kjøring siden dette ofte medfører økt bensinforbruk. Den er konstruert for å lade ved hjelp av strømnettet, samt å bruke overskuddsenergi fra bremsing, fremfor å bruke bensinmotoren som generator. I tillegg har vår ladbare hybrid et eget kjøremodus som heter "Battery Charge" og her vil bensinmotoren bli brukt som generator, på samme måte som ordinære hybrider. Vi anbefaler ikke å bruke denne funksjonen ofte da det øker bensinforbruket.

Les mer: Slik kjører du mest mulig økonomisk med en ladbar hybrid

En ladbar hybridbil fra Volkswagen beviser at sportslig kjøreglede ikke trenger å gå på bekostning av miljøet. I elektrisk modus kan du kjøre utslippsfritt lokalt. Volkswagen Passat GTE ladbare hybridbil har et forbruk ved blandet kjøring fra 1,4 l/100 km og fra 16,7 kW per 100 kilometer. CO2-utslippet ved blandet kjøring er fra 33 g/km.

Les mer: Slik lader du en ladbar hybridbil med normallading

Oi sann! Nettleseren du bruker støttes ikke eller er utdatert

Vi kan ikke vise deg innholdet på denne nettsiden fordi din nettleser enten er utdatert eller ikke støttes. Nettsiden fungerer best med Firefox eller Google Chrome. Les mer og last ned Firefox nettleser her eller Google Chorme nettleser her