VW Caddy Cargo varebil

Unormal slitasje
leasing Volkswagen varebil

Unormal slitasje opptar mange leasingbileiere da dette påvirker takseringen og restverdien av leasingbilen etter endt leasingperiode. Les mer om dette under eller kontakt din nærmeste forhandler/merkeverksted så hjelper vi deg!

Unormal slitasje opptar mange leasingbileiere da dette påvirker takseringen og restverdien av leasingbilen etter endt leasingperiode. Les mer om dette under eller kontakt din nærmeste forhandler/merkeverksted så hjelper vi deg!

Hva er unormal slitasje på leasingbil?

VW Caddy Cargo varebil

Norsk bilbransje har fastsatt en standard for hva som regnes som unormal slitasje på en leasingbil. Slik blir det enklere å vurdere dens tilstand når den skal tilbakeleveres til forhandler og hva som eventuelt bør utbedres.

Under finner du en komplett oversikt over hva som regnes som unormal slitasje basert på denne felles standarden.

Og husk, du kan alltid ta kontakt med oss om du har spørsmål!

Unormal slitasje | Eksteriør

VW Caddy Cargo varebil

Dette regnes som unormal slitasje på leasingbilen sitt eksteriør (utsiden av bilen);

  • Lett synlige riper som må lakkeres og ikke kan poleres bort
  • Riper som har skadet lakk gjennom til metall og/eller hvor rust er synlig
  • Frontruteskade (steinsprut/riper) som må repareres eller krever ruteskift 
  • Skader på frontlysglass, blinklysglass, bremselysglass og/eller kurvetåkelysglass
  • Bulker som er lett synlig på 1-1,5 meters avstand
  • Oppskrapninger på støtfanger og/eller deformasjon av støtfangere vurderes skjønnsmessig

Unormal slitasje | Interiør

VW Caddy Cargo varebil

Dette regnes som unormal slitasje på leasingbilen sitt interiør (innsiden av bilen);

  • Hull i dashbord etter mobiltelefonholder
  • Ødelagte knapper/brytere innvendig
  • Ødelagt navigasjonsutstyr og annet liknende elektronisk utstyr
  • Hull eller revner i setetrekk og gulvtepper grunnet bruk av barneseter eller ettermontert utstyr
  • Hull eller rifter på paneler (som dør- og bagasjeromspaneler)
  • Skader i taktrekket
  • Skitne/tilsølte eller flekkete sete- eller taktrekk som krever maskinell rengjøring eller må skiftes
  • Skader på sikkerhetsbelter eller beltenes festeanordninger
  • Lukt som ikke lar seg fjerne uten omfattende rens av interiøret (f.eks fra røyk, hund o.l.)

Unormal slitasje | Lasterom

VW Caddy Cargo varebil

Dette regnes som unormal slitasje på leasingbilen sitt lasterom;

  • Store, synlige flekker på gulv og/eller vegger i lasterom
  • Store deformeringer på gulv og/eller vegger i lasterom 
  • Deformeringer på gulv og/eller vegger i lasterom som kan påvirke varebilens sikkerhet eller funksjon
  • Hull/store skader på veggpaneler/innredning i lasterom
  • Ettermontert utstyr i lasterommet som ikke er fagmessig utført
  • Egenmontert utstyr skal i størst mulig grad fjernes og varebilen skal leveres tilbake i opprinnelig tilstand

Unormal slitasje | Ruter og lykteglass

VW Caddy Cargo varebil

Dette regnes som unormal slitasje på leasingbilen sine ruter og lykteglass;

  • Kraftig steinsprutskade hvor deler av ruten har løsnet
  • Riper eller skrapeskader på ruter med en lengde eller diameter over 3 cm
  • Gjennomgående hull eller sprekker på lykteglass fra steinsprut eller andre skader på lyktene
  • Sprekker/ skader i frontruteglasset eller slitasje som påvirker sikten til sjåføren eller leder til refleksjon av lys
  • Sidespeil
    Riper eller skrapeskader på speilhuset med en lengde eller diameter over 3 cm eller andre riper/ skrapemerker som går igjennom til underliggende lakk eller plast
  • Riper/ sprekker i sidespeilet eller defekt innstillingsfunksjon

Unormal slitasje | Dekk | felger | hjulkapsler

vw Volkswagen unormal slitasje leasing overdragelse leasingkontrakt privatleasing bedrift varebil leasingbil finansiering ny arbeidsbil firmabil Transporter kassebil

Dette regnes som unormal slitasje på leasingbilen sine felger, dekk og hjulkapsler;

  • Deformerte dekk med sprekk, kutt, buler eller andre skader som kan svekke dekket 
  • Skader på dekk/felger/hjulkapsler forårsaket av sammenstøt med fortauskant o.l.
  • Dekk som er penetrert av et fremmedlegeme
  • Felger med deformerte kanter, sidekast, sprekker, ujevnheter eller som har knuste/manglende biter
  • Sommerdekk tilbakelevert med mønsterdybde mindre enn 2 mm
  • Vinterdekk tilbakelevert med mønsterdybde mindre enn 4 mm
  • Mønsterdybden måles på dekkets mest slitte sted
  • Reservehjul, låsebolter eller tilsvarende utstyr magler ved tilbakelevering

Unormal slitasje | Motorrom og understell

VW Caddy Cargo varebil

Dette regnes som unormal slitasje på leasingbilen sitt motorrom og understell;

  • Veldig skitten motor som krever omfattende rengjøring
  • Mye olje i motorrommet som krever feilsøking
  • Ødelagt bunndeksel eller skade på understellet

Normal slitasje:
Riper og mindre bulker på bunndeksel samt en viss tilskitning som ikke påvirker motorens funksjonalitet anses for å være normal slitasje på mottorrom og understell.

Unormal slitasje | Lakk og karosseri

VW Caddy Cargo varebil

Dette regnes som unormal slitasje på leasingbilen sin lakk og karosseri;

  • Riper som er lengre enn 10 cm eller flere riper på samme karosseridel eller panser/dør som ikke kan poleres bort
  • Reparasjoner/lakkering som ikke er fagmessig utført
  • Et stort antall steinsprutskader
  • Ripe/ bulk/ skade hvor lakken er skadet ned til grunnlakken eller underliggende metall/ plast
  • Bulker/ skader med en diameter over 2 cm. 
  • Merker / bulker/ riper som påvirker bilen sitt utseende med tilhørende verditap
  • Lakkskader som ikke er utbedret og som har medført rustangrep
  • Skader som på sikt kan føre til rustangrep
  • Større bulker og/eller deformasjoner
  • Kraftige merker fra foliering/emblemer (dekaler) som ikke lar seg enkelt polere vekk
  • Borehull i karosseriet

Unormal slitasje | Grill og støtfanger

VW Caddy Cargo varebil

Dette regnes som unormal slitasje på leasingbilen sin grill og støtfangere;

  • Bruddskader, sprekker eller tilsvarende på støtfanger, grill eller tilhørende deler
  • Lasteriper på støtfangere som ikke enkelt kan poleres bort
  • Bulker som er større enn 2 cm
  • Deksel til slepekrok eller hengerfeste mangler
  • Riper som er lenger enn 10 cm eller som går ned til underliggende metall eller plast

Øvrig unormal slitasje

VW Caddy Cargo varebil med takstativ

Her er noen eksempler på hva som regnes som øvrig unormal slitasje på leasingbilen utover det som er nevnt over;

  • Skader på eventuelt annet tilleggs- og ekstrautstyr eller andre deler av leasingbilen
  • Mekaniske defekter utover normal tilstand
  • Manglende utført service og vedlikehold som ikke samsvarer med leasingbilen sin serviceavtale eller serviceprogram
  • Manglende tilbakelevering av ekstrautstyr som fulgte med leasingbilen som f.eks tilhengerfeste, takboks o.l.

Unormal slitasje | Tilbakelevering av leasingbil

mann og kvinne som prater sammen foran caddy cargo varebil

Enten du skal selge bilen eller levere den tilbake til forhandler etter endt leasingperiode må bilen takseres.

Beløpet på skader og bruksslitasje kalles verdiforringelse hvis du skal selge bilen, mens for leasingkunder kalles dette unormal slitasje, eller påkost. Har du vært forsiktig med bilen din i leasingperioden vil ikke disse kostnadene være store, eller kanskje ikke tilstedeværende i det hele tatt.

Da belastes du ikke for noen ekstra kostnader ved tilbakelevering av bilen. Er det derimot fremkommet kostnader som defineres som unormal slitasje, faktureres du som leasingkunde dette beløpet som en sluttfaktura.

Skulle du være uenig med de vurderinger gjort av din bilforhandler anbefaler vi at en nøytral tredjepart/takstmann (eks NAF) vurdere saken, og at takst etter fremstilling for nøytral tredjepart gjøres gjeldende.

Før takstmann kan gjøre sin vurdering må du komme til enighet med din bilforhandler om hvilke forhold som ønskes vurdert. Kostnader knyttet til fremstilling for takstmann faktureres leietaker.

Nyttige snarveier

Vilkår Volkswagen

  • Priser og utstyr: Avbildede bilmodeller vist på denne nettsiden kan avvike fra bilmodellutvalget som tilbys i Norge. Bilene kan også være avbildet med utstyr som medfører ekstra kostnader eller med lakkfarger/utstyr som ikke er tilgjengelig for visse bilmodeller/utstyrsversjoner som tilbys i Norge. Alle bilmodell- og utstyrspriser, med unntak av priser på våre helelektriske biler/varebiler (som har mva.-fritak), er oppgitt i norske kroner inkludert mva., frakt- og leveringsomkostninger levert Oslo. Frakt til forhandler utenfor Oslo og årsavgift kommer i tillegg. Beregnet bilavgift er mva.-fri og oppgitt uten mva. Informasjon om priser, spesifikasjoner, standardutstyr, ekstrautstyr, setetrekk og farger kan endres uten forvarsel. Sjekk derfor alltid med din lokale Volkswagen forhandler at bil med ønskede spesifikasjoner faktisk kan leveres med det utstyret du ønsker. Vær oppmerksom på at alle tilvalg av ekstrautstyr øker totalvekten på kjøretøyet som igjen påvirker WLTP-utslippsberegning, eventuell rekkevidde og endelig pris på bilen.

    Rekkevidde: Oppgitt rekkevidde for våre hybrid og helelektriske bilmodeller er den maksimale rekkevidden oppnådd målt etter WLTP-testprosedyre. Rekkevidden påvirkes av ulike faktorer slik som; valgt ekstrautstyr, nyttelast, taklast, bagasje, tilhengervekt, drivlinje og antall passasjerer da dette er med på å øke vekten på elbilen/elvarebilen. Rekkevidden vil også kunne påvirkes ytterligere av alt fra kjørestil, hastighet, felgstørrelse og kjøreforhold til utetemperatur og bruk av komfort- og funksjonsutstyr under kjøring. Ladeeffekt: Alle oppgitte verdier for ladeeffekt er maksimalverdier. Hvilken ladeeffekt som oppnås avhenger av flere faktorer; batteritemperatur og batteriprosent ved ladestart og/eller antall brukere i en ladestruktur kan også begrense ladeeffekten. For DC lading er det helt normalt at ladeeffekten vil stige raskt for så å starte en gradvis reduksjon i ladeeffekten. For både AC og DC lading vil ladeeffekten reduseres betydelig når man overstiger 80 % SOC (batteriets ladenivå).

    Finansiering: All privat finansiering forutsetter minst 30% egenkapital og finansiering gjennom vårt finansieringsselskap Volkswagen Financial Services. Renten er flytende. Det tas til enhver tid forbehold om skrivefeil, feil i priser og bilder på nettsiden.