Volkswagen e-Golf parkert sett forfra

Fire av ti produserte e-Golf utlevert i Norge

Fire av ti produserte e-Golf utlevert i Norge

02/12/2019

Nær fire av ti av de produserte eksemplarene av Volkswagen e-Golf er utlevert i Norge. Det har gjort e-Golf til et viktig bidrag i den elbilutviklingen vi nå ser, og en viktig bil for Volkswagen.

02/12/2019

Viktig bidrag til elbilutviklingen

Harald Edvardsen-Eibak

Volkswagen e-Golf er et viktig bidrag til elbilutviklingen vi ser i Norge, sier Harald Edvardsen-Eibak. Vi er stolte av den mottagelsen e-Golf har fått. Med 37 886 utleverte e-Golfer i Norge per 26.11.19, utgjør det 37,9% av totalproduksjonen. Det viser at dette er en bil som virkelig har truffet behovene til norske bilkjøpere. Volkswagen e-Golf er også en modell som har gjort det mulig for veldig mange nordmenn å ta steget over til å kjøre elektrisk for første gang, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Volkswagen i Norge.

Budbringer i fem år

Volkswagen e-Golf kjører på en bro sett forfra

Produksjonen av e-Golf startet i Wolfsburg i 2014. På grunn av stor etterspørsel, er den i mer enn to og et halvt år også produsert i «Gläserne Manufaktur Dresden», en bilfabrikk med en spesiell beliggenhet og arkitektur med store vindusflater.

Fra høsten 2020 vil den nye Volkswagen ID.3 også produseres i disse lokalene. Serieproduksjonen av den første modellen på den modulære, elektriske plattformen (MEB) er allerede startet i Zwickau.

– I fem år har e-Golf vært budbringer for vårt budskap om e-mobilitet. Dagens milepæl, med 100 000 produserte eksemplarer, bekrefter suksessen den har hatt med oppgaven. For mange kunder har e-Golf vært et viktig bidrag for å endre mobilitetsvanene, og den baner vei for den nye ID.3, sier Holger B. Santel, leder av salg og markedsføring for Volkswagen i Tyskland.

Fra januar til oktober 2019 er det utlevert 27 900 eksemplarer av e-Golf over hele verden – mot 24 800 i hele 2018. De fem største markedene er Norge, Tyskland, USA, Storbritannia og Nederland.