2.11.78.2, 2018-12-05 18:30:44
Volkswagen I.D. Crozz elbil SUV nullutslipp

Volkswagen viser frem ny elbil SUV med null utslipp - crossoveren I.D CROZZ - i Shanghai.

Den elektriske konseptbilen I.D. CROZZ er en SUV elbil med en rekkevidde på 500 kilometer, firehjulsdrift og autopilot-modus.

Volkswagen utvikler en rekke elbiler basert på progressive konsepter med moderne design, og planen er å starte produksjonen i 2020. Under årets Shanghai-utstilling viser Volkswagen frem et viktig innblikk i den nye familien av elektriske biler. I.D. CROZZ er Volkswagens første elektriske CUV – en elbil som kombinerer egenskaper og design fra både SUV-er og firedørscoupeer.

I.D. CROZZ følger opp de suksessfulle premierene på I.D. (i Paris 2016) og I.D. BUZZ (i Detroit 2017), og er dermed den tredje konseptmodellen i I.D.-familien. Også denne gangen er det snakk om en bil med null utslipp med lang rekkevidde, karismatisk design og et helt nytt interiørkonsept. Den sportslige I.D. CROZZ er et konkret eksempel på hvor mangfoldig Volkswagens elbilportefølje vil være.

Firehjulstrekk og 500 kilometer rekkevidde med hurtig lading

Navnet I.D. CROZZ er satt sammen av to elementer. I.D. står først og fremst for ”Identity” og ”Iconic Design” mens CROZZ spiller på det nye CUV-konseptet. Dette er en sportslig og velproporsjonert nullutslipps-allrounder. Med elektrisk firehjulsdrift passer den like godt inn i urbane bymiljøer som i røft terreng. I.D. CROZZ yter hele 306 hestekrefter og har en toppfart på 180 km/t. Det store batteriet gjør at bilen har en rekkevidde på inntil 500 kilometer (NEDC), og ved hjelp av 150 kW hurtiglading kan batteriet lades opp til 80 prosent kapasitet på bare 30 minutter.

I.D. CROZZ er mer kompakt og har en lavere taklinje enn Volkswagens nyeste SUV – Tiguan Allspace. Til tross for dette byr CUV-en på like mye plass. Nøkkelen til dette ligger i den modulære plattformen for elbiler (MEB). Den lange akselavstanden og kompakte motorenhetene kombinert med et batteri i gulvet gir overlegen innvendig plass.

God bakseteplass og bagasjeplass

Til tross for den kompakte utvendige størrelsen, kan baksetepassasjerene nyte godt av plass man vanligvis finner i langt større biler. Det flate gulvet gir også veldig mye større fleksibilitet enn man er vant til fra mer konvensjonelle biler. Hvis man for eksempel vil ha med seg en sykkel, kan man enkelt felle opp seteputene i baksetet slik man gjør på kino. Da får man enkelt plass til en sykkel stående bak forsetene – uten å ofre noe bagasjeplass.

Det faktum at det ikke er noen tradisjonelle B-stolper kombinert med dører som åpnes inntil 90 grader sørger også for enkel innstigning og lasting. Alle dørene er også utstyrt med elektrisk åpning og lukking.

Gjenkjennelig elbil fra Volkswagen

Utvendig er det lett å identifisere I.D. CROZZ som en elektrisk Volkswagen-modell. De C-formede LED-kjørelysene man allerede kjenner fra modeller som e-Golf og e-Up! er på plass. Hovedlysene er bygget opp av fem tynne LED-bånd som til sammen danner bilens ”øyne”. Disse kommuniserer med andre på veien når bilen brukes i selvkjørende modus. 

- Hvis det hadde vært mulig å spå hvordan fremtiden vil se ut med hundre prosent sikkerhet så har vi klart det her. Med I.D. CROZZ viser vi hvordan Volkswagen vil endre hvordan trafikken ser ut i 2020. For oss markerer de tre prototypene av denne nye generasjonen elbiler starten på en design- og teknologirevolusjon som kommer til å endre mobilitetsbegrepet og Volkswagen for alltid, sier Volkswagens designsjef Klaus Bischoff.

Personaliserte innstillinger og digital nøkkel

Ved hjelp av en egen Volkswagen bruker-ID som er koblet til en smarttelefon, vil bilen kjenne igjen hvem som nærmer seg og fungere som en digital nøkkel. Dørene låses opp og alle personlige innstillinger som seteposisjon og klimaanlegg tilpasses automatisk.

Ved hjelp av det samme systemet vil I.D. CROZZ kunne fungere som en mobil postboks. Ved hjelp av GPS vil et bud kunne lokalisere bilen og få tilgang til det 515 liter store bagasjerommet. Vedkommende vil da få midlertidig tilgang til bilens bagasjerom, og eieren vil få et varsel om at pakken de venter på er levert i bilen.

Volkswagens uttalte mål er å gjøre elektriske biler til allemannseie over hele verden innen midten av 2020-tallet. Styreleder Herbert Diess er klar på hvordan I.D. CROZZ passer inn i denne sammenhengen.

- Innen 2025 vil vi ha et salg av elektriske biler på opptil en million biler i året. I.D. CROZZ vil spille en nøkkelrolle i denne strategien, og vi kommer til å starte produksjonen i 2020, sier han. 

2020 vil være nøkkelåret for den globale lanseringen av de første MEB-baserte Volkswagen-modellene med samme formspråk som I.D. CROZZ. Omtrent fem år senere, fra 2025, vil selvkjørende biler trigge den neste revolusjonen innen mobilitet. CUV-konseptet som vises frem i Shanghai har dette autopilotsystemet på plass. Den helautomatiske I.D. Pilot-modusen gjør at rattet trekkes inn og blir en del av det digitale dashbordet. Her får føreren all nødvendig informasjon om bilen, og kan også styre alle de viktigste funksjonene. Uavhengig av bilens kjøremodus får sjåføren også farts- og navigasjonsinformasjon via et head up-display med AR-teknologi (augmented reality).

Volkswagen I.D. Crozz elbil SUV

Ekspertene viser stor interesse for elbilen I.D. Crozz SUV.

Mediene har fanget opp pressevisningen av elbilen i Shanghai. Se hvordan de omtaler nyheten fra Volkswagen.