Nettleseren din er utdatert!

For å gi deg den beste brukeropplevelsen ber vi deg om å oppdatere nettleseren din.

Volkswagen ID. Buggy konseptbil lader ved Powerbank hurtigladestasjon

Volkswagen lanserer fleksible hurtigladestasjoner: “powerbanks for elbiler”.

Volkswagen lanserer fleksible hurtigladestasjoner: “powerbanks for elbiler”.

05.03.2019

Volkswagen presenterer mer enn bare biler på bilutstillingen i Genève. Ladestolper, ide tatt fra “powerbanks” til mobil, kan gi store fordeler i strømnettet, og revolusjonere ladeinfrastrukturen i fremtiden. Ladesøylene representerer også smart gjenbruk av eldre elbilbatterier fra den kommende ID.-familien.

05.03.2019

Volkswagen presenterer mer enn bare biler på bilutstillingen i Genève. Ladestolper, ide tatt fra “powerbanks” til mobil, kan gi store fordeler i strømnettet, og revolusjonere ladeinfrastrukturen i fremtiden. Ladesøylene representerer også smart gjenbruk av eldre elbilbatterier fra den kommende ID.-familien.

Konseptet er godt kjent for millioner av mennesker: et mobilt batteri, såkalt “powerbank”, som gir energi til en eller flere mobiltelefoner når de trenger det som mest.

Volkswagens nye DC-hurtigladestasjoner fungerer etter samme prinsipp: med 100 kW effekt, energikapasitet på 360 kWh, vil elbilene på Volkswagens kommende MEB-plattform lades fra 0 - 80% på rundt en halv time fra slike hurtigladestasjoner.

Volkswagens hurtigladestasjon Powerbank

Med eller uten strømforsyning.

Volkswagen ser for seg to ulike bruksområder: Som mobile enheter, byttes batteriet ganske enkelt ut når batterinivået når et spesifisert grense. Alternativt kan ladestasjonen kobles til strømnettet, og lades kontinuerlig opp - når det er gunstig for å avlaste strømnettet i travle perioder.

Vind- og solenergi utgjør stadig større andel av den europeiske kraftmiksen. En utfordring med disse er at energien må utnyttes med en gang og kan ikke lagres. Ladestolper med mellomlager, deriomt, kan lagre energien for bruk når elbiler trenger det mest.

To liv - ett batteri.

Hurtigladestasjonene er bærekraftige i dobbel forstand og batteripakkene er teknisk veldig like med de kommende batteriene i ID.-familien. Konseptet gir fordeler i både form av skalerbarhet med ulik batterikapasitet, som muliggjør gjenbruk av eldre batterier fra ID.-familien.

- Vi arbeider med et konsept for resirkulering av råmaterialene i batteriene. I den planlagte pilotlinjen i Salzgitter ligger gjenvinningsgraden på 57%. Målet på sikt er å kunne gjenvinne 97% av råstoffene i utrangerte batterier, sier Thomas Tiedje, leder for teknisk planlegging i Volkswagengruppens komponentavdeling.

Volkswagen ladestasjon
Harald Edvardsen-Eibak

Planlagt produksjon fra 2020.

Prototyper av de fleksible hurtigladestasjonene vises på bilutstillingen i Genève 5. - 17 mars. Produksjonen starter i Volkswagens fabrikk for komponenter i Hannover, og vil lanseres på markedet parallelt med den nye ID. familien.

- Også i Norge er denne typen “powerbanks” meget interessante. De vil kunne gi lademuligheter der infrastrukturen i strømnettet er for dårlig til å bygge faste hurtigladepunkter, og vil kunne være med å avhjelpe problemet med peak-belastninger på nettet. Disse hurtigladestasjonene kan dermed utgjøre en viktig brikke i den storstilte utbyggningen av ladeinfrastruktur vi står ovenfor nå, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Volkswagen i Norge.