Ratt og dashbord i Volkswagen VW ID.4

«Utvendig frihet, innvendig fri plass»: Interiøret i den nye ID.4

Fotografert av Volkswagen AG
09/04/2020

Generøse plassforhold, puristisk design, effektfull belysning og bærekraftige materialer: Innvendig er ID.4 som en moderne lounge. Den nyskapende karakteren til Volkswagens første elektriske SUV blir til å ta og føle på.

Fotografert av Volkswagen AG
09/04/2020

Interiør og plass i VW Volkswagen ID.4 elbil SUV
Interiøret i den nye ID.4.
- ID.4 introduserer en ny romfølelse i sin klasse

De første Volkswagen ID.3 1ST ankom Bekkelaget i Oslo den 28. august, og er allerede klar for prøvekjøring hos Volkswagen-forhandlerne. Volkswagen mener alvor med sin satsning på elektrisk mobilitet og viser styrke ved at det nærmer seg enda en modell i ID.-familien.

Starten for ID.4 er nær, med verdenspremiere den 23. september. I Norge åpner vi for forhåndssalg av ID.4 med tohjulstrekk like etter verdenspremieren. De første bilene kommer til Norge mot slutten av året. Dermed lanserer Volkswagen en elbil i det segmentet som vokser raskest i verden: De kompakte SUV-ene. Og ID.4 er ikke bare for Europa. Senere skal den også bygges og selges i Kina og USA.

Meld deg på nyhetsbrevet og hold deg oppdatert på ID.4

Interiøret er nyskapende i forhold til sammenlignbare modeller fra Volkswagen. Takket være den kompakte elektriske drivlinjen, er den innvendige plassen større. Sjefsdesigner i Volkswagengruppen, Klaus Zyciora, har en slående formel for bilen: «Utvendig frihet, innvendig fri plass». Han tegnet bilen i sin tidligere jobb som leder av designavdelingen til Volkswagen, sammen med sitt team.

Les mer om ID.4

Stor SUV: Store døråpninger, behagelig sitteposisjon

Gleden begynner idet du setter deg inn. Dørhåndtakene i ID.4 flukter med karosseriet, og betjenes elektrisk. Fører og passasjerer stiger inn gjennom store døråpninger, og sitter høyt. I baksetet er det like stor plass som i en konvensjonell SUV i den nest største klassen. Også rikelig med bagasje kan tas med – allerede med bakseteryggen oppreist rommer bagasjerommet 543 liter.

Det innvendige designet i ID.4 understreker de generøse plassforholdene. Akkurat som utvendig, virker det flytende og lett, og konsentrert om det vesentlige. Dashbordet gir inntrykk av å sveve – det har ingen forbindelse med midtkonsollen. Den er utformet som en egen del. Det store panoramataket (ekstrautstyr) gir fri sikt mot himmelen.

Les mer om MEB-plattformen

I mørket gir ambientbelysningen en behagelig atmosfære, med 30 ulike farger å velge mellom. Hele display- og betjeningskonseptet er logisk og enkelt oppbygget, noe Zyciora poengterer:

– Den intuitive betjeningen i ID.3 introduserer en ny, elektrisk letthet i klassen for crossover-SUV-er.

ID. Light i Volkswagen VW Volkswagen ID.4 elbil SUV

I hele ID.-familien: «ID. Light»

«ID. Light» er en nyskapende funksjon som alle modellene i ID.-familien får. Lysbåndet under frontruta gir støtte til sjåføren i mange situasjoner, med lyssignaler i ulike farger som oppfattes intuitivt. På denne måten ønsker for eksempel «ID. Light» føreren velkommen, og viser at bilen er klar til å kjøre. Om bilen er låst eller opplåst signaliseres også.

«ID. Light» fremhever også støtten fra assistentsystemer og navigasjonssystemet. Lyssignalet viser for eksempel om du snart må bremse, eller når du får et innkommende anrop. Sammen med navigasjonssystemet hjelper «ID. Light» deg med å komme gjennom trafikken med god flyt. Blinkende signaler viser anbefalt filskift, og systemet varsler også om du kjører i feil fil.

Nøkkelen til VW Volkswagen ID.4 elbil SUV
Nøkkelen til den nye ID.4.

Setene: Høy komfort, uten bruk av ekte skinn

Forsetene i ID.4 er både sportslige og komfortable. I introduksjonsmodellen ID.4 1ST Max, som blir tilgjengelig fra introduksjonen i Norge, har det også godkjenningsmerke fra den tyske foreningen Aktion Gesundener Rücken (Aksjon Sunne Rygger). De kan justeres elektrisk, og den pneumatiske korsryggstøtten har massasjefunksjon.

Materialvalgene understreker Lounge-karakteren. Trekkene er i en kombinasjon av kunstskinn og ArtVelours – et mikrofibermaterial, som blir framstilt av rundt 20% resirkulerte PET-flasker.

Interiørene i introduksjonsmodellene ID.4 1ST og ID.4 1ST Max domineres av rolige, kultiverte farger: «Platinum Grey» og «Florence Brown». Rattet, rattsøylen, omrammingen til displayene og betjeningsøyene i dørene er i lekker «Piano Black» eller puristisk «Electric White» utførelse. De lyse tonene gir hele interiøret en futuristisk følelse og understreke det rene designet.

Mobilitetens fremtid er elektrisk. Derfor investerer Volkswagen gjennom strategien «Transform 2025+» elleve milliarder euro i elektrisk mobilitet. ID.4 er den første elektriske SUV-en fra Volkswagen, og etter ID.3 den andre bilen i ID.-familien. ID. står for intelligent design, identitet og visjonære teknologier.

Meld deg på vårt nyhetsbrev og bli oppdatert på ID.4

ID.4 har verdenspremiere 23. september 2020. Hold meg regelmessig oppdatert med informasjon om ID.-familien og elektrisk mobilitet.