2.15.90.1, 2019-05-09 00:05:56
Utleveringsrekord i 2018 for Volkswagen

Volkswagen med ny utleveringrekord i 2018.

2018 er så langt det mest suksessrike året Volkswagen har hatt i selskapets historie med 6,24 millioner utleveringer. Dette er ny rekord.

Volkswagen utleverte totalt 6,24 millioner kjøretøyer over hele verden, og satte ny leveringsrekord i 2018. Positiv vekst i Sør-Amerika (+13,1%), USA (+4,2%) og Europa (+3,6%) motarbeidet betydelig økonomisk usikkerhet i Kina, Argentina og Mexico, og følgende av WLTP overgangen i Europa.

image

Økende fokus på SUV, i tillegg til mange andre nyheter, viste seg å være en viktig vekstdriver.

- Stor usikkerhet preget enkelte markeder, spesielt i siste del av 2018. En sterk offensiv med nye og attraktive produkter hjalp oss med å kompensere de negative effektene. Strategien har gitt resultater og den nye leveringsrekorden er resultatet av hardt arbeid, sier styremedlem for salg og marketing, Jürgen Stackmann.

- 2019 vil også bli preget av utfordringer, spesielt i lys av økende geopolitiske risikoer. Bortsett fra volumvekst, vil vi ha større fokus på inntjeningen enn hva vi har gjort tidligere. Dette for å sikre langsiktig lønnsomhet til Volkswagen, sier Volkswagens finansdirektør, Ralf Brandstätter.

Den globale SUV-offensiven har gjort det veldig bra og bidratt svært positivt. SUV-segmentet økte med hele 38% i 2018 og nesten hver femte Volkswagen levert til kunder var en SUV (19,2%). I 2017 var andelen 13,9%. 30 SUV-modeller med konvensjonelle og elektriske drivlinjer vil tilbys i Volkswagen sin globale portefølje. Det økende SUV-fokuset er et viktig bidrag for styrking av kjernevirksomheten slik av nødvendige investeringer på flere milliarder i autonom kjøring og elektrisk mobilitet kan iverksettes.

Populariteten til elektriske biler fra Volkswagen øker også. 50.000 ladbare hybrider og elbiler ble levert i fjor, en økning på 13% sammenlignet med 2017. Populariteten til e-Golf var spesielt bra med en økning på 45% i leveransene. Dette gjør modellen til en av de ledende elbilene i Tyskland og Europa.

Kundeleveringer
Desember 2017