2.1.0.6_0, 2017-03-31 11:32:53

Bestselgeren Golf blir enda bedre

Større batteri i e-Golf, flere assistentsystemer og et helt nytt infotainmentsystem gjør Norges mest solgte bil enda mer attraktiv.

Allerede i 1985, ni år etter lanseringen, ble Volkswagen Golf Norges mest solgte bil for første gang. I 2016 ble Golf landets mest solgte bil for niende år på rad. Se den nye Golf her eller se alle de nye Golf-modellene samlet her

Med denne oppdateringen av konsernets mest populære modell gjennom tidene tar Volkswagen Golf for alvor inn i den digitale tidsalderen. Et oppdatert design, nye bensinmotorer, et større batteri på e-Golf, en rekke nye assistentsystemer og en helt ny generasjon infotainmentsystemer er ting som gjør dette til en omfattende modelloppdatering.

I Norge er det de miljøvennlige og innovative modellene e-Golf og GTE som står for brorparten av salget. Elbilen e-Golf vil med denne oppdateringen få et batteri med en kapasitet på 35,8 kWt samt en kraftigere elmotor som yter 136 hestekrefter. Det større batteriet vil gi e-Golf en rekkevidde på inntil 300 kilometer mot dagens rekkevidde på 190 kilometer.

Nytt infotainmentsystem
Den oppdaterte versjonen av e-Golf vil i tillegg få en større pakke standardutstyr som inneholder ting som parkeringssensorer foran og bak, varmepumpe og det helt nye infotainmentsystemet Discover Pro med 9,2-tommers berøringsskjerm. Dette vil også være tilgjengelig som ekstrautstyr på de andre Golf-modellene og Golf blir med dette første modell i kompaktklassen med bevegelsesstyring.

Også på sikkerhetsfronten vil Golf bli vesentlig forbedret i form av tilgjengelige assistentsystemer. Trailer Assist gjør rygging med tilhenger til en lek, Emergency Assist sørger for å stoppe bilen dersom føreren ikke responderer og fotgjengerregistreringen gjør mørke høst- og vinterkvelder tryggere.

Utseendemessig har alle Golf-modellene blitt enda mer raffinert. Ved hjelp av nye støtfangere foran og bak, nye LED-lys som erstatter xenon-lysene på modeller med dette, nye skjermer foran og nye LED-lys bak får 2017-utgaven av Golf et enda kraftigere uttrykk. I tillegg blir det mulig å velge mellom flere nye farger, felger og interiørmaterialer som gir kundene enda større valgfrihet.

Samtidig som e-Golf blir utstyrt med et større batteri, vil Golf-familien også få oppdaterte bensinmotorer fra 2017. 1,5 TSI Evo-motoren er en firesylindret turboladet bensinmotor med aktiv sylinderkutt (ACT) som yter 150 hestekrefter. Det vil også bli lansert en BlueMotion-versjon av denne motoren som vil yte 130 hestekfreter. Samtidig har legenden Golf GTI fått økte ytelser, og 2,0 TSI-motoren yter nå 230 eller 245 (GTI Performance) hestekrefter. En ny syvtrinns DSG-girkasse vil også gradvis erstatte sekstrinns-varianten man kjenner fra tidligere.

Forhåndssalget av nye Volkswagen Golf starter i midten av januar 2017, og markedslanseringen vil finne sted i mars for modellene med konvensjonelle drivlinjer og i april for e-Golf.