VW Volkswagen Golf R racingbil sett forfra i fjellet

Nye Golf R - tidenes kraftigste produksjonsmodell av Golf

Nye Golf R - tidenes kraftigste produksjonsmodell av Golf

11/04/2020

Den sportslige rekken av Golf-modeller fra Volkswagen toppes: Etter GTE, GTI og GTI Clubsport, kommer nå Golf R. Med 320 hk og 420 Nm dreiemoment blir dette tidenes kraftigste Golf.

11/04/2020

Interiør og førermiljøet i VW Volkswagen Golf R

Den femte generasjonen av Golf R vil få firehjulsdrift som standard, og akselererer til 100 km/h på bare 4,7 sekunder. Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/h, men den kan økes til 270 km/ ved å velge «R-Performance»-pakken. Da vil den også få en større takspoiler, 19-tommers hjul, og flere kjøreprofiler blir tilgjengelig.

Hold deg oppdatert på nye Golf R.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Firehjulstrekket i Golf R er nyutviklet, med en selektiv kontroll av dreiemomentet mellom bakhjulene. Volkswagen kaller det 4 MOTION med «R-Performance Torque Vectoring». Den nye drivenheten ved bakhjulene fordeler ikke bare kreftene mellom for- og bakaksel, men også mellom bakhjulene. Opptil 100% av dreiemomentet som går bakover kan ledes til ett enkelt hjul.

Dette gjør det mulig å øke agiliteten i nye Golf R betydelig, spesielt ved svingkjøring. I kombinasjon med den nye progressive styringen med bedre feedback, og mer aggressive hjulvinkler, setter Golf R en ny standard for kjøreglede.

Les mer om Golf

Opptil 17 sekunder raskere rundt Nordschleife enn forgjengeren.
VW Volkswagen Golf R sett fra siden

Her bidrar også en verdensnyhet: For første gang samkjører bilens «Vehicle Dynamic Manager» (VDM) firehjulsdriften med de andre dynamiske systemene slik som den elektroniske differensialbremsen (XDS) og det adaptive understellet (DCC). Dette gir Golf R maksimalt veigrep uansett underlag, nøytrale kjøreegenskaper med skyhøy presisjon – og maksimal kjøreglede.

Den nye R-modellen er fintunet på legendariske Nürburgring Nordschleife. Og med «R-Performance»-pakken får den også en egen kjøreprofil spesielt tilpasset de krevende racerbanene. Her er alle kjøresystemene – inkludert det nye 4MOTION-firehjulstrekket – tilpasset de spesielle forholdene. Innstillingene av støtdemperne er for eksempel noe mykere enn i profilen «Race», som er tilpasset moderne racerbaner.

Resultatene er målbare: Volkswagens egne tester med Golf R viser at den er opptil 17 sekunder raskere rundt Nordschleife enn forgjengeren.

En ytterligere tilleggsfunksjon i «R-Performance»-pakken er profilen «Drift». Den åpner helt nye dynamiske muligheter for kjøring på lukket område, og tar opplevelsen bak rattet til nye høyder.

Den nye Golf R er klar for bestilling i Norge fra januar 2021.