2.14.87.1, 2019-04-02 08:54:09
Volkswagen T-Roc R hekken bakfra i fart

Møt nye Volkswagen T-Roc R.

05.03.2019

T-Roc R forener en moderne livsstil med racing, med 300 hk og 400 Nm dreiemoment. En nær prototype har verdenspremiere på bilutstillingen i Genève 5. - 17 mars. Bilen planlegges å bli lansert på det norske markedet i løpet av 2019.

At T-Roc R er en spesiell bil blir signalisert allerede med en titt på nøkkelen. Inngangslister i rustfritt stål med R-inskripsjon møter deg når du åpner døren. Komforten blir ivaretatt av seter med R-logo, styringen med et eget multifunksjonsratt, og pedaler i rustfritt stål.

R har vært kjennemerket på Volkswagens mest ekslusive og racinginspirerte modeller siden 2010. Nå utvider Volkswagen R familien med en råtass av den populære SUV'en T-Roc

Volkswagen T-Roc R front i sving

R-design.

T-Roc R kjennetegnes utvendig av den markerte fronten, med en nedre grill som løper i hele bilens bredde. De store luftinntakene på siden avsluttes med vertikale kjørelys.

Hekken kjennetegnes av en støtfanger med ekstra luftriller, R-diffusor i kontrastfarge og to doble eksosanlegg vitner om store ambisjoner. Takspoilereren har en egen R-versjon, mens sidespeilene er i matt Chromeoptikk. Bilen prydes ellers av R-symbolene på bakluka, på sidene og i grillen foran.

Nürburgring Nordschleife er blitt brukt til testing og utvikling av nye T-Roc R av Volkswagens egen R avdeling. Vår egen Petter Solberg, verdensmester i både rally og rallycross har også blitt benyttet av ingeniørene ved utvikling for å dra nytte av ekspertisen, i tillegg til Volkswagens fabrikkfører Benjamin Leuchter.

Hestekrefter for bane og gate.

TSI-teknologien til Volkswagen tilbyr en kraftpakke på hele 300 hk og 400 Nm dreiemoment fra 2,0 liter slagvolum. Syvtrinns DSG-dobbelclutchgirkasse og 4MOTION firehjulstrekk er standard, noe som sørger for suveren akslerasjon og hastighet, uten kraftavbrudd.

0 - 100 km/h går unna på 4,9 sekunder. Toppfarten på 250 km/h er elektronisk begrenset.

Progressiv styring og senket sportsunderstell sørger for en sportslig kjøreopplevelse, mens 17-tommers bremser med R-logo, som tidligere bare har vært tilgjengelig på Golf R Performance, sørger for at farten reduseres effektivt.

Volkswagen T-Roc R logo hekk

Race Modus.

T-Roc R vil i tillegg til de vanlige kjøreprogrammene få en egen Race Modus. Funksjonen tillater at det elektroniske stabilitetsprogrammet (ESC) kan tilby svært sportslig kjøring innenfor det kjøreforholdene tillater. Ønsker sjåføren en svært sportslig kjøring uten begrensinger, kan det elektroniske stabilitetsprogrammet slås helt av. For maksimal akselerasjon tilbys også T-Roc R med Launch Control fra start. Da nås 100 km/h kun etter 4,9 sekunder.

Volkswagen R er et 100% heleid datterselskap av Volkswagen AG. Bokstaven R har stått for Racing siden den første modellen, Golf R32, og utrykker en tett tilknytning til motorsport.