VW Volkswagen Tiguan R SUV sett skrått forfra på en vei

Nye Tiguan R - tidenes kraftigste folke-SUV

Nye Tiguan R - tidenes kraftigste folke-SUV

02/09/2021

Tiguan lanseres for første gang som R-modell. Det gir den folkelige SUV-en sportsbilytelser. Modellen kan nå bestilles i Norge.

Nå kompletteres modellutvalget fra Volkswagen R med nye Tiguan R. Her fortsetter trenden med grom eksoslyd, eksklusive detaljer innvendig og utvendig, og ytelser som rendyrkede sportsbiler. I nye Tiguan R yter TSI-motoren på 2,0 liter hele 320 hk, med 420 Nm maksimalt dreiemoment.

Tiguan R vil få 7-trinns DSG-automatgir og 4MOTION firehjulstrekk som standard. Dermed akselererer den kompakte SUV-en til 100 km/h på bare 4,9 sekunder. Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/h. Samtidig er dette en praktisk og rommelig familiebil, som kan trekke hele tilhengere på hele 2200 kg.

Interiør og førermiljø i VW Volkswagen Tiguan R SUV

Firehjulstrekket i Tiguan R er nyutviklet, med en selektiv kontroll av dreiemomentet mellom bakhjulene. Volkswagen kaller det 4 MOTION med «R-Performance Torque Vectoring». Den nye drivenheten ved bakhjulene fordeler ikke bare kreftene mellom for- og bakaksel, men også mellom bakhjulene. Opptil 100% av dreiemomentet som går bakover kan ledes til ett enkelt hjul.

Dette øker de sportslige egenskapene i Tiguan R betydelig, spesielt ved svingkjøring. I kombinasjon med 10 mm senket understell og progressiv styring med bedre feedback, setter Tiguan R en ny standard for kjøreglede blant SUV-er.

VW Volkswagen Tiguan R SUV sett skrått bakfra

Bilens «Vehicle Dynamic Manager» (VDM) samkjører firehjulsdriften med de andre dynamiske systemene slik som den elektroniske differensialbremsen (XDS) og det adaptive understellet (DCC). Dette gir Tiguan R maksimalt veigrep uansett underlag, nøytrale kjøreegenskaper med skyhøy presisjon – og maksimal kjøreglede.

Tiguan R har «Race» som eget kjøreprogram. Da er alle bilens systemer innstilt for maksimal ytelse, og den elektroniske stabilitetskontrollen (EDC) kan deaktiveres. Programmet kan aktiveres med en egen R-knapp på rattet.

Tiguan R er komplett utstyrt med blant annet Travel Assist avanserte førerhjelpsystemer inkludert adaptiv cruise control, IQ-Light LED Matrix dynamiske hovedlys, Innovision Cockpit med navigasjonssystem, Top-Sportsseter i R-design, oppvarmet ratt, oppvarmet baksete, 3-soners klimaanlegg og 20 tommers felger med brede 255/40 R20 dekk for å nevne noe.

Ønsker du mer informasjon om nye Tiguan R?