Volkswagen T-Cross klar for Norge

T-Cross klar for Norge

27.04.2019

Volkswagen utvider SUV-familien med et attraktivt tilskudd. T-Cross er en SUV med tøft design, funksjonelt interiør og sikkerhetsutstyr. Lansering av nykommeren har akkurat startet.

27.04.2019

Eksteriør - nye T-Cross SUV

T-Cross har et markant panser, bred grill med integrerte hovedlys og horisontale linjer langs sidene som gir den karakter. Det muskulære skulderpartiet understreker særpreget, og det refleksbåndet, som løper på tvers over hele bilens bakparti, er et visuelt grep som gir økt inntrykk av bredde.

Den nedre delen av fronten er karakterisert ved distinkte tåkelys og integrerte kjørelys. Plasseringen av tåke- og kjørelysene gir fronten visuell tyngde. Dersom bilen har LED-hovedlys (Style), er kjørelysene integrert i frontlyktmodulen og tåkelys i tåkelysmodulen. Biler med Halogen frontlykter (Life) har kjørelysene plassert i tåkelysmodulen. LED baklys leveres som standard.

T-Cross R Line hvit
Volkswagen T-Cross eksteriør i fart

Med en lengde på 4,11 meter og en høyde på 1,58 meter, er T-Cross 54 mm lenger og ikke minst 138 mm høyere enn Polo. MQB-plattformen gjør det mulig å trekke den drivende forakselen svært langt fram. Det gir en akselavstand på hele 2,55 meter, noe som legger grunnlaget for den gode innvendige plassen.

T-Cross gir sittehøyde som en typisk SUV: Foran er den 597 mm, bak 652 mm – noe som er 10 cm høyere enn i Polo. Det garanterer god oversikt – fra alle sitteplasser.

Praktisk og funksjonell

Sett deg inn, og du skulle tro du satt i en langt større bil, både på grunn av sittehøyden, men også på grunn av følelsen av luft og rom du har rundt deg. Inntrykket av velbehag støttes opp gjennom bruk av høyverdige materialer.

Den innvendige plassen kan omdisponeres, raskt og fleksibelt. Baksetet kan skyves 14 cm i lengderetningen, slik at du kan velge mellom rikelig beinplass i baksetet, eller økt bagasjeplass. Volumet i bagasjerommet varierer mellom 380 og 455 liter, og øker til hele 1281 liter når baksetet felles ned.

Baksetet er delt i 60:40, og T-Cross leveres med muligheten til å legge ned passasjersetet foran som standard i Norge. Dermed kan den kompakte bilen laste skibagger innvendig, om du ønsker det.

Den indirekte ambientbelysningen (Style) fremhever atmosfæren i bilen, og elektriske vindu i alle fire dører, samt høydejusterbart førersete, er standard.

T-Cross er tilgjengelig med «Digital Cockpit»; Active Info Display og den siste generasjonen infotainmentsystem med 8-tommers touchskjerm. Begge de digitale displayene er på en visuell akse, og er lett synlige for alle passasjerer.

Volkswagen T-Cross r-line interiør

Sikkerhet som en storbil - Assistentsystemer.

T-Cross er utstyrt med omfattende sikkerhetsteknikk, som tidligere bare var å finne i større biler, noe som gjør den til en av de sikreste SUV-ene i klassen. En stabil konstruksjon gir trygghet ved en eventuell kollisjon, og de reisende beskyttes av tallrike kollisjonsputer, i kombinasjon med beltesystemer.

Det store utvalget av førerassistentsystemer er utviklet både for å redusere sjansen for en kollisjon vesentlig, og for å øke kjørekomforten.

Både «Front Assist» inkludert fotgjengergjenkjenning, som overvåker området foran bilen, og nødbremsassistent, er standard. Det er også «Lane Assist», som hjelper sjåføren å holde sitt kjørefelt, «Hill Start Assist», som gjør bakkestart til en lek, og et proaktivt beskyttelsessystem som lukker alle vindu, strammer setebeltene og bygger opp mer bremsetrykk dersom fare for kollisjon registreres. Blindsonevarsel, tretthetsvarsling og ACC, Adaptiv Cruise Control er også en del av standardutstyret.

Nøkkelfri start og adgang, automatisk nedblending av fjernlysene og et stereoanlegg fra amerikanske Beats på 300 watt kan leveres som ekstrautstyr til T-Cross.

Volkswagen T-Cross skrått bakfra i fart

Motor - sprek og sparsommelig

T-Cross kommer med et motoralternativ fra start:

• 1,0 TSI 115 hk (85 kW), tre sylindre, 7-trinns DSG.

Motoren er utviklet fra den suksessfulle EA211-serien til Volkswagen, er utstyrt med partikkelfilter og oppfyller utslippskravene i Euro 6d-TEMP. De er utstyrt med start-stopp-automatikk, og regenererer energi ved oppbremsing.

Den foreløpige toppmotoriseringen yter 115 hk ved 5500 o/min. Maksimalt dreiemoment på 200 Nm leveres mellom 2000 og 3500 o/min, og akselerasjonen til 100 km/h går her på 10,2 sekund. Toppfarten er 193 km/h. Også her er drivstofforbruket ved blandet kjøring bare 0,49 liter/mil (6,2 WLTP), med et utslipp på 111 gram CO2 per 100 km (139 WLTP).

Harald Edvardsen-Eibak
Harald Edvardsen-Eibak, direktør Volkswagen Norge.

Komplett SUV-rekke

- Med lanseringen av vår nye T-Cross i Norge i disse dager får vi en komplett SUV-modellrekke å tilby våre kunder, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør Volkswagen. Utvalget vil da spenne fra den minste T-Cross og de suksessrike modellene T-Roc, Tiguan og Tiguan Allspace til flaggskipet Touareg, tilføyer Edvardsen-Eibak.

Your browser is outdated!

Please get a decent browser here or there