Volkswagen ID. ROOMZZ familiebil SUV kjørende i fart under bro

ID. ROOMZ - En fullelektrisk SUV

ID. ROOMZ - En fullelektrisk SUV

14 de abril de 2019

I forbindelse med bilutstillingen i Shanghai arrangerer Volkswagen «Brand SUV night» kvelden før bilutstillingen åpner. Der presenteres det nyeste medlemmet i ID.-familien: ROOMZZ. Det er en helelektrisk SUV i femmetersklassen – som er rettet mot både forretnings- og familiebehov.

– Denne SUV-en er som en monolitt, tilsynelatende frest ut av en eneste blokk. Og ID. ROOMZZ beveger seg med elektrisk letthet – lydløs og utslippsfri, sier Claus Bischoff, Volkswagens sjefsdesigner.

14 de abril de 2019

Volkswagen ID. ROOMZZ fra siden

IQ. DRIVE

I ID. ROOMZZ kombineres de kommende IQ.DRIVE-systemene: Bilen kan om ønskelig rulle helautomatisk gjennom trafikken (nivå 4). Interaktive lyssoner gir de reisende informasjon.

Det helt nye interiørkonseptet kan individualiseres, og viser stor variabilitet. De ulike setekonfigurasjonene, kan ikke bare tilpasses personlige ønsker, men også den aktuelle kjøremodusen.

Velger føreren helautomatisk modus, kan setene vinkles 25 grader innover. Det gir en loung-lignende atmosfære, og legger til rette for kommunikasjon. Ved helautomatisk kjøring kan også «ID. Pilot Relax»-modus velges, der hver passasjer innretter seg individuelt. I denne modusen kan setet justeres trinnløst helt ned til liggeposisjon.

Digital Cockpit
Volkswagen ID. ROOMZZ digital cockpit
Digitalt dashboard i ID. ROOMZZ.

Et konvensjonelt dashbord finnes ikke i ID. ROOMZZ. I den manuelle modusen «ID. Drive», vil det heller virke som om «Digital Cockpit» og rattet svever foran føreren. «Digital Cockpit» er en heldekkende glassflate, og det digitale rattet er i konseptbilen en integrert del av flaten.

Hold deg oppdatert på ID.-familien. Meld deg på vårt nyhetsbrev.

Clean air klimakontroll

Også materialene i interiøret er uvanlige. Her finnes for eksempel setetrekk i AppleSkin® – et nytt produkt av naturlige og fornybare råstoff. I «ID. Light»-områdene i dørene blir det brukt spesielt bearbeidede trefinerer. Det aktive filtersystemet «Clean Air» sørger dessuten for at inneluften holdes rein, selv om den utvendige luften ikke skulle være det.

Volkswagen ID. ROOMZ lounge interiør
Inntil 450 km rekkevidde
Volkswagen ID. ROOMZ med åpne dører
Digitalt dashboard i ID. ROOMZZ.

Batteriet på 82 kWh gir en rekkevidde på opptil 450 km etter WLTP-standarden. Konseptbilen kan hurtiglades med 150 kW (DC), noe som gir 80% lading på rundt en halv time.

To elektriske motorer med til sammen 225 kW gir elektrisk 4MOTION firehjulsdrift. ID. ROOMZZ akselerer til 100 km/h på 6,6 sekunder, og toppfarten er elektronisk begrenset til 180 km/h.

Tekniske data

Teknisk basis: MEB

Status: Konseptbil

Kjøremodus (manuell / autonom): ID. Drive/ ID. Pilot