2.3.47.2, 2017-10-10 18:26:25
Verdenspremieren på I.D

Verdenspremieren på I.D. er starten på en ny æra hos Volkswagen

Konseptbilen Volkswagen I.D. har en rekkevidde på mellom 400 og 600 kilometer og kan kjøre selv. En produksjonsbil med mye av den samme teknologien vil være på veien i 2020. 

På årets bilutstilling i Paris ble verdenspremieren på Volkswagens konseptbil I.D presentert. Denne symboliserer Volkswagen Groups motto ”Think New” og vil danne basisen for en kommende modell som er ventet på markedet i 2020 – til en pris som tilsvarer en velutstyrt Volkswagen Golf på det europeiske markedet. Konseptbilen ser imidlertid også enda lenger frem i tid, og er utstyrt med en modus som kalles ”I.D. Pilot”. Dette er teknologi som gjør bilen selvkjørende, og det er forventet at slik teknologi vil være tilgjengelig i markedet innen 2025. Det er også året hvor Volkswagen har satt seg som mål å selge én million elektriske biler i året. Produksjonsversjonen av I.D. vil bidra sterkt til at selskapet når dette målet.

Bilen er den første som er bygget på den såkalte MEB-plattformen (Modularer Elektrifizierungsbaukasten eller modulært elektrifiseringsbyggesett). Denne nye plattformkonstruksjonen vil danne grunnlaget for en rekke elektriske biler fra Volkswagen i årene fremover, og den har en rekke egenskaper som sørger for optimal plass, kjørelengde og sikkerhet. Batteriet vil være plassert under gulvet, og i I.D. sitt tilfelle har det god nok kapasitet til å gi bilen en kjørelengde på mellom 400 og 600 kilometer. Batteriet kan også hurtiglades til 80 prosent kapasitet på kun 30 minutter. Den elektriske motoren yter 125 kW, og dette gjør at bilen akselererer fra 0 til 100 km/t på under 8 sekunder. Toppfarten er begrenset til 160 km/t.

Nytt designspråk
Volkswagen I.D. er ikke bare den første bilen som er basert på MEB-plattformen. Det er også den første bilen som viser frem konsernets nye designspråk for elektriske biler.

- Før vi satte pennen mot papiret under utviklingen av I.D., diskuterte vi fremtidens mobilitet grundig. Det er åpenbart at fremtidens bil vil være et sted for kommunikasjon i enda større grad enn tidligere. Open Space-konseptet i nye I.D. er et eksempel på dette, sier sjefsdesigner for Volkswagen, Klaus Bischoff.

Det nye designspråket setter individet i sentrum. Biler som I.D. er ikke rene maskiner, men biler som reagerer interaktivt. Dette er reflektert i designet som viser en stor grad av empati. Mangelen på en stor grill i fronten har gitt designerne større frihet, og fronten domineres dermed av de interaktive LED-lysene. Disse fremstår i enda større grad enn tidligere som ”øyne”, og har også en rekke moduser som får bilen til å virke nærmest levende.

I.D. er en kompakt bil utvendig. Med en lengde på 4,1 meter er den drøye 15 centimeter kortere enn dagens Golf. Avstanden mellom den fremre og bakre seksjonen er imidlertid 2,75 meter – 12 centimeter mer enn i dagens Golf. Akselavstanden er faktisk nærmere det man finner i en Passat. Kombinert med det flate gulvet gir dette nye muligheter når det kommer til interiørdesign.

Interiørrevolusjon
Det er nemlig ikke bare teknikken som er revolusjonerende med I.D. Volkswagen kaller det nye interiøret ”Open Space”, og det skal være et rent og luftig rom som møter passasjerene. De fire separate setene kan konfigureres på forskjellige måter. Dette gjør at at man har inntil 960 liter bagasjerom tilgjengelig.

Føreren styrer bilens funksjoner ved hjelp av intuitive touch-skjermer samt stemme- og bevegelsesstyring. Den ene, sentrale touchskjermen i midtkonsollen er imidlertid historie. Denne blir erstattet av individuelle touch-skjermer i dørpanelene. På denne måten kan alle bilens passasjerer kontrollere infotainment-systemet. Føreren får sin informasjon gjennom den ti tommers store Active Info Display-skjermen. Kombinert med et head-up-display som gjør informasjonen til en del av miljøet rundt bilen er føreren til enhver tid oppdatert.

Det er imidlertid rattet som står i sentrum i fremtidens bil. Multifunksjonsrattet er som vanlig utstyrt med en Volkswagen-logo i midten, men her har logoen en spesiell funksjon. Ved å trykke på den i tre sekunder vil rattet forsvinne inn i dashbordet, og bilen vil med dette gå over til å være selvkjørende. 

Ved hjelp av fire laser-scannere, flere kameraer, ultralyd og radar holder bilen kontinuerlig oversikt over trafikk, fotgjengere og miljø. Kombinert med trafikkdata fra internett har bilen hele tiden et komplett bilde av situasjonen, og kan dermed ta de riktige avgjørelsene. 

I.D. er en konseptbil nå, men for å være helt klare: I.D. kommer. Innen de neste fire årene vil en produksjonsmodell være på markedet, og de selvkjørende mulighetene er forventet å være tilgjengelig innen 2025.