VW ID.4 GTX sett fra siden ved siden av et par

Verdenspremiere for nye ID.4 GTX

Verdenspremiere for nye ID.4 GTX

04/28/2021

Volkswagen utvider ID.-familien med GTX, en egen modellbetegnelse. ID.4 GTX blir det nye flaggskipet i den helelektriske ID.-familien. Den digitale verdenspremieren fant sted på Berlin Tempelhof Airport i dag. ID.4 GTX blir svært attraktivt priset og utstyrt i Norge.

ID.4 GTX – om navnevalget

ID.4 GTX blir det nye flaggskipet i ID.-familien. Bokstavene GTX vil på samme måte som GTI og GTE bli et eget merkenavn for en særegen sportslighet. GT med tillegget X vil stå for en mer bærekraftig kjøreglede.

GT har lenge vært en betegnelse forbundet med kjøreglede. X bygger nå en bro over mot morgendagens mobilitet. Bærekraft og sportslighet er ikke egenskaper der den ene utelukker den andre – de kan også utfylle hverandre helt perfekt.

Volkswagen er i ferd med å bygge opp et bærekraftig økosystem rundt sine ID.-modeller, og kunder som bestiller en ID.4 GTX, vil få overlevert en bli som er produsert og som utleveres karbonnøytralt til kunde. Så sant den lades med elektrisitet fra fornybare kilder, vil bilen også være karbonnøytral i bruk.

Les mer om Way to Zero

Norsk modellutvalg og priser

De første ID.4 GTX kommer til Norge i sommer, og utleveringene til kunder er forventet fra slutten av sommeren, som tilsier normale leveringstider. ID.4 GTX blir en svært velutstyrt bil, og de norske prisene slippes i dag i forbindelse med verdenspremieren. Prisene er attraktive og vil starte fra kr. 459 900 inkl. frakt- og leveringsomkostninger til Oslo. (Kr. 450 300 uten frakt- og leveringsomkostninger). Dette blir en modell som kundene selv skreddersyr etter ønsker og behov. Det blir 7 ulike utstyrspakker å velge mellom.

-  Med lanseringen av ID.3 startet Volkswagen en svært offensiv satsing på en helt ny familie helelektriske biler. Kort tid etter ID.3 lanserte vi SUVen ID.4 og allerede nå, bare måneder etter, er det verdenspremiere for ID.4 GTX. Vi har store forventninger til salget av vår nykommer med firehjulstrekk, som er en komplett utstyrt bil til en attraktiv pris. ID.4 GTX vil uten tvil kunne dekke svært mange kunders behov, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør Volkswagen.

ID.4 GTX og firehjulstrekk

ID.4 GTX sett fra siden i fart på isete vei

Firehjulstrekket i ID.4 GTX har et helt nytt oppsett. Bilen har to elektromotorer, som driver hver sin aksel gjennom en 1-trinns girkasse. I motsetning til tradisjonelle system for firehjulsdrift, er det ingen mekanisk forbindelse mellom for- og bakaksel – og dermed heller ingen transmisjonstunell inne i bilen.

Fra 0-100 km/h på 6,2 sekunder

De to elektromotorene er kompakte og lette. Ved bakakselen er det en synkronmotor med permanente magneter (PSM), med en ytelse på 150 kW (204 hk). Denne motortypen har en spesielt høy effektivitet. Foran er det montert en asynkronmotor (ASM). Samlet yter disse motorene inntil 220 kW1 (299 hk).

Dermed akselererer flaggskipmodellen av ID.4 fra 0 – 60 km/h på bare 3,2 sekunder, og den når 100 km/h etter 6,2 s. Toppfarten er elektronisk begrenset til 180 km/h.

Firehjulstrekket er basert på et intelligent kontrollsystem. Det kalkulerer kraftbalansen mellom de to elektromotorene basert på effektivitet, dynamikk og kjørestabilitet. I de fleste kjøresituasjoner vil bare den bakre motoren være aktiv. ASM-motoren foran aktiveres på noen få millisekunder når en sportslig kjørestil eller glatt underlag krever det.

Grafisk illustrasjon av VW ID.4 GTX
To motorer og firehjulstrekk.

Intelligent regenerering

Å regenerere bremseenergi er en vesentlig del av effektiv kjøring. Føreren velger selv om ID.4 GTX skal rulle fritt eller regenerere når gasspedalen slippes. Eco-assistenten kan også styre dette når bilen nærmer seg områder med nedsatt hastighet. Til dette benytter systemet data både fra navigasjonskartet og aktuell topografi.

I de fleste forløp med moderat hastighetsreduksjon, vil PSM-motoren bak stå for bremseeffekten, men ASM-motoren kan også bistå med regenerering i enkelte situasjoner. ID.4 GTX kan bremse elektrisk med inntil 0,3 g, og dermed gjenvinne mye av bevegelsesenergien når hastigheten reduseres. Når grensen for elektrisk bremsekraft nås, vil de hydrauliske bremsene aktiveres – en overgang som knapt er merkbar.

Sportslig natur

Batteriplasseringen under gulvet, mellom akslene, sikrer ID.4 GTX et lavt tyngdepunkt og en jevn vektfordeling. Toppmodellen har 20-tommers hjul som standard, og kan leveres med 21-tommers «Narvik»-felger om ønskelig. Dekkene er 235 millimeter brede foran, mens bakakselen har dekk med 255 mm bredde. Bakkeklaringen er på 17 cm. I tillegg til kjøreprofilene kjent fra ID.4, vil GTX også ha en egen «Traction»-profil.

Med sportspakke (tilvalg) vil karosseriet senkes med 15 millimeter, og styringen blir progressiv. Det betyr en mer direkte styreutveksling ved økende styreutslag. Med «Sport +»-pakken vil ID.4 GTX også ha adaptive støtdempere (DCC). Dette øker den allerede store spennvidden mellom sport og komfort ytterligere. Bilens sentrale kontrollenhet, «Vehicle Dynamics Manager» (standard), kopler DCC sammen med den elektroniske differensialbremsen XDS for maksimal kjørepresisjon. Denne intelligente kraftreguleringen gir også maksimal fremkommelighet.

ID.4 GTX har det største batteriet i ID.-familien, med 77 kWh netto kapasitet. Det gir en rekkevidde på inntil 478 km (WLTP). Ved hjemmelading eller ved offentlige AC-ladepunkter, kan GTX lades med en effekt på inntil 11 kW. Ved lynladestasjoner, slik som Ionity, er maksimal ladeeffekt 125 kW. Det gjør det mulig å øke rekkevidden med 300 km (WLTP) på rundt 30 minutter.

Nye designelementer

Den 4,58-meter lange ID.4 GTX vil få en kraftfull fremtoning, som også har en effektiv aerodynamikk. Cw-verdien er på bare 0,29. Dette er en kombinasjon av den grunnleggende karosseriformen, kombinert med detaljløsninger i fronten, innfelte dørhåndtak – og de skulpturerte baklysene.

VW ID.4 GTX logo sett på siden

LED Matrix-frontlyktene (standard) gir både svært effektiv belysning av veibanen, og en særegen lyssignatur. Hver modul består av 18 LED-dioder, som kan dimmes individuelt. Når lysene er slått på, bidrar også LED-stripen mellom frontlyktene til særpreget. Bak gir «3D LED»-lyktene med 9 fiberoptiske elementer bremselys i X-form og dynamiske blinklys. En rød LED-stripe binder sammen baklyktene. Dynamiske animasjoner ønsker føreren velkommen og farvel.

Karosseriet har flere lakkerte detaljer enn utgavene med bakhjulsdrift. Det understreker bilens svøpende linjer, og det sterke uttrykket på veien. Takrails og bakspoiler er i sort, mens takrammen er i høyglans antrasitt. Grillen foran er i sort høyglans. Den bakre støtfangeren har et nytt, slående design, med diffusor i «Galvano Gray». ID.4 GTX kan også leveres i den nye rødfargen «Kings Red Metallic».

Plassforholdene er uforandret i den firehjulsdrevne GTX-modellen: Bagasjerommet har et volum på 543 liter, som kan økes til 1 575 ved å legge ned bakseteryggen. Tillatt tilhengervekt er derimot økt til 1 200 kg.

Svært høyt sikkerhetsnivå

VW ID.4 GTX travel og side assist

ID.4 GTX er en velutstyrt modell med blant annet nevnte LED Matrix frontlykter og høydepunkter som 20’’ lettmetallfelger, metallic lakk, navigasjon, varmepumpe, oppvarmet mulitifunksjonsratt, Adaptiv Cruise Control, Lane Assist og parkeringssensorer foran og bak for å nevne noe.

Se prisliste og tekniske data her

ID.4 GTX vil ha et svært omfattende sikkerhetsutstyr som standard. ID.4 fikk nylig 5 stjerner i Euro NCAP. I likhet med øvrige ID.4-modeller med bakhjulstrekk, kan ID.4 GTX kompletteres med flere utstyrs- og førerassistentpakker. Her finnes blant annet et panoramaglasstak, og det nyskapende head-up displayet med «augmentet reality»-funksjonalitet.

-  I likhet med ID.4 kommer ID.4 GTX med siste programvareversjon fra Volkswagen, som også er i full utrulling for alle ID.3 som er utlevert til norske kunder. Felles for alle ID.-modellene er at de vil være forberedt for «over-the-air» (OTA) oppdateringer, som vil bli tilgjengelige flere ganger i året i tiden fremover, sier Harald Edvardsen-Eibak.

Volkswagen har satt seg som mål å øke salget av helelektriske biler i Europa til 70% innen 2030. Fra introduksjonen av kompaktbilen ID.3, har Volkswagen varslet en kraftig utvidelse av ID.-familien innen få år. ID.-modellene produseres og leveres klimanøytralt, med eget TÜV-sertifikat, til kunde.

Nyttige snarveier