ID.-familien får «over-the-air»-oppdateringer i 2021

ID.-familien får «over-the-air»-oppdateringer i 2021

03/05/2021

Volkswagen-modellene ID.3 og ID.4 kan i Europa fra nå av motta omfattende tekniske oppdateringer over wi-fi eller mobilnettet. Bilene mottar dermed de nyeste digitale utviklingstrinnene «over-the-air». Den tekniske forutsetningen er programvaregenerasjonen ID.2.1, som er på plass i alle ID.-modellene fra produksjonsuke 8.

Volkswagen driver digitaliseringen av sine produkter fremover i høyt tempo, og omstiller seg til å bli en komplett tilbyder av maskinvare, programvare og tjenester. Innføringen av «over-the-air»-oppdateringer er det neste viktige skrittet i vår transformasjon til et tech-selskap, og i utviklingen av en ny forretningsmodell, sier Ralf Brandstätter, direktør for Volkswagen.

Fra i sommer vil Volkswagen tilby eiere av ID.-biler programvareoppdateringer hver 3. måned. Disse kan i tillegg til optimering av programvareytelsen også inneholde nye funksjoner og individualiseringsmuligheter.

VW Volkswagen ID.3 sett skrått fra siden

– På denne måten holdes alle utleverte ID.-modeller oppdaterte gjennom hele livsløpet. «Over-the-air»-oppdateringer blir i fremtiden også det normale i biler. ID.-modellene som leveres nå kan på denne måten holdes på samme softwarenivå som nye biler i årevis, sier Thomas Ulbrich, styremedlem med ansvar for teknisk utvikling hos Volkswagen.

Den nyetablerte prosjektenheten «ID.Digital» vil lede videreutviklingen av ID.-familien, og koordinere utrullingen av «over-the-air»-oppdateringer. Den dynamiske arbeidsmåten til prosjektteamet vil sette en ny standard for fleksibel imøtekommelse av kundeønsker, med hurtige sykluser for programvareoppdateringer. På denne måte kan beslutninger om nye digitale tjenester tas raskt og ukomplisert, og kundeopplevelsen forbedres.

Den nye programvaren ID.2.1 er på plass alle produserte ID.-biler fra uke 8. Kunder som allerede har fått sin bil utlevert, vil få tilbud om denne oppdateringen suksessivt. For å få dette utført, må de som annonsert innom en forhandler. Men med den nye programvaren installert, er det altså deretter mulig å oppdatere bilen over internett – for første gang i en bil i et volumsegment.

De første «over-the-air»-oppdateringene er nå testet med suksess i over 3000 firmabiler, slik at også kundene om kort tid vil kunne få fordelene av denne funksjonaliteten. Med dette oppnår Volkswagen en viktig milepæl i sin videreutvikling av den elektroniske arkitekturen.

Programvare blir i økende grad en faktor som skiller konkurrerende bilmerker, og dermed en avgjørende grunn for kjøpsbeslutninger i bilmarkedet i det 21. århundret.