2.14.88.2, 2019-04-17 12:17:15
Lars Erik Gradert

5 gode grunner til å la Lars-Erik ta servicen på din elbil.

– Det å tro at bilen ikke trenger service fordi det ikke er noe olje å skifte … altså, dette er fortsatt en bil, sier Lars-Erik Gradert. Gradert, som er Volkswagen Master Technician og en av fire høyvoltseksperter (HVE) på Møller Bil Oslo Vest, står foran det åpne panseret på en Volkswagen e-Golf som er inne til service. En bil som er til forveksling lik en «vanlig» Golf – bortsett fra det som gjemmer seg der under panseret. Siden introduksjonen av e-up i 2013, og senere e-Golf – som raskt ble en av Norges desidert mest populære biler – har det blitt en stadig større andel elektriske biler inne på verkstedet. Det har krevd omstilling, store investeringer i spesialutstyr, og ikke minst omfattende videreutdanning blant teknikerne. Samtidig opplever de at mange elbil-kunder ikke er like nøye på service.

– Et typisk utsagn når noen henter elbilen på verkstedet er: «Hva har dere gjort – sparka i dekka?». Servicen er billigere siden vi ikke har skiftet olje, men mange er likevel skeptiske, sier serviceleder Rune Reichborn. Det ikke alle tenker på er at selv om motoren er elektrisk, har bilen fortsatt kjøleanlegg, batterier, bremser, bremsevæske, hjuloppheng, drivaksler og en rekke andre deler der det kan oppstå slitasje og rust. Elbiler må i tillegg ha ettersyn av elektrisk utstyr som ladekabler og høyvoltsledninger. Se faktaramme for alt som blir gjort på service. Dagens biler blir mer og mer avanserte, og trenger også programvareoppdateringer. Det gjør riktignok at flere velger å gå til et merkeverksted når de først tar service på bilen. – Vi har tilfeller der noen først har gått til et annet verksted og fått høre der at de må gå til et Volkswagen merkeverksted, fordi de andre manglet den nødvendige kompetansen og utstyret, sier Reichborn.

Her er fem gode grunner til at du bør ta servicen på e-Golf nettopp hos et sertifisert Volkswagen-verksted:

1. Ekspertise og riktig utstyr.

Lars-Erik Gradert har jobbet på verksted i 23 år. Da de første elbilene begynte å rulle inn i 2013, begynte han raskt med videreutdanning for å kunne jobbe med dem. Norge har siden den gang opplevd en elbil-boom uten like. Derfor har de norske teknikerne jobbet tett med Volkswagen-fabrikken i Tyskland, for å lære og dele erfaringer fortløpende. – Det har vært utrolig spennende å kunne følge med helt i front av utviklingen, sier Gradert. For å få jobbe med elbiler måtte han først bli sertifisert som elektrisk instruert personell. Deretter ble han høyvoltstekniker, og til slutt høyvoltsekspert. 

– Som høyvoltstekniker lærer du om faremomentene ved en elbil, og hvordan du gjør den spenningsfri. Men det er kun høyvoltseksperter som for eksempel kan åpne og bytte batterier, forklarer Gradert. Spesielt arbeid med elbil-batterier – for eksempel å fjerne det fra bilen – krever en stor investering i spesialutstyr, i tillegg til HVE-sertifisert personell. Ikke minst takket være den tette kontakten med fabrikken i Tyskland har de til enhver tid dette nødvendige utstyret og kompetansen hos Volkswagen-verkstedet.

Volkswagen teknikere service

2. Programvareoppdateringer elbil.

I takt med at biler blir stadig mer sikre og effektive, lener de seg også mer på digital teknologi. Derfor må de også med jevne mellomrom ha programvareoppdateringer – eller oppgraderinger, som de foretrekker å kalle det på verkstedet – for eksempel når fabrikken har funnet en forbedring på en styringsenhet.

– Du må til oss for å oppgradere programvaren, eller hvis det er programvarerelaterte problemer, som kan være for eksempel problemer med lading. Det kan bare vi gjøre, som har kontakten med fabrikken, sier Lars-Erik Gradert. For noen oppgraderinger vil du innkalles på verksted. Andre gjøres ved neste verkstedbesøk, dersom det er behov.

3. Mobilitetsgaranti.

Følger du Volkswagens serviceprogram, har du også deres mobilitetsgaranti.

– Det ligger i navnet hva mobilitetsgarantien gir deg. Sammenlignet med andre redningsprogrammer har du tryggheten om at bilen blir tatt rett til et merkeverksted dersom det skulle skje noe, der bilen blir prioritert fordi vi har en tidsfrist, sier Rune Reichborn.

Lars-Erik Gradert forteller om et tilfelle der en familie fikk driftsstans halvveis fra Oslo til Kristiansand Dyrepark.

– De stod der i veikanten med hele familien og fullpakket bil. Så ringte de 915 044 44, og snart etter kom det en Viking-bil med en leiebil til dem på lasteplanet. Så kunne de bare kjøre videre i leiebilen mens bilen deres ble tatt med til nærmeste sertifiserte Volkswagen-verksted på service, sier han. Mobilitetsgarantien innebærer selvfølgelig også at du får disponere en av Møllers biler når din egen er inne til utbedringer på grunn av driftsstans – samt hentetjeneste hvis du går tom for strøm.

Rune Reichborn Serviceleder på Møller Bil Oslo Vest

4. Mitt Bilhold.

image

I appen Mitt Bilhold får du tips til hvordan du best kan vedlikeholde bilen din selv, du kan se hele servicehistorikken din og bestille service – for å nevne noe.

– Vi ser at appen blir mer og mer brukt, og den er i stadig utvikling. Nå kan du for eksempel bestille ruteskift, legge inn bilder av glasskaden, fylle ut skademeldingen, og så gjøres alt klart til du kommer inn på verkstedet, sier Rune Reichborn. Med Volkswagen e-Golf har du også tjenesten Car-Net e-Remote. Det er kort fortalt en digital følgesvenn som gir deg tilgang på funksjoner i bilen og uansett hvor du er. – Du kan for eksempel starte og stoppe lading og forhåndsprogrammere oppvarming eller nedkjøling av kupeen til et bestemt tidspunkt, sånn at bilen er klar når du skal kjøre. Du kan sjekke om du har låst bilen eller latt et vindu stå åpent, og se på kartet hvor du har parkert, sier Reichborn, som også trekker frem at appen er full av innsikt og statistikk. Du kan se kjøredata, forbruk, snittfart og avstand. Det går sport i å få ned forbruket. Vi hører mye om det fra engasjerte kunder og det er masse aktivitet og diskusjon om det i nettforum, sier han.

5. Forhandlere over hele landet.

Volkswagen har merkeverksteder og servicepunkter over hele landet, og Møller Bil er Norges største bilforhandlerkjede. Det gir ekstra verdi til tjenester som mobilitetsgarantien og Mitt Bilhold – fordi det betyr at det er kort vei til service, uansett hvor du befinner deg. 

Sjekkpunkter for e-up! og e-Golf. 
 
  • Bilen prøvekjøres
  • Ladekabel: Sjekk tilstedeværelse og funksjon
  • Kontroll av høyvoltsbatteri med batteritester
  • Ladekontakt: Sjekk for skade og kontroll av pakninger
  • Sjekk av varselklistermerker for høyspenning
  • Høyvoltskabler og komponenter: Sjekk for skade og kontroll av innfestinger
  • Motor og komponenter i motorrommet, fra underside og overside: Visuell kontroll for lekkasjer og skader
  • Girkasse, differensial, og drivakselmansjetter: Visuell kontroll for lekkasjer og skader
  • Kjølesystem kontrolleres for frostbeskyttelse og nivå 
  • Kjølesystem for elektrisk motor: Kontroll av nivå
  • Høyvoltsbatteri: Sjekk ladetilstand, lades om nødvendig
  • Bremser, foran og bak: Sjekk slitasje av bremseklosser og tilstand til bremseskiver
  • Bremsesystem og støtdempere: Sjekk for lekkasje 
  • Horn: Sjekk av funksjon
  • Lyktespylersystem: Sjekk av funksjon
  • Spylervæske: Sjekk av nivå og frysepunkt
  • Hovedlys: Sjekk av funksjon
  • Kurvelys: Sjekk av funksjon
  • Lysautomatikk: Sjekk av funksjon
  • Baklys: Sjekk av funksjon
  • LED-lys kontrolleres
  • Vindusspyler: Sjekk av funksjon, justering om nødvending
  • Viskerblader: Kjøres i serviceposisjon og sjekkes for skade. Kontroll av startposisjon
  • Kontroll av bremsevæskenivå
  • Kontroll av lufttrykk i dekkene
  • Kontroll av mønsterdybde i dekkene
  • Kontroll av dekkreparasjonssett
  • Tillegg ved soltak: Sjekk av funksjon, kontroll av drenering, og smøring med spesialfett
  • Justere intervallanviser

Første gangs service skal gjøres innen to år, eller 30 000 km. Deretter skal service utføres etter ett år/30 000 km. 

Tilleggsoperasjoner ved 60 000 km eller tidsintervall:

  • Karosseri, inn- og utvendig: Rustinspeksjon 
  • Frontrute: Kontroll for skade 
  • Drivenhet og drivaksler: Sjekk for lekkasjer og skader 
  • Kuleledd, akselinnfestinger/ foringer og gummifester til krengingsstabilisatorer: Sjekk for skade 
  • Styrestag: Sjekk for slakk, og kontroll av innfestinger 
  • Understellskontroll: Sjekk av understellsbehandling, kabelføringer og plugger 
  • Fjæring, foran og bak: Sjekk av gummistoppere, kontroll for skade 
  • Interiørslys: Sjekk av funksjon
  • Etter 60 000 km eller 2 år: Skifte av kupefilter (pollenfilter)
  • Etter 60 000 km eller tre år: Rense føringskinnene til panoramatak, og rense vindskjermen
  • Første gang etter tre år, deretter hver andre år: Skifte av bremsevæske