Reperasjon av elbil batteri
Reperasjon av elbil batteri
Reperasjon av elbil batteri
Reperasjon av elbil batteri

Glem skiftenøkkelen: Nå er datamaskinen
verktøy nummer én

Glem skiftenøkkelen: Nå er datamaskinen
verktøy nummer én

Legg igjen gamle forestillinger ved garasjedøra. I dag har de som fikser bilen din skyhøy IT-kompetanse.

Legg igjen gamle forestillinger ved garasjedøra. I dag har de som fikser bilen din skyhøy IT-kompetanse.

  1. Datarevolusjon på bilverkstedet

Tilsynelatende alt i samfunnet er i ferd med å bli digitalisert, og det gjelder også bilbransjen. Moderne elbiler og ladbare hybrider – selv nyere biler med forbrenningsmotor – er proppfulle av avansert teknologi.

Teknologiutviklingen har stor betydning for forbruksmønsteret til oss som bilister, men det medfører også store endringer for de som skal ordne opp når noe går galt.

– Det har vært en revolusjon fra den tiden jeg begynte. Jeg tok fagbrevet med datidens teknologi i 2004, men i dag er det knapt nok verdt papiret det er trykket på, sier Arnt Emil Frostestad, servicemarkedsleder i Møller Bil Stavanger.

Stadig flere feil utbedres ikke lenger av en mekaniker i en kjeledress tilgriset med oljesøl. Faktisk er selve begrepet mekaniker i ferd med å bli avleggs. I stedet er det diagnoseteknikere og fagteknikere som feilsøker og utbedrer feil på bilen din – eksperter på sine områder som tar yrket inn i fremtiden.

– De som er på gulvet i dag er mer eller mindre ingeniører. De er datateknologer på høyt plan, sier Frostestad.

BIlhold Bestill service og reparasjon av Volkswagen VW

Nettopp av den grunn bør du utføre din neste service eller reparasjon hos et sertifisert Volkswagen-verksted. Her blir bilen din tatt hånd om av en spesialist som kun benytter seg av originaldeler levert fra fabrikk.

Bestill verkstedtime direkte via vår kundeportal Bilhold

Les mer om Bilhold

Reparasjon av elbil batteri med skrujern og gummi hansker VW Volkswagen

Bilkirurger

Leverer du en ny Volkswagen-bil til sertifisert Volkswagen verksted, er det altså ikke sikkert at det er behov for verken skiftenøkkel eller oljefille.

– Datamaskinen er verktøy nummer én. Den brukes til å feilsøke, lese avvik og utbedre feil, forteller Frostestad.

For utenforstående kan programvaren som brukes få det hele til å se litt ut som en hjerterytmemaskin på et sykehus. «Kirurgen» er i dette tilfellet en fagtekniker med høy kompetanse. De trår til når feilene blir for kompliserte og det ikke er mulig med en rask utbedringsprosess.

– Mekanikere kan gjøre mye, men når det ikke går må en fagtekniker til, sier Frostestad.

Ettersom feil på moderne biler kan være svært kompliserte, blir også feilsøkingen og reparasjonen desto mer utfordrende. Av den grunn har Volkswagen en felles dataløsning for verksteder og fabrikker over hele verden. Der kan teknikere legge inn og logge feil, og eventuelt få dem analysert på fabrikken.

Slik informasjonsutveksling er uvurderlig for fagteknikerne i Volkswagen-organisasjonen verden over, sier Frostestad:

– Vi har tilgang til erfaringer fra alle bilene som går rundt om i verden.

Avansert service av elbil batteri hos Volkswagen VW

Verdifulle ressurser

At fagteknikerne er verdifulle ressurser, legger ikke Frostestad skjul på. Å få sertifisering innen Volkswagen-systemet er nemlig ikke gjort i en håndvending.

– Det er en lang prosess, der de må gjennom mange kurs over flere år. Det er en veldig viktig investering, men også en svært dyr en, erkjenner han.

Alle sertifiserte Volkswagen-verksteder har flere fagteknikere, og teknologien utvikler seg så raskt at det det er behov for enda flere. Frostestad understreker samtidig at det ennå er rom for de som jobber mer tradisjonelt som bilmekanikere.

– Vi har bilmekanikere som har vært her i 30 år, og de skrur fortsatt. Veldig mange av dem er utrolig flinke og sitter på enormt med kompetanse. Bremseteknologien er fortsatt lik, understell skal repareres og forbrenningsmotorer er fortsatt på veien. Vi må sørge for at kompetansen til de som har vært med oss lenge ikke går tapt, sier Frostestad.

Et fremtidsrettet yrke

Samtidig er elbiler et åpenbart satsningsområde for Volkswagen, noe som gjør at en ny type kompetanse må sikres: teknikere og eksperter på høyvoltselektrisitet. Dermed er profilen til nye søkere til bransjen annerledes nå enn da blekket på Frostestads fagbrev ennå var vått.

– Det er ikke lenger de som datt litt ut av skolen som søker jobb på bilverksted – gjennomsnittskarakteren til de som søker lære hos oss har gått vesentlig opp. Mange er interessert i teknologi og data, og det er til og med noen som har gått flyfag, forteller Frostestad, og fortsetter:

– Selvkjørende biler er på vei, og det skjer fryktelig mye fremover. Hvis du har bilinteresse i bunn og er litt opptatt av teknologi, er dette et veldig spennende yrke i årene som kommer.

Høy sikkerhet ved reparasjon av elbil batteri Volkswagen VW

Oi sann! Nettleseren du bruker støttes ikke eller er utdatert

Vi kan ikke vise deg innholdet på denne nettsiden fordi din nettleser enten er utdatert eller ikke støttes. Nettsiden fungerer best med Firefox eller Google Chrome. Les mer og last ned Firefox nettleser her eller Google Chorme nettleser her