Reperasjon av elbil batteri

Glem skiftenøkkelen: Nå er datamaskinen
verktøy nummer én

Glem skiftenøkkelen: Nå er datamaskinen
verktøy nummer én

Legg igjen gamle forestillinger ved garasjedøra. I dag har de som fikser bilen din skyhøy IT-kompetanse.

Tilsynelatende alt i samfunnet er i ferd med å bli digitalisert, og det gjelder også bilbransjen. Moderne elbiler og ladbare hybrider – selv nyere biler med forbrenningsmotor – er proppfulle av avansert teknologi.

Teknologiutviklingen har stor betydning for forbruksmønsteret til oss som bilister, men det medfører også store endringer for de som skal ordne opp når noe går galt.

– Det har vært en revolusjon fra den tiden jeg begynte. Jeg tok fagbrevet med datidens teknologi i 2004, men i dag er det knapt nok verdt papiret det er trykket på, sier Arnt Emil Frostestad, servicemarkedsleder i Møller Bil Stavanger.

Stadig flere feil utbedres ikke lenger av en mekaniker i en kjeledress tilgriset med oljesøl. Faktisk er selve begrepet mekaniker i ferd med å bli avleggs. I stedet er det diagnoseteknikere og fagteknikere som feilsøker og utbedrer feil på bilen din – eksperter på sine områder som tar yrket inn i fremtiden.

– De som er på gulvet i dag er mer eller mindre ingeniører. De er datateknologer på høyt plan, sier Frostestad.

BIlhold Bestill service og reparasjon av Volkswagen VW

Nettopp av den grunn bør du utføre din neste service eller reparasjon hos et sertifisert Volkswagen-verksted. Her blir bilen din tatt hånd om av en spesialist som kun benytter seg av originaldeler levert fra fabrikk.

Bestill verkstedtime direkte via vår kundeportal BilholdOpens an external link

Les mer om Bilhold

Reparasjon av elbil batteri med skrujern og gummi hansker VW Volkswagen

Bilkirurger

Leverer du en ny Volkswagen-bil til sertifisert Volkswagen verksted, er det altså ikke sikkert at det er behov for verken skiftenøkkel eller oljefille.

– Datamaskinen er verktøy nummer én. Den brukes til å feilsøke, lese avvik og utbedre feil, forteller Frostestad.

For utenforstående kan programvaren som brukes få det hele til å se litt ut som en hjerterytmemaskin på et sykehus. «Kirurgen» er i dette tilfellet en fagtekniker med høy kompetanse. De trår til når feilene blir for kompliserte og det ikke er mulig med en rask utbedringsprosess.

– Mekanikere kan gjøre mye, men når det ikke går må en fagtekniker til, sier Frostestad.

Ettersom feil på moderne biler kan være svært kompliserte, blir også feilsøkingen og reparasjonen desto mer utfordrende. Av den grunn har Volkswagen en felles dataløsning for verksteder og fabrikker over hele verden. Der kan teknikere legge inn og logge feil, og eventuelt få dem analysert på fabrikken.

Slik informasjonsutveksling er uvurderlig for fagteknikerne i Volkswagen-organisasjonen verden over, sier Frostestad:

– Vi har tilgang til erfaringer fra alle bilene som går rundt om i verden.