Service på Volkswagen e-Golf elbil

Service på elbil

Service på elbil

5 gode grunner til å la Lars-Erik ta servicen på din elbil.

– Det å tro at bilen ikke trenger service fordi det ikke er noe olje å skifte … altså, dette er fortsatt en bil, sier Lars-Erik Gradert. Gradert, som er Volkswagen Master Technician og en av fire høyvoltseksperter (HVE) på Møller Bil Oslo Vest, står foran det åpne panseret på en Volkswagen e-Golf som er inne til service. En bil som er til forveksling lik en «vanlig» Golf – bortsett fra det som gjemmer seg der under panseret. Siden introduksjonen av e-up i 2013, og senere e-Golf – som raskt ble en av Norges desidert mest populære biler – har det blitt en stadig større andel elektriske biler inne på verkstedet. Det har krevd omstilling, store investeringer i spesialutstyr, og ikke minst omfattende videreutdanning blant teknikerne. Samtidig opplever de at mange elbil-kunder ikke er like nøye på service.

– Et typisk utsagn når noen henter elbilen på verkstedet er: «Hva har dere gjort – sparka i dekka?». Servicen er billigere siden vi ikke har skiftet olje, men mange er likevel skeptiske, sier serviceleder Rune Reichborn. Det ikke alle tenker på er at selv om motoren er elektrisk, har bilen fortsatt kjøleanlegg, batterier, bremser, bremsevæske, hjuloppheng, drivaksler og en rekke andre deler der det kan oppstå slitasje og rust. Elbiler må i tillegg ha ettersyn av elektrisk utstyr som ladekabler og høyvoltsledninger. Dagens biler blir mer og mer avanserte, og trenger også programvareoppdateringer. Det gjør riktignok at flere velger å gå til et merkeverksted når de først tar service på bilen. – Vi har tilfeller der noen først har gått til et annet verksted og fått høre der at de må gå til et Volkswagen merkeverksted, fordi de andre manglet den nødvendige kompetansen og utstyret, sier Reichborn.