Volkswagens sikkerhetssystemer forhindrer ulykke
Volkswagens sikkerhetssystemer forhindrer ulykke
Volkswagens sikkerhetssystemer forhindrer ulykke

Sikkerhetssystemer forhindrer bilulykker på veien

Våre sikkerhetssystemer kort oppsummert

Volkswagen Front Assist T-Cross SUV

Volkswagens aktive sikkerhetssystemer kan redde deg dersom en ulykke oppstår, men systemene hjelper også til i forkant for å forhindre at ulykken skjer. Ikke bare føles det komfortabelt og trygt, men det skaper stor sikkerhet i bil. Vi oppfordrer deg naturligvis til å kjøre på helt vanlig måte med fullt fokus i trafikken, og anse sikkerhetssystemene som en tilleggshjelp på veien. 

Spørsmål om våre sikkerhetssystemer? 

Finn og kontakt nærmeste bilforhandler

Volkswagen Adaptiv Cruise Control (ACC)

Adaptiv Cruise Control (ACC) måler avstanden og farten til kjøretøy foran deg. En sensor overvåker området foran bilen. I kø og trafikkork samarbeider systemet med DSG direktekoblingsgirkassen, som tilbys som ekstrautstyr, for å bremse bilen helt ned og kjøre i gang igjen like etterpå. ACC automatisk avstandsregulering holder trygg avstand til kjøretøyet foran ved hastigheter opptil 210 km/t, innenfor systemets begrensninger.    

Den automatiske avstandsreguleringen ACC er basert på en radarsensor med en rekkevidde på inntil 200 meter og en radarstrålevinkel på 12 grader. Radarsensoren og styreenheten er integrert i én styreenhet som er plassert bak Volkswagen-logoen i grillen. 

Prinsippet

Ut i fra signalene fra radarsensoren beregner styreenheten ikke bare avstanden til bilen foran, men også kjørehastigheten i forhold til avstanden. Hvis det er flere kjørefelt, beregner den også forholdet til kjøretøyer som kjører skrått plassert i forhold til bilen. Hvis flere kjøretøyer er innenfor sensorens rekkevidde samtidig, brukes denne informasjonen til å velge hvilket kjøretøy systemet bør følge. Radarsensoren er ikke i stand til å oppdage hindringer som står stille, som for eksempel bilkøer eller autovern.

Automatisk avstandsregulering

Hvis du tar igjen en forankjørende, eller hvis et annet kjøretøy legger seg ut foran deg, senker den automatiske avstandsreguleringen farten ved å gripe inn i motorstyringen. Om nødvendig tar den også kontroll over bremsesystemet. Hvis retardasjonen overstiger 30 prosent av bilens maksimale bremseeffekt, varsles føreren med lydsignal og melding om å bremse manuelt.

Fordeler for deg

  • Høy kjørekomfort på lange reiser. Undersøkelser viser at den automatiske avstandsreguleringen ACC reduserer stressnivået betraktelig når du sitter bak rattet
  • Sikkerheten blir mye bedre når du kan holde trygg avstand til trafikken foran
  • Automatisk akselerasjon og nedbremsning på motorveien.
  • Kjørehastigheten kan begrenses til høyeste tillatte hastighet
  • Dette gjør det mindre slitsomt å kjøre bil. Føreren kan konsentrere seg fullt og helt om det som skjer på veien

Volkswagen Front Assist med City nødbrems

Førerassistentsystemet Front Assist med City nødbrems hjelper deg å unngå at du kolliderer med bilen foran. En radarsensor måler avstanden til forankjørende bil og varsler deg både visuelt og med lyd hvis sikkerthetsavstanden blir for kort. Samtidig forbereder bremsesystemet seg på å gripe inn slik at føreren kan avverge en evnetuell påkjørsel. Varslingstrinn 2 består av et kort bremseinngrep. Om føreren mot fomodning heller ikke nå griper inn begynner systemet å delvis bremse ned bilen.

I svært kritiske situasjoner, der en kollisjon er uungåelig, bremser systemet automatisk med full kraft slik at konsekvensene av hendelsen blir minst mulige. 

City nødbrems har helautomatisk kollisjonsbeskyttelse som kan redusere faren for kollisjoner. I lave hastigheter mellom omtrent 5 og 30 km/t registrerer radarsensorer trafikken foran deg samt gjenstander som er i veien på en avstand av inntil 10 meter. Straks bilen holder for kort avstand, kan systemet bremse bilen automatisk. Dette kan redusere skadene ved en ulykke.

Begge er inkludert i ACC (Adaptiv cruise control)-pakken. Front Assist varsler deg om fare for kollisjon ved hastigheter opptil 210 km/t. Du varsles både med et lyd- og et lyssignal, og systemet gjør klart til nødbremsing. Hvis faren ikke blir avverget, starter systemet automatisk nedbremsing. Dette kan bidra til å redusere kollisjonshastigheten. Front Assist hjelper deg også under bremsingen, slik at maksimal bremseeffekt aktiveres ved behov.

Volkswagen Bremsesystemer

Volkswagens bremsesystemer har som hovedmål å forhindre/ begrense skadeomfang. 

  • Multikollisjonsbrems
    Sørger for at bilen bremses ned til stillestående så raskt som mulig innenfor systemets begrensninger. 
  • Elektronisk differensialbrems (EDS)
    Fordeler drivkraften til hjulene med best veigrep. 
  • Blokkeringsfrie bremser (ABS)
    Forhindrer at hjulene blokkeres og sørger dermed for at styreevnen opprettholdes. 
  • Antiskrensregulering
    Det elektroniske stabiliseringsprogrammet registrerer kritiske kjøresituasjoner, for eksempel fare for skrens, og forhindrer til en viss grad at føreren mister kontrollen over bilen.

 

Volkswagen PreCrash

Volkswagen Passat stasjonsvogn PreCrash beskyttelsessystem

Volkswagens passasjerbeskyttelsessystem er et proaktivt system som kan, innenfor systemets begrensninger, registrere farlige situasjoner som kan ende med en ulykke, og automatisk iverksette tiltak. Vinduene og soltaket lukkes for eksempel nesten helt igjen, dette for at vindus- og sidekollisjonsputene skal ha maksimal effekt. Samtidig strammes sikkerhetsbeltene foran på brøkdelen av et sekund, slik at føreren og passasjeren foran holdes trygt på plass. Når faren er over, slakkes beltene og sidevinduene og soltaket kan åpnes igjen. 

Volkswagen Emergency Assist

Emergency Assist nødassistent, tar delvis kontroll over bilen hvis du får et illebefinnende. Assistenten aktiveres dersom Side Assist feltskifteassistent registrerer at du ikke styrer bilen og at du heller ikke reagerer på advarsler fra systemet. For å advare deg, samt varsle passasjerene og andre trafikanter, rykker systemet i bremsene og avgir lydsignaler. Systemet aktiverer også nødsignalanlegget og iverksetter myke styrekorrigeringer. Hvis du fortsatt ikke er i stand til å ta styringen over bilen, bremses bilen helt ned på en kontrollert måte. Dette kan bidra til å forhindre en ulykke, innenfor systemets begrensninger.

Your browser is outdated!

Please get a decent browser here or there