2.2.0.4_0, 2017-05-15 14:52:25
Volkswagen Passat GTE ladbar hybridbil

Passat GTE er en trygg og stor familiebil med sportsbilegenskaper.

En sprek sportsbil, eller en trygg, komfortabel og stor familiebil som også er mer miljøvennlig? Du trenger ikke velge lenger.

Den ladbare hybridbilen Passat GTE er den perfekte kombinasjon av plass, komfort, sportslighet, økonomi og miljø. Muligheten til å kjøre rent elektrisk for kortere, daglige transportetapper samt muligheten til å benytte hybridteknologi med full rekkevidde på langtur med lavt forbruk, er en drømmepakke. I tillegg er Passat GTE like romslig som en vanlig Passat med god plass både foran, bak og i bagasjerommet, sier produktsjef hos Harald A. Møller AS, Jørgen Bjerkan.

Han er ikke i tvil om hvorfor Volkswagens andre ladbare hybrid, etter Golf GTE, også vil bli en salgssuksess.

– Dette er en bil som passer familier og bilkjøpere i hele landet, og kombinasjonen av en kraftig motorisert bil med lave driftskostnader og gode plassforhold, gjør at vi tror at Passat GTE kan bli en salgssuksess i Norge, sier han.

En sprek og mer miljøvennlig bil

Passat GTE er utstyrt med en 1,4-liters TSI-motor med 156 hestekrefter og en elektrisk motor som yter hele 85 kW eller 115 hk. Når motorene drar sammen får man en samlet effekt på 218 hestekrefter og et dreiemoment på 400 Newtonmeter.

I likhet med Golf GTE inngår Passat GTE i Volkswagens GTE-konsept. Det innebærer at den nye Passat GTE er en sportslig variant i Passat-sortimentet. Girkassen er, som i Golf GTE, en 6-trinns DSG automatkasse med trippel clutch som er utviklet spesielt for hybridbiler. Den elektriske motoren er plassert sammen med girkassen.

Passat GTE har en potensiell toppfart på 216 km/t (opp til 222 km/t i boost modus) og gjør null til hundre på 7,6 sekunder. På ren eldrift er toppfarten 130 km/t. Med fulladede batterier har Passat GTE en oppgitt rekkevidde på inntil 50 kilometer. Oppgitt snittforbruk ifølge den europeiske NEDC kjøresyklusen er 0,17 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 39 g/km.

Bra for lommeboka og miljøet

Som eier av en Passat GTE vil man også merke at bilen bidrar til et mye lavere drivstoffbudsjett, både fordi kjøringen for en stor del kan gjøres elektrisk, og fordi den også har lave forbrukstall i kombinert kjøring. Er man flink til å lade, kan man kjøre billig, for da går bilen på strøm og du sparer bensin.

– Bilen starter automatisk i elektrisk modus slik at man skal bruke minst mulig drivstoff. Det er en forutsetning for lavest mulig forbruk at batteriet lades ved anledning. For øvrig styrer bilen selv fordelingen mellom elektrisk fremdrift og fremdrift hjulpet med bensinmotoren, forklarer Bjerkan.

– Hva vil driftskostnadene på en Passat GTE være i året?

– Det er svært vanskelig å svare på fordi bruksmønsteret ikke er likt for noen. De som kjører mye korte turer vil nyte godt av å kunne kjøre helt elektrisk. For de som kjører mest langkjøring vil forbruket fortsatt være lavere enn hvis man kjørte en ren bensindrevet Passat, sier han.

Vil du være en av de første som får en usedvanlig romslig, sprek, gjerrig, og lekker ladbar hybrid?

Bestill prøvekjøring her. (Bilen blir tilgjengelig i løpet av november)

Standardutstyrslisten for Passat GTE er svært omfattende med innovative løsninger og et høyt nivå av sikkerhetsutstyr. 

Endelig er familiebilfavoritten Passat tilgjengelig også som ladbar hybrid. Se bilder av bilen i bildekarusellen under:

Ulike kjøremoduser

Passat GTE kan kjøres i forskjellige moduser – for eksempel kan føreren velge «e-mode» for ren elektrisk drift i inntil 50 km. Stiller man bryteren på «GTE», oppkalt etter bilen, får man frem de mest sportslige sidene ved å hente ut maksimalt fra begge motorer.

– Passat GTE er derfor en fornuftig miljøbil, samtidig som den er en morsom sportsbil og en fornuftig familiebil, fordi den kan kjøres som en ren, utslippsfri elbil, samtidig som den har stort kraftoverskudd når elmotoren på 115 hk og turbobensinmotoren på 156 hk jobber sammen. Passat GTE viser at man kan foreta et miljøvennlig valg uten å måtte kompromisse på kjøreegenskaper og underholdende kjøring, sier Bjerkan.

To karosseriformer

Passat GTE blir den første ladbare hybriden fra Volkswagen som kommer i to karosseriformer, som sedan og stasjonsvogn.

– De to variantene er like i oppbygging, det er kun høyden i bagasjerommet som er noe mindre i sedanen, forklarer produktsjefen.

Uansett hvilken variant man velger er det god plass til alt og alle som skal med, og nettopp derfor mener Bjerkan at Passat GTE er en ideell familiebil.

– Passat GTE har samme plassforhold som en vanlig Passat, og Passat er helt i toppen hva gjelder plass i store stasjonsvogner. Det er gode, rause forhold også for høyvokste voksne med stort behov for et romslig bagasjerom, sier han.

I tillegg er bilen en trygg og god familiebil.

– Volkswagen setter alltid sikkerhet i høysetet når de utvikler en ny bilmodell, og Passat er intet unntak. Den mottok høyeste utmerkelser i den europeiske kollisjonstesten, Euro NCAP, med svært gode skussmål for alle disipliner og spesielt for barnesikring. I tillegg har vi i Norge utstyrt Passat med sidekollisjonsputer også for baksetepassasjerene som standardutstyr. På denne måten har vi sikret at ingen kunder skal måtte betale ekstra for topp sikkerhet. Vi har også laget en prisgunstig førerassistentpakke slik at man kun trenger å foreta ett valg for å få med alt Volkswagen kan levere av aktive førerassistenter til Passat, forklarer Bjerkan.

Neste steg på veien til ny bil.