2.0.0.6_0, 2017-01-20 14:05:42
Derfor er Volkswagens biler så sikre for barn

Derfor er Volkswagens biler så sikre for barn

Volkswagens familiebiler kommer alltid godt ut i kollisjonstester.

Enten du skal ut på en lang eller kort biltur, vil du at både store og små passasjerer skal sitte så trygt og godt som mulig. Uansett hvilken familiebil du velger fra Volkswagen, vil du kunne kjøre ut på landeveien vel vitende om at alle sitter i en topp moderne bil med de beste sikkerhetsløsningene.

– Volkswagen har og har hatt stor fokus på sikkerheten i bilene sine. Golf 3 satte en ny standard for sikkerhet på 90-tallet og var først ute i småbilsegmentet med stålbjelker i dørene, ABS-bremser, kollisjonsputer og sidekollisjonsputer. Noen år senere var Volkswagen først ute med å lansere førerhjelpsystemet ESP antiskrens og Isofix barneseteinnfesting i volumsegmentet. ESP antiskrenssystem er nå standard for alle bilmerker som selges på det norske markedet, og undersøkelser viser at det er det beste systemet for å forhindre ulykker som følge av skrens på glatt føre. Isofix barneseteinnfesting sikrer at barnesetet er forankret på den sikreste måten i bilens karosseri og hindrer feilmontering med kritiske konsekvenser som følge, sier produktsjef for Golf hos Harald A. Møller AS, Jan Tore Kopperud.

Volkswagen kommer svært godt ut i kollisjonstester

Toppscore i kollisjonstester, takket være de nyeste sikkerhetsløsningene, gjør bilene fra Volkswagen til et godt valg av familiebil.

– I dag har alle Volkswagen-modellene svært høyt sikkerhetsnivå med flere sikkerhetssystemer som standardutstyr. Både den passive og den aktive sikkerheten har stadig blitt forbedret gjennom mange år, og det har ført til at Volkswagen er blant bilmerkene som scorer høyest i kollisjonstester som gjennomføres på alle nye modeller av den uavhengige aktøren EURO-NCAP, sier Kopperud.

EURO-NCAP (The European New Car Assessment Programme), som står for kollisjonstester i Europa, tester hvert år biler i alle bilklasser. Her kommer Volkswagens modeller svært godt ut.

– I EURO-NCAP sine tester, som er den mest anerkjente aktøren i Europa for å teste sikkerheten i nye biler, møter Volkswagen de strengeste kriteriene for å oppnå den høyeste karakteren som er fem stjerner. Nesten uten unntak har Volkswagen alltid oppnådd fem stjerner i EURO-NCAP selv om kravene stadig har blitt høyere.

– Hva bedømmes bilene etter i slike tester?

– EURO-NCAP tester både den passive sikkerheten ved front- og sidekollisjoner og hvilken belastning fører og passasjerer foran og bak blir utsatt for. Men testene vektlegger også i stor grad den aktive sikkerheten i form av elektroniske hjelpesystemer som skal bidra til å hindre farlige situasjoner og ulykker. I de senere årene har kravene stadig blitt skjerpet for å kunne oppnå fem stjerner. Blant annet er det nå stadig større krav til at bilen skal skåne fotgjengere ved påkjørsel, sikring av barn og hvilke førerhjelpsystemer som er standard. 

Sikre familiebiler

Volkswagen har et stort utvalg av biler i kategorien familiebil. Du finner alt fra stasjonsvogner og SUV-er til flerbruksbiler og ladbare hybridbiler. Golf stasjonsvogn og Passat stasjonsvogn, er to eksempler på svært populære familiebiler, hvorav Passat Stasjonsvogn også er tilgjengelig som ladebar hybridbil. I tillegg er flerbruksbiler som Touran og Sharan, samt SUV-en Tiguan, populære modeller når familier skal ha ny bil. 

– Er det noen av bilmodellene fra Volkswagen som utmerker seg som spesielt sikre?

– Som en tommelfingerregel kan man si at desto nyere og større bilen er, desto høyere er sikkerhetsnivået. I de senere årene har spesielt aktive sikkerhetssystemer, såkalte førerhjelpsystemer som bidrar til å forhindre ulykker blitt lansert på de fleste av Volkswagen sine modeller. På Golf 7 i 2013 ble mange slike systemer introdusert, som vi også nå finner på nye Passat, nye Touran og nye Tiguan.

Familiebilen bør ha fem stjerner

Skal du kjøpe ny familiebil har Kopperud klare råd om hvilke sikkerhetssystemer den minimum bør ha.

– En ny familiebil i dag bør ha fem stjerner i NCAP og de seneste sikkerhetssystemene som Front-Assist med City nødbrems. Dette automatiske nødbremsesystemet er svært effektfullt og lovprises blant fagfolk og motorjournalister over hele verden. Undersøkelser viser at det bidrar til å redusere ulykker med opptil 40 %!

Sidekollisjonsputer for optimal sikkerhet

Mange foreldre er redde for at sidekollisjonsputene bak kan være farlige for barna, men det er de ikke.

– Sidekollisjonsputer for baksetepassasjerene er i tillegg til hodekollisjonsputer bak standard på flere av Volkswagen sine modeller. Ved utviklingen av disse er det tatt spesielt hensyn til at de skal fungere optimalt, og beskytte barn som sitter i barnesetet. Det er derfor ingen betenkeligheter med disse kollisjonsputene ved bruk av barneseter bak i våre biler, forklarer Kopperud.

Store sikkerhetsforbedringer de siste årene

I de senere årene har det skjedd mye både med hensyn til passiv og aktiv sikkerhet i bil.

– Den passive sikkerheten har blitt ytterligere forbedret gjennom nye sveiseteknikker av karosseriet, hvor lasersveising og utformingen av karosseriplatene bidrar til at kollisjonssikkerheten er økt. Dette på tross av at bilene har blitt lettere som følge av stadig større fokus på miljøfaktorer som forbruk og utslipp.

– Når det gjelder den aktive, forebyggende sikkerheten har det nok skjedd mest. Vi har som sagt fått en rekke nye og fantastiske førerhjelpsystemer som bidrar til at føreren får hjelpe til å forhindre eller redusere skadeomfanget ved ulykke. Eksempler er Front-Assist med City nødbrems som bremser bilen dersom du nærmer deg et annen kjøretøy bakfra, Side-Assist som registrerer kjøretøy i blindsonen, Multikollisjonsbrems som forhindrer følgeulykker ved påkjørsel bakfra og Emergency Assist som tar kontrollen over kjøretøyet dersom føreren får et illebefinnende osv.

Familiebilene fra Volkswagen er med andre ord sikrere enn noen gang, men det jobbes kontinuerlig med å utvikle enda flere og bedre sikkerhetsløsninger for fremtiden.

– Fremover kan vi nok forvente enda sikrere og lettere biler for å bidra til enda høyere sikkerhet ved kollisjoner, samtidig som bilene skal være så skånsomme mot miljøet som mulig. Aktive sikkerhetssystemer og førerhjelpesystemer kommer vi til å få enda flere av fremover og utviklingen går mer og mer mot selvkjørende biler som selv registrerer alle farer underveis. Fremtiden er spennende!