2.1.0.6_0, 2017-03-31 11:32:53
Volkswagen GTE lafbar hybridbil hvit lader

Den ladbare hybridbilen Golf GTE - sportsbil og elbil i én og samme bil

Golf GTE er en av Volkswagens ladbare hybridbiler, og den klarer kunsten å kombinere det beste fra to verdener. Den er noe så sjeldent som en fornuftig og miljøvennlig elbil og en morsom sportsbil i én og samme bil.

– Golf GTE kan kjøres som en ren, utslippsfri elbil samtidig som den har et stort kraftoverskudd når elmotoren på 102 hk og turbobensinmotoren på 150 hk jobber sammen, forklarer produktsjef for Golf hos Harald A. Møller AS, Jan Tore Kopperud.

Når du har en ladbar hybridbil trenger du ikke dra på bensinstasjonen, og kan heller lade batteriet enkelt og greit fra en stikkontakt hjemme. Etter maksimalt 3 timer og 45 minutter er det væskekjølte litiumionbatteriet fulladet. Hvis du bruker en offentlig ladestasjon eller vegglader, som er ekstrautstyr, kan du lade batteriet på bare 2 timer og 15 minutter.

«GTE-knappen»

Dette er mulig fordi Golf GTE kan kjøres i forskjellige modi. Føreren kan velge «e-mode» for ren elektrisk drift, men stiller man bryteren på «GTE», får man frem de mest sportslige sidene ved å hente ut maks effekt fra begge motorer.

– GTE-knappen er unik for Golf GTE og endrer bilens karakteristikk til utpreget sportslig. I GTE-modus blir både gassrespons og styringsrespons mer sportslig i tillegg til at man får en ekstra herlig forsterket snerrelyd fra motoren ved gasspådrag. Dersom man bestiller bilen med adaptivt understell settes også støtdemperne i sportsmodus med GTE-knappen aktivert, forklarer Kopperud.

Den ladbare hybridbilen er så sprek at produktsjefen tror selv tilhengerne av sportsbilklassikeren Golf GTI vil la seg imponere.

– Motorene på Golf GTE yter til sammen 204hk og har et dreiemoment på til sammen 350Nm. Dermed oppleves den som en bil med masse kraft både ved lave og høye turtall. Akselerasjonen fra 0 til 100 km/t går unna på 7,6 sekunder og toppfarten er på hele 222 km/t. Jeg tror helt sikkert Golf GTI-entusiasten anser Golf GTE som et godt alternativ ettersom den både er sprek og har en rekke detaljer fra Golf GTI til samme pris som en «vanlig» Golf, sier han.

Sporty design

Også designmessig har de to modellene i Golf GT-familien likhetstrekk.

– Golf GTE har designelementer både fra Golf GTI og fra e-Golf, men til forskjell fra Golf GTI er de røde detaljene byttet ut med blå detaljer på ratt, gir og seter, i tillegg til at GTE har blå belysning i dører og på innstegslistene, forklarer han.

I tillegg til å være en fullgod sportsbil er Golf GTE en særdeles drivstofføkonomisk ladbar hybridbil. I elektrisk modus kan man kjøre inntil 50 kilometer med et bensinforbruk og CO2-utslipp på null, og med full bensintank har bilen en rekkevidde på 939 kilometer i hybridmodus takket være en 1,4 liters TSI-motor. Snittforbruket blir da på 0,16 liter per mil og et CO2-utslipp på bare 37 gram per kilometer.

Imponert rallystjerne

Rallyfører Andreas Mikkelsen har testet Golf GTE for Volkswagen, og han er full av lovord om den ladbare hybridbilen. Slik beskriver han en testtur i fjellene på den franske rivieraen:

– Styringen er presis og treffer linjen i kurvene uten at jeg må anstrenge meg. I forbikjøringer henter et lett trykk på gasspedalen ekstra krefter fra bensinmotoren. Trygt forbi slipper jeg opp og lar den elektriske motoren overta. Jeg er allerede imponert. Når bensinmotoren kobler inn, er det som hele bilen strammer seg opp og forvandles fra en trygg og stille landeveisfarer til en hissig sportsbil.

Rallyføreren er ikke i tvil om hvorfor Golf GTE er et godt bilvalg:

– Noen vil kanskje mene at GTE bærer preg av å være et kompromiss. De kan hevde at du bør skaffe deg en e-Golf hvis du er opptatt av miljøet, og at det er GTI som gjelder hvis du er ute etter sportslige egenskaper og fart. Jeg ser annerledes på det. Av og til er jeg klar for litt spenning, andre ganger ønsker jeg ro. Hvorfor velge én av delene når du kan få begge? Spør du meg, er det denne fleksibiliteten moderne bilkjøring handler om, sier han.

Ny favoritt

Jan Tore Kopperud tror at Golf GTE, med sine GTI-egenskaper og sportslige utseende kan bli en favoritt blant de som verdsetter kjøreglede og sportsbilfølelsen.

– Golf GTI er blitt et ikon også i et historisk perspektiv, og vil nok fremdeles være spydspissen i GT-familien. Men for alle norske kunder som verdsetter GTI´ens kraftoverskudd og sportslige interiør i kombinasjon med mulighetene for å kjøre rent elektrisk til en svært attraktiv pris, kommer Golf GTE til å være den oppnåelige drømmebilen for mange. Golf GTE kombinerer virkelig både fornuft og følelser på en perfekt måte og vil garantert appellere både til den miljøbevisste og til GTI-entusiasten, sier han.

Les mer om Golf GTE her.